I. Z filozoficznej poezji Fiodora Tiutczewa – analiza tekstów poetyckich: "Как сладко дремлет сад темно-зеленый"..., "Альпы", "День и ночь', "О, как убийственно мы любим...".
II. „Przeklęte problemy” w twórczości Fiodora Dostojewskiego – "Zbrodnia i kara" (1866); historia powstania powieści na tle sytuacji polityczno-ekonomicznej w Rosji w drugiej połowie XIX wieku; «świat przedstawiony» utworu, prezentacja czasu i przestrzeni: światło/ciemność, kolor, zapach, ruch/bezruch, cisza/dźwięk; Rodion Raskolnikow i Sonia Marmieładow jako przykład „pojedynku kultur i epok”.
III. Z twórczości Lwa Tołstoja – opowiadanie "После бала"; kompozycja utworu, bajkowy charakter opowiadania, sposób prezentacji mitu i rytuału w artystycznej wizji Tołstoja, charakterystyka postaci i zdarzeń przedstawionych w opowiadaniu z uwzględnieniem: czasu, miejsca, postaci biorących w nich udział, kolorystyki, sfery uczuć i emocji towarzyszącym obydwu scenom. Analiza tekstu prozatorskiego Смерть Ивана Ильича: określenie głównego tematu opowieści, charakterystyka bohatera, dynamizm postaci.
IV. „Futerałowa” trylogia Antona Czechowa – opowiadanie "Человек в футляре"; pojęcie „futerału”, funkcja futerału, jego wariacje-transformacje w utworze; trzy stopnie prezentacji futerału w artystycznej realizacji pisarza (według teorii węgierskiego uczonego Lorica Sieredasza); struktura opowiadania w opowiadaniu.
V. Analiza twórczości Wsiewołoda Garszina na podstawie opowieści "Czerwony kwiat" ("Красный цветок"). Funkcja narracji 1-osobowej w tekście literackim Garszyna, subiektywizm i wiarygodność przekazu; cierpiętniczy mesjanizm bohatera a jego szaleństwo.
VI. Symbolizm w poezji rosyjskiej końca XIX wieku i pocz. wieku XX: Fiodor Sołogub – "Szare niedotkniątko ; Walery Briusow – "Kleopatra"; Aleksander Błok – "Я отрок, зажигаю свечи"; analiza powyższych tekstów poetyckich z uwzględnieniem estetyki i poetyki symbolizmu.
VII. Analiza prozatorskiego tekstu symbolistycznego na przykładzie utworu Fiodora Sołoguba "Maleńki człowiek": tradycja tematu „maleńkiego człowieka” w literaturze rosyjskiej (Gogol. Czechow); sposób funkcjonowania fantastyki w tekście, cechy symbolizmu dostrzegalne w utworze.
VIII. Akmeizm jako nowy kierunek literatury rosyjskiej; wczesna poezja Anny Achmatowej – "Протертый коврик под иконой"; Mikołaj Gumilow – "Жираф", Osip Mandelsztam – Notre Dame; próba interpretacji utworów w świetle programu estetyczno-literackiego akmeistów.
IX. Futuryzm i twórczość Władimira Majakowskiego: fragment poematu "Oблако в штанах"; protest przeciwko kapitalizmowi we fragmencie poematu; charakterystyka starego i nowego świata; stosunek do rodzimej kultury i kultury Zachodu; nowy charakter „ja” lirycznego.
X. Z wczesnej prozy Maksima Gorkiego - analiza opowiadania "Starucha Izergil", cechy romantyczne i naturalistyczne utworu.
|