Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Martyn D., 2000, Klimaty kuli ziemskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Matuszko D., 2003, Chmury – klasyfikacja, rozpoznawanie, pogoda. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Roth G. D., 2000, Pogoda i klimat. Świat Książki, Warszawa.
Tamulewicz J., 1997, Pogoda i klimat Ziemi (Wielka encyklopedia geografii świata, tom V). Wydawnictwo KURPISZ, Poznań.
www.wetterzentrale.de
www.wolkenatlas.de
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące
|
Literatura: |
Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., 2000, Meteorologia i klimatologia. Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa-Łódź.
Kożuchowski K. (red), 2005, Meteorologia i klimatologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Woś A., 2002, Meteorologia dla geografów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
https://cloudatlas.wmo.int/
www.pogodynka.pl
|
Efekty uczenia się: |
W01, W02, U01, U02, K01
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest prawidłowe wykonanie zadań w czasie ćwiczeń, pozytywny wynik kolokwium i przygotowany projekt. Student powinien osiągnąć, przynajmniej w minimalnym stopniu, wszystkie zakładane efekty kształcenia.
Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią obliczoną z oceny uzyskanej z kolokwium (1/2 oceny końcowej) i oceny za przygotowany projekt (1/2 oceny końcowej).
|
Zakres tematów: |
• Opady atmosferyczne - podstawowe charakterystyki klimatologiczne, przebieg roczny w różnych strefach klimatycznych.
• Analiza rocznych i sezonowych sum opadów atmosferycznych na obszarze Polski.
• Ciśnienie atmosferyczne – podstawowe pojęcia, zastosowania wzoru Babineta, rozpoznawanie charakterystycznych układów izobar.
• Klimatologiczne opracowanie wyników pomiarów kierunku i prędkości wiatru przy wykorzystaniu danych z automatycznej stacji pomiarowej.
• Analiza wybranych sytuacji synoptycznych i związanych z nimi zagrożeń
• Przygotowanie prezentacji dotyczącej współczesnych zmian klimatu Ziemi.
|