Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga 1100-PR23EZP-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: W. Chudy, Kłamstwo jako metoda. Warszawa 2007
W. Wilowski, Zagadnienie życia i śmierci. Poznań 2000
Problemy etyki. Wybór tekstów. S.Sarnowski, E. Fryckowski. Bydgoszcz 1993
Molesztak, Andrzej M. de Tchorzewski, Wiesława M. Wołoszyn-Spirka, W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1994, ss. 135.
Molesztak, Andrzej M. de Tchorzewski, Wiesława M. Wołoszyn-Spirka, W kręgu wartości moralnych nauczyciela. Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1996, ss.130.
Molesztak, Misja nauczycielska - przeżytek, a może szansa dla wychowania, „Edukacja - studia, badania, innowacje”, 1994, nr 4, s. 95-105.
Molesztak, Tolerancja w opinii studentów i nauczycieli, „Pedagogika Szkoły Wyższej”1996, nr 6, s. 110-114.
Molesztak Miejsce wartości moralnych w edukacji studentów, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1997, nr 9/10, s. 254-261.
Molesztak, Etyczne aspekty stanowienia zadań wychowania moralnego, [w:] Problemy etyczno-deontologiczne zawodu nauczycielskiego w okresie przemian ustrojowych w Polsce, red. Andrzej M. de Tchorzewski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1993, s. 199-206.
Molesztak, Tolerancja - znane i nieznane jej oblicza, [w:] Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny, red. A. M. de Tchorzewski, W. M. Wołoszyn-Spirka, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz 2000, s. 194-198.
Molesztak, Godność jako wartość moralna w odniesieniu do osób w podeszłym wieku, [w:] Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. Iwona Jazukiewicz, Andrzej Michał de Tchorzewski, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2016, s. 213-228.

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody problemowe
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: wykład, dyskusja,
Literatura:

Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa2001.

Vardy P, P. Grosch, Etyka, Wydawnictwo „ZYSK IS-KA”, Poznań 2010.

Środa M., Etyka dla myślących, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa 2010.

Zaorski-Sikora Ł, Etyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007

Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 200

Mysłek W., Etyka zawodowa. Uwarunkowania. Konteksty. Zastosowania. Wyższa Szkoła

Informatyki i Ekonomii, Olsztyn 2010.

Czarnecki P, Dylematy etyczne współczesności. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2008.

Sułek M., J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki,Warszawa 2001.

Ossowska M, Normy moralne.

Zając D., Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Bydgoszcz 2018

Efekty uczenia się:

K_1. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych

K_2 -ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych obowiązujących w różnych instytucjach a w szczególności w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych i pomocowych, w tym wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela,

K_3 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności pedagogicznej, w szczególności: działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, resocjalizacyjnej, pomocowej i ratowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z działaniami pedagogicznymi i ich skutkami

K_4, potrafi dokonywać analizy własnych działań zawodowych i naukowych i wskazywać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w tych działaniach

K-5 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności

K6 - dokonuje refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

K_7 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

K_8 charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności,

Metody i kryteria oceniania:

Ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się jest wypadkową oceny 3. zadań.

1. 1. Praca indywidualna - przysłanie odpowiedzi na pytania dotyczące każdego zrealizowanego ćwiczenia.

2. Esej: „Etyka podobnie jak dobór naturalny umożliwia istnienie” O. Wilde (ok. 500 słów)

3. Przygotowanie wybranej części kodeksu zawodowego pedagoga

(zad. 1 obowiązkowe stanowią 50% oceny - dostateczna, zadanie 1,2, - 70% oceny – dobra; zad. 1,2,3 – na ocenę bardzo dobrą)

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia etyczne , Etyka a etyka zawodowa.

2. Autorytet moralny

3. Sumienie i jego wymiary

4. Problemy etyczne współczesności – człowiek i środowisko, Człowiek wobec życia i śmierci

5. Kodeksy etyki i funkcjonowanie w szerszym środowisku zawodowym

6. Zasady budowy kodeksu etyki .

7. Problemy etyczne odpowiedzialności zawodowej wobec problemów współczesności.

8. Etyka zawodowa pedagoga

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 9:15 - 10:45, (sala nieznana)
Aldona Molesztak 26/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)