Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia 1100-P-PWP2PE-ND
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Chmiel T. (2014). Wizje i (re)wizje przygotowania do zawodu nauczyciela. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Czerepaniak-Walczak M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń.
Gołębniak B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń: „Edytor”.
Olweus D.(1998). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Ustawa z dnia 14 listopada 2003 o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2003 nr 213 poz. 2081).
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Literatura:

Delikowska K. (2004). Raport z badań na temat działań mobbingowych w miejscu pracy. WRZOS, „Społecznik”, nr 7.

Gołębniak B. D., Zamorska B. (2014). Nowy profesjonalizm. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Gołębniak B. D. (2010). Szkoła wspomagająca rozwój. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kmiecik-Baran K., Rybicki J. (2004). Mobbing – zagrożenie współczesnego miejsca pracy. Gdańsk: Pomorski Instytut Demokratyczny.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Litzke S. M., Schuh H. (2006). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: GWP.

Łoboda M. (1990). Czynniki stresogenne w organizacji. W: A. Biela (red.), Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Łukasiewicz J., Płatek A., Raczkowski A. (2018). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Przyczyny zainteresowania tematyką wypalenia. Sympozjum. Rok XXI, nr 1 (34), s. 261-280.

Obuchowski K. (2000). Galaktyka potrzeb. Wydawnictwo Zyski S-ka.

Umiastowska D., Gdaniec A. (2016). Zjawisko wypalenia zawodowego wśród nauczycieli wychowania fizycznego. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. T. XV, nr 4, s. 147-156.

Průcha J. (2006). Pedeutologia (s. 294-316). W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne .

Senge P. M. (1998). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.

Szymczak J. (2017). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

Efekty uczenia się:

W01

W02

W03

W04

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny lub pisemny (kryteria oceny podane podczas zajęć)

Zakres tematów:

1. Orientacje w edukacji nauczycielskiej (technologiczna, humanistyczna, funkcjonalna – istota, podstawy teoretyczne, wyznaczniki w edukacji nauczycieli)

2. Koncepcje edukacji nauczycielskiej (wybrane typologie i ich specyfika) (koncepcja: „refleksyjnej praktyki”, edukacji „poprzez praktykę”, humanistyczna, progresywna, personalistyczna, ogólnokształcąca, kompetencyjna)

3. Współczesne koncepcje profesjonalizmu nauczycieli (profesja, profesjonalizm, profesjonalność – namysł nad zakresem znaczeniowym; swoistość nauczycielskiego profesjonalizmu; wybrane koncepcje profesjonalizmu nauczycieli: koncepcja „profesjonalnego osądu” Davida Trippa, profesjonalizm rozszerzony Erica Hoyle’a, „nowy profesjonalizm” Juliana Elliotta)

4. Funkcje zawodowe nauczyciela (tendencje rzeczywistości społeczno-kulturowej – kierunek zmian, wybrane funkcje i ich istota)

5. Zakres pracy nauczycieli (czas nauczania i czas pracy)

6. Wybrane aspekty etyki profesji nauczycielskiej

7. Tożsamość zawodowa nauczycieli (istota, stadia rozwoju, rodzaje, znaczenie tożsamości dla budowania bycia nauczycielem)

8. Wspieranie profesjonalnego rozwoju nauczyciela (przymioty współczesnego nauczyciela, obszary wsparcia)

9. Wybrane zagrożenia związane z profesją nauczycielską (czynniki stresogenne w środowisku pracy, zespół wypalenia zawodowego, mobbing)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 10:30 - 12:45, sala 17
Joanna Szymczak 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)