Literatura uzupelniająca: |
1. Buchnat M, Pawelczak K. (red.), Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami
wrodzonymi, Wyd. UAM, Poznań 2013.
2. Kaczorowska-Bray, Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia, 2016. (rodz. 8,21)
3. Korniszewski L., Dziecko z zespołem wad wrodzonych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
4. Pronicka E., Piekutowska-Abramczuk D., Pronicki M. Choroby mitochondrialne u dzieci — podłoże biochemiczne i molekularne, ze
szczególnym uwzględnieniem zespołu Leigha, Postępy Biochemii 54 (2) 2008, s. 161-168.
5. Kamyk-Wawryszuk A., Dziecko z mukopolisacharydozą w przedszkolu – perspektywa terapeutów, Studia Edukacyjne nr 49/2018, s.
299-314.
6. Kamyk-Wawryszuk A., Prewerbalne zachowania komunikacyjne dzieci z zespołem Cri du Chat w ocenie rodziców, Interdyscyplinarne
Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 21/2018, s. 143-166.
7. Kamyk-Wawryszuk A., Wsparcie dziecka z zespołem Leigha na etapie stabilizacji choroby oraz w regresie. Studium przypadku,
Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 4 (38)/2017, s. 75-88.
8. Kamyk-Wawryszuk A., Educational needs of preschool children with recognized rare disease and intellectual disability - teachers`
perspective, Journal Plus Education - 2019, Vol. 24, Special issue, pp. 8-1
|
Literatura: |
1. Korniszewski L., Dziecko z zespołem wad wrodzonych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
2. Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G., Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia, Elsevier Urban & Partner,
Wrocław, 2013.
3. Tobias E.S., Connor M., Ferguson-Smith M., Genetyka medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
4. Stecko E., Neurologopedyczne studia przypadków, tom I, II, III, Wydawnictwo ES, Warszawa, 2014.
5. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Impuls, Kraków 2008.
6. Koral J. (red.), Zespół Downa w XXI wieku, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani,
Warszawa 2013.
7. Błeszyński J. J., Brzozowska-Misiewicz I., Twardo M., Zarys terapii logopedycznej dzieci z zespołami wad wrodzonych, w: Wczesna
interwencja logopedyczna,K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.
8. Błeszyński J. J., Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w logopedii, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i
praktyki, St.Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Harmonia Universalis, Gdańsk 2015
|
Efekty uczenia się: |
W_01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności
fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym
W_02 – student ma wiedzę w zakresie narzędzi, metod i technik stosowanych w profilaktyce, diagnostyce i terapii logopedycznej.
U_01 – student posiada umiejętności badania, diagnozowania i prowadzenia terapii z dzieckiem wymagającym wczesnej interwencji
logopedycznej, przedwcześnie urodzonym, z zespołami zaburzeń genetycznych, z zaburzeniami neurologicznymi, wadami w budowie
twarzoczaszki
U_02 – student potrafi rozwiązywać, we współpracy z innymi specjalistami: neurologami, foniatrami, laryngologami, fizjoterapeutami,
ortodontami, problemy pacjentów z zaburzeniami mowy, języka, komunikacji oraz prowadzić doradztwo i konsultacje dla osób z
zburzeniami mowy oraz ich rodzin
K_01 – student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi wobec
problemów drugiego człowieka i jest gotowy do niesienia pomocy osobom z zaburzeniami mowy, języka, komunikacji, czynności
fizjologicznych aparatu mowy
K_02 – student jest otwarty na nowe formy pomocy i współpracę z innymi specjalistami oraz z rodzinami osób z problemami w
komunikowaniu się
|
Zakres tematów: |
1. Wady wrodzone u dzieci, teratologia.
2. Charakterystyka funkcjonowania dziecka z:
• zespołem Noonan,
• mukopolisacharydozą,
• zespołem Cri du Chat,
• encefalopatią mitochondrialną,
• z zespołem Corneli de Lange
3. Zaburzenia komunikacji językowej u osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie dziecka z Zespołem Downa.
4. Wodogłowie jako jeden z symptomów wybranych zespołów genetycznych.
5. Dzieci przedwcześnie urodzone w kręgu zainteresowania logopedów
|