Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza i animacja środowisk lokalnych 1100-Ps-S47AASL-SJ
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Jałowiecki B., W. Łukowski (red.)(2006). Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa: SCHOLAR.
Łukowski, W. (red.)(2008).Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy - portret środowiska. Warszawa: Wyd. SWPS.
Theiss, W. (red.)(2001). Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.
Woźniak, Z. (red.)(2008). Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu. Warszawa: Wyd. SWPS.
Materiały dostępne na stronach Internetowych:
Jedlewska, B. Skrzypczak, B. (red.)(2009). Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania. Książka dostępna w Internecie na: www.edukultura.pl5,Baza_wiedzy.htm
Jordan P., Skrzypczak B (2003) Kim jest Animator społeczny? Materiały Szkoły Animatorów Społecznych, http://www.sas.engo.pl
Psyk-Piotrowska, E. (2011). Aktywizacja i rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmian. Acta Universitatis Lodziensis
Folia Sociologica 37,2011
file:///C:/Users/Z930/Downloads/149_psykpiotrowskaFolia%20Sociologica%2037%20(1).pdf
Schimanek, T. (2015). Diagnozowanie problemów społecznych, Warszawa: FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
www.fise.org.pl
Publikacje internetowe Instytutu Spraw Publicznych http://www.isp.org.pl/publikacje,25.html
Publikacje internetowe Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/onas/biblioteka/publikacje_stowarzyszenia_cal/
Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
ćwiczenia terenowe
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: metoda projektów
Literatura:

Appelt,K., Jabłoński,S.,Smykowski,B., Wojciechowska,J., Ziółkowska,B. (2010). Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa funkcjonowania osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk. Warszawa: SCHOLAR.

Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Bańka, A.(2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: SCHOLAR

Mendel, M. (red.) (2003). Animacja współpracy środowiskowej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Żebrowski, J. (red.) (2003). Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.

Efekty uczenia się:

W01 - posiada wiedzę dotyczącą środowiska lokalnego i jego funkcjonowania oraz animacji społecznej i społeczno-kulturowej (K_W04)

W02 - ma wiedzę w zakresie analizy potrzeb i zasobów społeczności lokalnych oraz wspierania środowisk lokalnych w rozwiązywania ich problemów (K_W11)

W03 - zna zasady projektowania zmian i konstruowania programów animacji środowiska lokalnego (K_W16)

U01 - potrafi wyszukiwać i analizować informacje dotyczące wybranych środowisk lokalnych (K_U01)

U02 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą analizy i animacji środowisk lokalnych do wyjaśniania potrzeb środowisk lokalnych oraz wspierania aktywności społeczności lokalnej (K_U05)

U03 - rozpoznaje zasoby oraz potrzeby wybranych środowisk lokalnych (K_U07)

U04 - potrafi dokonać analizy środowisk lokalnych oraz przygotować projekt animacji wybranego środowiska (K_U09)

K01 - ma świadomość swoich kompetencji komunikacyjnych i społecznych oraz funkcjonowania w grupie (K_K01)

K02 - wykazuje wrażliwość wobec osób i grup społecznych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji a także wykazuje gotowość do udzielania wsparcia (K_K03)

K03 - przejawia zainteresowanie problematyką społeczności lokalnych oraz aktywność w proponowaniu rozwiązań (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Analiza wybranego środowiska społecznego przeprowadzona w oparciu o literaturę, analizę dokumentów i materiałów źródłowych, badania własne (praca w grupach); przygotowanie projektu animacji, odpowiadającego problemom i potrzebom określonego środowiska lokalnego, prezentacje multimedialne; kolokwium (kryterium zaliczenia - min. 60% poprawnych odpowiedzi).

Zakres tematów:

Założenia i sposoby realizacji projektów animacyjnych realizowanych w różnych regionach Polski. Inicjatywy europejskie w zakresie wspierania środowisk lokalnych i rozwiązywania ich problemów. Obszary zainteresowań studentów.

Środowisko lokalne - zagadnienia teoretyczne i ćwiczenia praktyczne.

Analiza środowiska/diagnoza potrzeb i zasobów, metody, techniki i narzędzia - zagadnienia teoretyczne i ćwiczenia praktyczne.

Mapa społeczno-ekonomiczna wybranego środowiska. Problematyka wybranego środowiska.

Narzędzia analiz wybranego środowiska.

Analiza środowiska z uwzględnieniem aktywności społecznej, środowiskowych wzorów aktywności kulturalnej, kontaktów i więzi wewnątrzśrodowiskowych, problemów i patologii społecznych.

Prezentacja wyników analizy środowiska lokalnego. Analiza SWOT.

Animacja społeczna i społeczno-kulturalna - def., zadania, koncepcje, metody, techniki, środki animacji.

Animator - zadania, cechy animatora, trudności, typologie ról grupowych, style kierowania zespołem.

Projekty animacji - zadania uczestników grup projektowych.

Planowanie i tworzenie projektów animacji środowiska lokalnego. Zarządzanie projektem.

Projekty animacji - wstępne wersje projektów animacji.

Prezentacje projektów animacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, (sala nieznana)
Ewa Danek 18/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)