Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie projektu badań nad dzieckiem i dzieciństwem 1100-P-POW24KP-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 10, 2009/1; nr 18, 2012/3
„Przegląd Pedagogiczny” 2012 nr 1
Nowotniak J., Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, Kraków 2012
www.psychologia.amu.edu.pl/ IP w działaniu
www.ibe.edu.pl
www.frd.org.pl

Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
metody problemowe
metody seminaryjne
Literatura:

Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych – konteksty teoretyczne i empiryczne, red. M. Błędowska, J. Michalak, Łódź 2000

Hornowska E., Brzezińska A., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K., Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania, Warawa 2014

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin 2010.

Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk 2010

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007

Efekty uczenia się:

K_W12

K_U05

K_ U10

K_U17

K_K01

K_K06

K_K08

Metody i kryteria oceniania:

analiza materiałów źródłowych, prezentacje

projekt - W1, U1, U2, K3

aktywność na zajęciach - W1, U3, K1, K2

Zakres tematów:

I.

Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych (szerzej - nauk społecznych).

II.

Konstruowanie projektów badań nad dzieckiem i dzieciństwem odpowiadających schematowi badań historycznych:

Obraz dziecka i dzieciństwa w przeszłości. Znaczenie pedagogicznego, psychologicznego i socjologicznego kontekstu badań.

Archiwum, źródła do badań, dokumenty, teksty kultury z przeszłości. Pytanie badawcze i dobór źródeł. Kontekst czasowy, przestrzenny i kulturowy analiz badawczych.

Rzetelność badań i etyczne uwarunkowania postępowania badawczego.

III.

Niektóre schematy w badaniach nad edukacją, w szczególności jej zasadniczego podmiotu, jaki stanowi dziecko.

Schemat studium przypadku w badaniach nad dzieckiem – jego analiza i próba wartościowania. Rodzaje studium przypadku. Czynności badacza w studium przypadku. Organizacja i przebieg badań w studium przypadku.

Projekt badań własnych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:30 - 11:00, sala 25
Monika Nawrot-Borowska 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)