Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotu dla SPP 1000-H24DPS-SD
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - K. Bartnicka, I. Szybik, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001;
- D. Chutkowski, Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?, Kraków 2003;
- M. Dudek, Błędy nauczyciela w zadawaniu pytań na lekcji, Nowa Szkoła” 1991, nr 7, s. 413-419;
- A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995;
- V. Julkowska, I. Skórzyńska, Niezbędne minimum kompetencji dydaktycznych nauczyciela humanisty w zreformowanej szkole, Edukacja Medialna, 2000, s. 13-16;
- B. Kubis, T. Maresz, Zrozumieć historię. Praca ze źródłem. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2011;
- R. Kretschmann i inni, Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańsk 2003;
- B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyczną. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999;
- T. Maresz, Merytoryczne i metodyczne propozycje realizacji wątku tematycznego „Swojskość i obcość” na lekcjach Historii i społeczeństwa. Dziedzictwo epok, [w:] Swojskość i obcość w regionie kujawsko-pomorskim, red. M. Białkowski, Z. Biegański, T. Maresz, W. Polak, Toruń 2015, s. 225-264;
- T. Maresz, Od warsztatu rzemieślniczego do hali fabrycznej. Realizacja wątku tematycznego „Gospodarka” w ramach przedmiotu „Historia społeczeństwo. Dziedzictwo epok”, [w:] W warsztacie, w manufakturze, w fabryce i w sklepie, red. Z. Biegański, W. Polak, M. Białkowski, Toruń 2013, s. 217-249;
- Nauczyciel historii. Ku nowej formacji dydaktycznej, red. M. Kujawska, Poznań 1996;
- J. Ochenduszko, Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela (poradnik), Bydgoszcz 1997;
- A. Paner, M. Kosznicki, Metody wprowadzania, utrwalania i kontroli nowego materiału na lekcjach historii, Gdańsk 1994;
- J. Rulka, Współczesne problemy edukacji historycznej, Toruń 2002;
- Z. Serwa, Konstrukcja testów dydaktycznych, Warszawa 1994;
- T. Szaran, Pomiar dydaktyczny, Warszawa 2000;
- J. Szuty, Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa-Łódź 2001;
- Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy, [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne, Toruń 2004.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: • Praca z książką i dokumentem
• Gry i zabawy dydaktyczne
• Pokaz
• Dyskusja
• Analiza SWOT
• Debata oksfordzka
• Metoda projektu
• Symulacja
Literatura:

- G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000;

- Dydaktyka historii w szkole podstawowej, red. J. Centkowski, Warszawa 1989;

- Dydaktyka historii, J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchański, Warszawa 1994;

- C. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Warszawa 200.

- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.

- Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, red. C. Majorek, Warszawa 1988;

- Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 1993;

- Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

- A.. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student:

W01 wyjaśnia specyfikę historii jako przedmiotu nauczania w szkołach ponadpodstawowych (SPP) – (K_W02) – (N_WO2.2.; N_W2.1.j.)

W02 wymienia rodzaje badań dydaktycznych (K_W02) – (N_W2.1.j.)

W03 zna powiązania dydaktyki historii z filozofią, socjologią i metodologią historii oraz akademickimi dyscyplinami historycznymi (K_W03) – (N_WO2.2.)

W04 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania tego przedmiotu w szkołach ponadpodstawowych (K_W04) – (N_WO2.2.)

W05 opisuje założenia i etapy realizacji reformy edukacji (K_W07) – (N_W2.1.j.)

W06 wymienia stopnie awansu zawodowego i charakteryzuje związane z nimi wymagania (K_W07) – (N_W2.1.j.)

W07 tłumaczy wpływ rozwoju technologii informacyjnej i komunikacyjnej na warsztat pracy współczesnego nauczyciela historii w szkole (K_W12) – (N_W2.5.a.)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole (K_U01) – (N_UO1.4; N_U2.2.d.; N_U2.2.n.)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole (K_U05) – (N_UO1.4; N_U2.2.c.; N_U2.2.e.; N_U2.2.g.; N_U2.2.h.; N_U2.2.i.; N_U2.2.j.; N_U2.2.k.)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania-uczenia się historii pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U08) – (N_UO1.3: N_UO1.4; N_U2.2.c.; N_U2.2.e.; N_U2.2.h.)

U04 projektuje lekcje historii w szkole uwzględniając wyniki badań dotyczących m.in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, teorii motywacji oraz pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (K_U09) – (N_UO1.3; N_U2.2.c.; N_U2.2.e.; N_U2.2.g.; N_U2.2.i.; N_U2.2.j.; N_U2.2.k.; N_U2.2.m.)

U05 opracowuje merytorycznie zagadnienia do tematu lekcji (K_U12) – (N_U2.2.e.)

U06 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12) – (N_UO1.4; N_U2.2.d.; N_U2.2.n.)

U07 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii oraz w celu osiągnięcia przez uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16) – (N_U2.2.e.; N_U2.2.n.; N_U2.5.a.; N_U2.5b)

U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania-uczenia się historii w innych krajach w Europie i na świecie, czyta literaturę metodyczną w językach obcych (K_U18) – (N_UO1.4; N_U2.2.d.; N_U2.2.f.; N_U2.2.i.; N_U2.2.j.; N_U2.2.m.; N_U2.2.n.; N_U2.4.b.)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej, zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole ponadpodstawowej (K_K01) – (N_K2.3.a.; N_K2.3.c.)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02) – (N_K2.3.f.)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03) – (N_K2.3.d.; N_K2.3.e.)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03) – (N_KO1.6; N_K2.3.d.; N_K2.3.e.)

K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela akademickiego służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej (K_K05) – (N_KO1.7; N_K2.3.a.; N_K2.3.c.)

K06 jest zdolny do twórczej adaptacji dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii (K_K05) – (N_K2.3.d.; N_K2.3.e.; N_K2.3.f.)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną (K_K07) – (N_K2.3.a.; N_K2.3.b.)

K08 włącza się w działania bydgoskich instytucji oświatowych i kulturalnych propagujących wiedzę historyczną i kulturę pamięci wśród dzieci i młodzieży (K_K08) – (N_K2.3.b.; N_K2.3.g.)

K09 aktywnie uczestniczy w pracach małych grup i zespołów tworzonych w celu wykonania ściśle określonego zadania; pełni w nich różne role (K_K09) – (N_KO1.7; N_K2.3.b.; N_K2.3.g.)

K10 postępuje zgodnie z normami etycznymi obowiązującymi historyka/ nauczyciela/animatora działalności środowiskowej popularyzatora wiedzy historycznej (K_K10) – (N_KO1.6; N_KO1.7; N_K2.3.d.; N_K2.3.g.)

Metody i kryteria oceniania:

• ćwiczenia praktyczne

• projekt (semestr letni) – opracowanie dokumentacji przygotowania przez ucznia projektu na wybrany temat

Ocenie podlega: poprawność przygotowanej dokumentacji = instrukcji; dołączona literatura merytoryczna; przykład wypełnionej karty ucznia.

Zakres tematów:

1. Drogi prowadzące do stworzenia społeczeństwa uczących się.

a. Nowe programy uczenia siebie i innych twórczego myślenia.

b. Style uczenia się.

c. Rozpoznawanie własnego styku uczenia się.

d. Programy naprawy jakości kształcenia.

e. Myślenie twórcze.

2. Regionalizm w edukacji historycznej.

3. Strategie i metody nauczania.

a. Metody aktywne.

b. Debata oksfordzka – ćwiczenia wg wybranego tematu.

4. Środki dydaktyczne.

a. Miejsce i rola nowoczesnej technologii informacyjnej na lekcjach.

5. Planowanie pracy dydaktycznej.

a. Ćwiczenia praktyczne.

b. Plan metodyczny.

c. Scenariusz lekcji (semestr letni).

6. Dobra notatka początkiem dobrej drogi do zapamiętywania.

7. Ocenianie a sprawdzanie osiągnięć ucznia.

a. Ocenianie na lekcjach historii.

b. Pomiar dydaktyczny.

c. Egzamin zewnętrzny.

8. Rodzaje lekcji powtórzeniowych.

9. Indywidualizacja nauczania.

a. Praca z uczniem zdolnym.

10. Dobre praktyki w nauczaniu-uczeniu się historii.

11. Awans zawodowy nauczyciela historii.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:00 - 13:15, sala 110
Teresa Maresz 9/9 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)