Literatura: |
Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych – konteksty teoretyczne i empiryczne, red. M. Błędowska, J. Michalak, Łódź 2000
Hornowska E., Brzezińska A., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K., Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania, Warawa 2014
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin 2010.
Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk 2010
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007
|
Metody i kryteria oceniania: |
analiza materiałów źródłowych, prezentacje
projekt - W1, U1, U2, K3
aktywność na zajęciach - W1, U3, K1, K2
|
Zakres tematów: |
I.
Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych (szerzej - nauk społecznych).
II.
Konstruowanie projektów badań nad dzieckiem i dzieciństwem odpowiadających schematowi badań historycznych:
Obraz dziecka i dzieciństwa w przeszłości. Znaczenie pedagogicznego, psychologicznego i socjologicznego kontekstu badań.
Archiwum, źródła do badań, dokumenty, teksty kultury z przeszłości. Pytanie badawcze i dobór źródeł. Kontekst czasowy, przestrzenny i kulturowy analiz badawczych.
Rzetelność badań i etyczne uwarunkowania postępowania badawczego.
III.
Niektóre schematy w badaniach nad edukacją, w szczególności jej zasadniczego podmiotu, jaki stanowi dziecko.
Schemat studium przypadku w badaniach nad dzieckiem – jego analiza i próba wartościowania. Rodzaje studium przypadku. Czynności badacza w studium przypadku. Organizacja i przebieg badań w studium przypadku.
Projekt badań własnych.
|