Literatura uzupelniająca: |
Kilińska -Ewertowska, E. (1991). Ćwiczenia logorytmiczne (Zeszyt I). Gdańsk: Wyd. Akademii Muzycznej.
Kronenberger, M. (2004). Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Szczecin: Wyd. Mediator.
Kronenberger, M. (2004). Muzykoterapia. Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu. Łódź: Wyd. Global Enterprises.
Lewandowska, K. (2001). Muzykoterapia dziecięca. Gdańsk.
Sikorski, W.(2016). Psychoterapia sprzyjająca mózgowi. Wyd.: Difin. Stachyra, K. (red.) (2012). Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. Lublin: Wyd. UMCS.
Zalewski, M. (2008). Muzyczna zabawa. Rzeszów: Wyd. Oświatowe FOSZE.
|
Literatura: |
Baczała D., Błeszyński, J. (2014). Muzyka w logopedii. Toruń: Wyd. Naukowe UMK.
Danek, M., Danek, E., Danek, J. (2016). Wpływ muzyki na odczuwanie bólu, lęku i depresji oraz jakość życia u ludzi z problemami bólowymi różnego pochodzenia. Polskie Forum Psychologiczne Tom 21/2. Bydgoszcz.
Kilińska-Ewertowska, E. (1987). Logorytmika. Lublin: Wyd. UMCS.
Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz. Wyd. Naukowe AB.
Kisiel, M. (2007). Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza: Prace naukowe Wyższej Szkoły Biznesu.
Kronenberger, M. (2006). Rytmika: rytm, ruch, muzyka, estetyka, kształcenie, wychowanie, profilaktyka, terapia, taniec, teatr. Łódź: Global Enterprises.
Metera, A. (2002). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno: Wyd. Centrum Technik Nauki Metronom.
Siepsiak, M. (2017). Muzykoterapeutyczne formy pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju mowy i problemami w komunikacji językowej. W: Kompetencje językowe człowieka. Norma i zaburzenia. red. E. Łukasiewicz, Ł. Warchoł. Bydgoszcz: Wyd. UKW.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - posiada wiedzę w zakresie możliwości terapeutycznego wykorzystania muzyki i ćwiczeń muzyczno-ruchowych w profilaktyce, terapii i rehabilitacji logopedycznej oraz założeń i realizacji koncepcji logorytmiki (K_W06)
U01 - posiada umiejętność stosowania technik oddechowych oraz relaksacyjnych z muzyką (K_U11)
U02 - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu logorytmiki, terapeutycznego oddziaływania muzyki oraz technik oddechowych i relaksacyjnych do przygotowania projektu (opracowania scenariusza zajęć logorytmicznych i jego realizacji) (K_U12)
U03 - potrafi dostosować metody i treści do potrzeb oraz możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (K_U28)
K01 - charakteryzuje się wrażliwością wobec problemów drugiego człowieka i jest gotowy do niesienia pomocy osobom z zaburzeniami mowy (K_K01)
K02 – jest przygotowany do realizacji zajęć z wykorzystaniem elementów logorytmiki (K_K12)
|
Zakres tematów: |
Logorytmika jako forma muzykoterapii aktywnej. Elementy rytmiki Emila Jaques-Dalcroz`a i system muzyczny Carla Orffa.
Logorytmika - założenia teoretyczne wg E.Kilińskiej-Ewertowskiej.
Techniki oddechowe i relaksacyjne.
Muzyczne ćwiczenia w profilaktyce logopedycznej - muzyka aktywizująca i relaksacyjna.
Dobór muzyki do ćwiczeń i prowadzenie ćwiczeń aktywizujących i relaksujących
Elementy muzyki; ćwiczenia z zakresu techniki ruchu.
Ćwiczenia orientacji przestrzennej; ćwiczenia napinająco-rozluźniające.
Ćwiczenia percepcyjno-ruchowe oraz słowno-ruchowe.
Muzykowanie z użyciem instrumentarium Orffa.
Kształtowanie form ruchowo-przestrzennych oraz ćwiczenia w percypowaniu i odtwarzania rytmu, metrum, tempa, melodii, artykulacji.
Interpretacje tekstów oraz utworów muzycznych. Ćwiczenia kształcące inwencję twórczą.
Scenariusz zajęć logorytmicznych; metodyka prowadzenia zajęć logorytmicznych.
Prowadzenie zajęć logorytmicznych.
|