Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura rosyjska z elementami historii Rosji 1000-F-R24LREHR-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: W. Kopaliński, "Słownik symboli", Warszawa 1990;
J. Tresidder, "Słownik symboli", Warszawa 2002;
M. Feuillet, "Leksykon symboli", Poznań 2006;
A. Markunas, T. Uczitiel, "Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko-polski i polsko-rosyjski", Poznań 1999;
В. М. Воскобойников, "Энциклопндический православный словарь", Москва 2007;
"Литературный энциклопедический словарь", под ред. В. М. Кожевникова и П. А. Николаева, Москва 1987.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
Literatura:

Z. Barański, Włodzimierz Korolenko,[w:] Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1971, s. 426-431.

J. Lenarczyk, Maksym Gorki,[w:] Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1971, s. 505-522.

В. Кулешёв, Этюды о русских писателях. Исследования и характери-

стики, Москва 1982.

Н. Кучеровский, И. Бунин и его проза (1887-1917), Тула 1980.

В. Линков, Мир и человек в творчестве Л. Толстого и И. Бунина,

Москва 1989.

Z. Barański, J. Litwinow, Rosyjskie manifesty literackie (przełom XIX i XX

wieku), cz. I, Poznań 1974.

А. И. Куприн, Поединок. Рассказы. Анализ текста. Основное содержание.Сочинения, Москва 2002.

Efekty uczenia się:

U04

potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i inne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca omawianych epok i kierunków, a także poszczególnych twórców w procesie historyczno-kulturowym;

U08

posiada umiejętność wyczerpujących ustnych wystąpień na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych historii literatury rosyjskiej z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także rożnych źródeł w języku polskim i rosyjskim;

K09

ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski, Europy, a w szczególności Rosji; odznacza się otwartością na różnorodność kulturową.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę na koniec semestru IV na podstawie: aktywności na konwersatoriach, oceny za publiczną prezentację wcześniej przygotowanego wystąpienia, oceny za znajomość lektur

Zakres tematów:

I. Z filozoficznej poezji Fiodora Tiutczewa – analiza tekstów poetyckich: "Как сладко дремлет сад темно-зеленый"..., "Альпы", "День и ночь', "О, как убийственно мы любим...".

II. „Przeklęte problemy” w twórczości Fiodora Dostojewskiego – "Zbrodnia i kara" (1866); historia powstania powieści na tle sytuacji polityczno-ekonomicznej w Rosji w drugiej połowie XIX wieku; «świat przedstawiony» utworu, prezentacja czasu i przestrzeni: światło/ciemność, kolor, zapach, ruch/bezruch, cisza/dźwięk; Rodion Raskolnikow i Sonia Marmieładow jako przykład „pojedynku kultur i epok”.

III. Z twórczości Lwa Tołstoja – opowiadanie "После бала"; kompozycja utworu, bajkowy charakter opowiadania, sposób prezentacji mitu i rytuału w artystycznej wizji Tołstoja, charakterystyka postaci i zdarzeń przedstawionych w opowiadaniu z uwzględnieniem: czasu, miejsca, postaci biorących w nich udział, kolorystyki, sfery uczuć i emocji towarzyszącym obydwu scenom. Analiza tekstu prozatorskiego Смерть Ивана Ильича: określenie głównego tematu opowieści, charakterystyka bohatera, dynamizm postaci.

IV. „Futerałowa” trylogia Antona Czechowa – opowiadanie "Человек в футляре"; pojęcie „futerału”, funkcja futerału, jego wariacje-transformacje w utworze; trzy stopnie prezentacji futerału w artystycznej realizacji pisarza (według teorii węgierskiego uczonego Lorica Sieredasza); struktura opowiadania w opowiadaniu.

V. Analiza twórczości Wsiewołoda Garszina na podstawie opowieści "Czerwony kwiat" ("Красный цветок"). Funkcja narracji 1-osobowej w tekście literackim Garszyna, subiektywizm i wiarygodność przekazu; cierpiętniczy mesjanizm bohatera a jego szaleństwo.

VI. Symbolizm w poezji rosyjskiej końca XIX wieku i pocz. wieku XX: Fiodor Sołogub – "Szare niedotkniątko ; Walery Briusow – "Kleopatra"; Aleksander Błok – "Я отрок, зажигаю свечи"; analiza powyższych tekstów poetyckich z uwzględnieniem estetyki i poetyki symbolizmu.

VII. Analiza prozatorskiego tekstu symbolistycznego na przykładzie utworu Fiodora Sołoguba "Maleńki człowiek": tradycja tematu „maleńkiego człowieka” w literaturze rosyjskiej (Gogol. Czechow); sposób funkcjonowania fantastyki w tekście, cechy symbolizmu dostrzegalne w utworze.

VIII. Akmeizm jako nowy kierunek literatury rosyjskiej; wczesna poezja Anny Achmatowej – "Протертый коврик под иконой"; Mikołaj Gumilow – "Жираф", Osip Mandelsztam – Notre Dame; próba interpretacji utworów w świetle programu estetyczno-literackiego akmeistów.

IX. Futuryzm i twórczość Władimira Majakowskiego: fragment poematu "Oблако в штанах"; protest przeciwko kapitalizmowi we fragmencie poematu; charakterystyka starego i nowego świata; stosunek do rodzimej kultury i kultury Zachodu; nowy charakter „ja” lirycznego.

X. Z wczesnej prozy Maksima Gorkiego - analiza opowiadania "Starucha Izergil", cechy romantyczne i naturalistyczne utworu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15, sala 310
Beata Trojanowska 7/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Grabowej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)