Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o znakach, znaczeniach i wartościowaniu 1000-FP12WoZ-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1998
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990
Ingarden R., Czego nie wiemy o wartościach, Uwagi o względności wartości, w: Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966
Jacobson R., W poszukiwaniu istoty języka, Warszawa 1989
Laskowska E., Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz 1992
Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2004, roz. I.2., II.6.
Świątek J., W świecie powszechnej metafory, Kraków 1998
Znaniecki F., Zagadnienie wartości w filozofii, [w:] Pisma filozoficzne (t.2), Warszawa 1991
Metody dydaktyczne: wykład kursowy
Metody dydaktyczne - inne: prezentacja multimedialna
Literatura:

Apresjan J., Semantyka leksykalna, Wrocław 1980

Bednarek A., Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń 1993Chmielecki A., Rzeczy i wartości, Warszawa 1999

Bense M., Świat przez pryzmat znaku, Warszawa 1980

Czeżowski T., O wartościach i normach moralnych, [w:] Pisma z etyki i teorii wartości, Wrocław 1989

Dziamski S., Aksjologia. Wstęp do filozofii wartości, Poznań 1997

Guiraud P., Semiologia, Warszawa 1974

Lyons J., Semantyka, cz. 1 Warszawa 1984, cz. 2 Warszawa 1989

Peirce Ch.S., Wybór pism semiotycznych, Warszawa 1997

Whorf B.L., Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002

Wierzbicka A., Semantyka, Lublin 2006

Woleński J., Problem filozofii wartości, [w:] W stronę logiki, Warszawa 1996

Efekty uczenia się:

1) wiedza

student wyróżnia semiotykę w obrębie semiologii, zna twórców semiologii i przedstawicieli filozofii wartości (W01)

student definiuje pojęcia semantyczne i aksjologiczne, wymienia koncepcje znaczenia i wartości, rozumie pojęcia metafory, metonimii, prototypu, stereotypu (W02),

2) umiejętności

student klasyfikuje znaki i wartości, ilustruje poznane typy znaków własnymi przykładami, student wyjaśnia różnice między koncepcjami znaczenia, tłumaczy rolę mitu i stereotypu w kulturze (U01)

student posługuje się terminologią semantyczną i aksjologiczną, wskazuje różnice semantyczne między językami (U02)

student używa znaków językowych we właściwym znaczeniu i stosuje językowe sposoby wartościowania (U03)

3) kompetencje społeczne

student ma świadomość roli znaków w kulturze i ich znaczenia dla rozwijania więzi społecznych (K01)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny:

na ocenę dostateczną

student definiuje podstawowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości, student podaje przykłady różnych typów znaków, nazywa relacje semantyczne w języku, wymienia językowe sposoby wartościowania;

na ocenę dobrą

student definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia i opisuje koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości i krótko opisuje ich koncepcje, student podaje przykłady różnych typów znaków i rozpoznaje te typy, nazywa relacje semantyczne w języku i ilustruje je przykładami, wymienia językowe sposoby wartościowania i podaje ich przykłady;

na ocenę bardzo dobrą

student definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia i opisuje oraz ocenia koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości i szczegółowo opisuje ich koncepcje, podaje dodatkowe informacje z podręczników, student podaje przykłady różnych typów znaków, rozpoznaje te typy i charakteryzuje je, nazywa relacje semantyczne w języku, ilustruje je przykładami i charakteryzuje je, wymienia językowe sposoby wartościowania, podaje ich przykłady oraz ocenia je.

Zakres tematów:

1. Przedmiot i tematyka wykładów (zapoznanie studentów z syllabusem).

2. Semiotyka i pojęcie znaku. Typy znaków według Ch. Peirce’a.

3. Dychotomiczna klasyfikacja znaków.

4. Znak językowy i język jako system znaków. Komunikacja językowa.

5. Proces nabywania języka. Różnice językowe między płciami.

6. Semantyka i pojęcie znaczenia. Filozoficzne koncepcje znaczenia.

7. Dwa aspekty znaczenia: treść i zakres. Relacje semantyczne między wyrażeniami językowymi.

8. System semantyczny języka. Pola semantyczne.

9. Znaczenia metonimiczne. Znaczenia metaforyczne.

10. Językowa kategoryzacja świata. Teoria prototypu. Językowy obraz świata.

11. Aksjologia jako nauka o wartościach i wartościowaniu. Główne działy aksjologii: etyka i estetyka.

12. Wartość jako podstawowe pojęcie aksjologii. Wybrane koncepcje klasyfikacji wartości.

13. Z historii filozofii wartości.

14. Językowe wykładniki wartościowania.

15. Co wiemy o znakach, znaczeniach i wartościowaniu – podsumowanie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 16:15 - 17:45, sala 27
Andrzej Dyszak 10/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)