Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia logopedyczna dzieci z zespołem wad wrodzonych i niepełnosprawnością sprzężoną 1100-Lg-W35TL-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Buchnat M, Pawelczak K. (red.), Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami
wrodzonymi, Wyd. UAM, Poznań 2013.
2. Kaczorowska-Bray, Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia, 2016. (rodz. 8,21)
3. Korniszewski L., Dziecko z zespołem wad wrodzonych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
4. Pronicka E., Piekutowska-Abramczuk D., Pronicki M. Choroby mitochondrialne u dzieci — podłoże biochemiczne i molekularne, ze
szczególnym uwzględnieniem zespołu Leigha, Postępy Biochemii 54 (2) 2008, s. 161-168.
5. Kamyk-Wawryszuk A., Dziecko z mukopolisacharydozą w przedszkolu – perspektywa terapeutów, Studia Edukacyjne nr 49/2018, s.
299-314.
6. Kamyk-Wawryszuk A., Prewerbalne zachowania komunikacyjne dzieci z zespołem Cri du Chat w ocenie rodziców, Interdyscyplinarne
Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 21/2018, s. 143-166.
7. Kamyk-Wawryszuk A., Wsparcie dziecka z zespołem Leigha na etapie stabilizacji choroby oraz w regresie. Studium przypadku,
Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 4 (38)/2017, s. 75-88.
8. Kamyk-Wawryszuk A., Educational needs of preschool children with recognized rare disease and intellectual disability - teachers`
perspective, Journal Plus Education - 2019, Vol. 24, Special issue, pp. 8-1
Metody dydaktyczne: wykład w toku problemowym
Literatura:

1. Korniszewski L., Dziecko z zespołem wad wrodzonych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.

2. Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G., Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia, Elsevier Urban & Partner,

Wrocław, 2013.

3. Tobias E.S., Connor M., Ferguson-Smith M., Genetyka medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

4. Stecko E., Neurologopedyczne studia przypadków, tom I, II, III, Wydawnictwo ES, Warszawa, 2014.

5. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Impuls, Kraków 2008.

6. Koral J. (red.), Zespół Downa w XXI wieku, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani,

Warszawa 2013.

7. Błeszyński J. J., Brzozowska-Misiewicz I., Twardo M., Zarys terapii logopedycznej dzieci z zespołami wad wrodzonych, w: Wczesna

interwencja logopedyczna,K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

8. Błeszyński J. J., Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w logopedii, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i

praktyki, St.Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Harmonia Universalis, Gdańsk 2015

Efekty uczenia się:

W_01 – student prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności

fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym i onkologicznym

W_02 – student ma wiedzę w zakresie narzędzi, metod i technik stosowanych w profilaktyce, diagnostyce i terapii logopedycznej.

U_01 – student posiada umiejętności badania, diagnozowania i prowadzenia terapii z dzieckiem wymagającym wczesnej interwencji

logopedycznej, przedwcześnie urodzonym, z zespołami zaburzeń genetycznych, z zaburzeniami neurologicznymi, wadami w budowie

twarzoczaszki

U_02 – student potrafi rozwiązywać, we współpracy z innymi specjalistami: neurologami, foniatrami, laryngologami, fizjoterapeutami,

ortodontami, problemy pacjentów z zaburzeniami mowy, języka, komunikacji oraz prowadzić doradztwo i konsultacje dla osób z

zburzeniami mowy oraz ich rodzin

K_01 – student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi wobec

problemów drugiego człowieka i jest gotowy do niesienia pomocy osobom z zaburzeniami mowy, języka, komunikacji, czynności

fizjologicznych aparatu mowy

K_02 – student jest otwarty na nowe formy pomocy i współpracę z innymi specjalistami oraz z rodzinami osób z problemami w

komunikowaniu się

Metody i kryteria oceniania:

test wiedzy:

100-90% ocena bardzo dobra

89-80% ocena dobra plus

79-70% ocena dobra

69-60% ocena dostateczna plus

59-50% ocena dostateczna

poniżej 50% ocena niedostateczna

Zakres tematów:

1. Wady wrodzone u dzieci, teratologia.

2. Charakterystyka funkcjonowania dziecka z:

• zespołem Noonan,

• mukopolisacharydozą,

• zespołem Cri du Chat,

• encefalopatią mitochondrialną,

• z zespołem Corneli de Lange

3. Zaburzenia komunikacji językowej u osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie dziecka z Zespołem Downa.

4. Wodogłowie jako jeden z symptomów wybranych zespołów genetycznych.

5. Dzieci przedwcześnie urodzone w kręgu zainteresowania logopedów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala 112
Agnieszka Kamyk-Wawryszuk 20/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)