Literatura uzupelniająca: |
Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1998
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990
Ingarden R., Czego nie wiemy o wartościach, Uwagi o względności wartości, w: Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966
Jacobson R., W poszukiwaniu istoty języka, Warszawa 1989
Laskowska E., Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz 1992
Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2004, roz. I.2., II.6.
Świątek J., W świecie powszechnej metafory, Kraków 1998
Znaniecki F., Zagadnienie wartości w filozofii, [w:] Pisma filozoficzne (t.2), Warszawa 1991
|
Literatura: |
Apresjan J., Semantyka leksykalna, Wrocław 1980
Bednarek A., Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń 1993Chmielecki A., Rzeczy i wartości, Warszawa 1999
Bense M., Świat przez pryzmat znaku, Warszawa 1980
Czeżowski T., O wartościach i normach moralnych, [w:] Pisma z etyki i teorii wartości, Wrocław 1989
Dziamski S., Aksjologia. Wstęp do filozofii wartości, Poznań 1997
Guiraud P., Semiologia, Warszawa 1974
Lyons J., Semantyka, cz. 1 Warszawa 1984, cz. 2 Warszawa 1989
Peirce Ch.S., Wybór pism semiotycznych, Warszawa 1997
Whorf B.L., Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002
Wierzbicka A., Semantyka, Lublin 2006
Woleński J., Problem filozofii wartości, [w:] W stronę logiki, Warszawa 1996
|
Efekty uczenia się: |
1) wiedza
student wyróżnia semiotykę w obrębie semiologii, zna twórców semiologii i przedstawicieli filozofii wartości (W01)
student definiuje pojęcia semantyczne i aksjologiczne, wymienia koncepcje znaczenia i wartości, rozumie pojęcia metafory, metonimii, prototypu, stereotypu (W02),
2) umiejętności
student klasyfikuje znaki i wartości, ilustruje poznane typy znaków własnymi przykładami, student wyjaśnia różnice między koncepcjami znaczenia, tłumaczy rolę mitu i stereotypu w kulturze (U01)
student posługuje się terminologią semantyczną i aksjologiczną, wskazuje różnice semantyczne między językami (U02)
student używa znaków językowych we właściwym znaczeniu i stosuje językowe sposoby wartościowania (U03)
3) kompetencje społeczne
student ma świadomość roli znaków w kulturze i ich znaczenia dla rozwijania więzi społecznych (K01)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny:
na ocenę dostateczną
student definiuje podstawowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości, student podaje przykłady różnych typów znaków, nazywa relacje semantyczne w języku, wymienia językowe sposoby wartościowania;
na ocenę dobrą
student definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia i opisuje koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości i krótko opisuje ich koncepcje, student podaje przykłady różnych typów znaków i rozpoznaje te typy, nazywa relacje semantyczne w języku i ilustruje je przykładami, wymienia językowe sposoby wartościowania i podaje ich przykłady;
na ocenę bardzo dobrą
student definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia i opisuje oraz ocenia koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości i szczegółowo opisuje ich koncepcje, podaje dodatkowe informacje z podręczników, student podaje przykłady różnych typów znaków, rozpoznaje te typy i charakteryzuje je, nazywa relacje semantyczne w języku, ilustruje je przykładami i charakteryzuje je, wymienia językowe sposoby wartościowania, podaje ich przykłady oraz ocenia je.
|
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i tematyka wykładów (zapoznanie studentów z syllabusem).
2. Semiotyka i pojęcie znaku. Typy znaków według Ch. Peirce’a.
3. Dychotomiczna klasyfikacja znaków.
4. Znak językowy i język jako system znaków. Komunikacja językowa.
5. Proces nabywania języka. Różnice językowe między płciami.
6. Semantyka i pojęcie znaczenia. Filozoficzne koncepcje znaczenia.
7. Dwa aspekty znaczenia: treść i zakres. Relacje semantyczne między wyrażeniami językowymi.
8. System semantyczny języka. Pola semantyczne.
9. Znaczenia metonimiczne. Znaczenia metaforyczne.
10. Językowa kategoryzacja świata. Teoria prototypu. Językowy obraz świata.
11. Aksjologia jako nauka o wartościach i wartościowaniu. Główne działy aksjologii: etyka i estetyka.
12. Wartość jako podstawowe pojęcie aksjologii. Wybrane koncepcje klasyfikacji wartości.
13. Z historii filozofii wartości.
14. Językowe wykładniki wartościowania.
15. Co wiemy o znakach, znaczeniach i wartościowaniu – podsumowanie.
|