Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z zoologii gleby 1200-OS24WZZG-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Boczek J., Błaszak Cz. 2005. Roztocze (Acari). Znaczenie w życiu i gospodarce człowieka. Wyd. SGGW, Warszawa.
Górny, M., Grum L. 1981. Metody stosowane w zoologii gleby. PWN, Warszawa
Niedbała W. 1980. Mechowce – roztocze ekosystemów lądowych. PWN, Warszawa.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
wykład kursowy
Metody dydaktyczne - inne: wykład multimedialny
Literatura:

Błaszak Cz. 2009, 20011. Zoologia t. 2 PWN, Warszawa.

Burges A., Raw F. 1971. Biologia gleby. PWRiL, Warszawa.

Górny M. 1975. Zooekologia gleb leśnych. PWRiL, Warszawa.

Kajak A. 2016. Biologia gleby. SGGW, Warszawa.

Efekty uczenia się:

W01 – rozumie relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych – K_W03

W02 – ma szczególną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień związanych z ochroną środowiska i przyrody – K_W10

U01 – poszukuje przyczyn zaistniałych zagrożeń ochrony środowiska przyrodniczego i wskazuje sposoby ich ograniczania lub neutralizowania – K_U06

U02 – ocenia zasoby, zagrożenia i możliwości regeneracyjne przyrody – K_U14

K01 – dąży do stałego aktualizowania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych – K_K01

K02 – jest wrażliwy na globalne i lokalne zagrożenia przyrody – K_K08

Metody i kryteria oceniania:

aktywność na zajęciach, kolokwia pisemne - skala ocen od 2 do 5 zgodnie z regulaminem studiów:

od 50% do 60% punktów – dst

powyżej 60% do 70% punktów – dst+

powyżej 70% do 80% punktów – db

powyżej 80% do 90% punktów – db+

powyżej 90% punktów – bdb

Zakres tematów:

1. Gleba jako układ biologiczny i jej znaczenie w funkcjonowaniu ekosystemów lądowych.

2. Czynniki fizyczne gleby (faza stała, ciekła, gazowa, struktura gleby, przestwory glebowe, klimat glebowy i jego znaczenie dla edafonu).

3. Formowania się próchnicy i jej znaczenie dla żyzności gleb.

4. Poziomy genetyczne gleb leśnych i podstawowe typy próchnic (mor, mull, moder) oraz ich znaczenie dla żyzności gleb.

5. Czynniki biologiczne gleby i źródła pokarmu w glebie, przepływ energii i obieg materii w glebie, sieć troficzna.

6. Podział zooedafonu (ze względu na wielkość, związek z glebą, wykorzystanie mikrośrodowisk, aktywność i funkcje w glebie).

7. Wybrane grupy zooedafonu (nicienie, pierścienice, stawonogi), ze szczególnym uwzględnieniem roztoczy (Acari), rozmieszczenie w glebie, znaczenie dla żyzności gleby i właściwości bioindykacyjne.

8. Właściwości bioindykacyjne roztoczy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 12:45 - 13:30, sala 12 (PS)
Stanisław Seniczak 6/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Ossolińskich
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)