Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
W. Chudy, Kłamstwo jako metoda. Warszawa 2007
W. Wilowski, Zagadnienie życia i śmierci. Poznań 2000
Problemy etyki. Wybór tekstów. S.Sarnowski, E. Fryckowski. Bydgoszcz 1993
Molesztak, Andrzej M. de Tchorzewski, Wiesława M. Wołoszyn-Spirka, W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1994, ss. 135.
Molesztak, Andrzej M. de Tchorzewski, Wiesława M. Wołoszyn-Spirka, W kręgu wartości moralnych nauczyciela. Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1996, ss.130.
Molesztak, Misja nauczycielska - przeżytek, a może szansa dla wychowania, „Edukacja - studia, badania, innowacje”, 1994, nr 4, s. 95-105.
Molesztak, Tolerancja w opinii studentów i nauczycieli, „Pedagogika Szkoły Wyższej”1996, nr 6, s. 110-114.
Molesztak Miejsce wartości moralnych w edukacji studentów, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1997, nr 9/10, s. 254-261.
Molesztak, Etyczne aspekty stanowienia zadań wychowania moralnego, [w:] Problemy etyczno-deontologiczne zawodu nauczycielskiego w okresie przemian ustrojowych w Polsce, red. Andrzej M. de Tchorzewski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1993, s. 199-206.
Molesztak, Tolerancja - znane i nieznane jej oblicza, [w:] Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny, red. A. M. de Tchorzewski, W. M. Wołoszyn-Spirka, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz 2000, s. 194-198.
Molesztak, Godność jako wartość moralna w odniesieniu do osób w podeszłym wieku, [w:] Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. Iwona Jazukiewicz, Andrzej Michał de Tchorzewski, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2016, s. 213-228.
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody problemowe wykład w toku problemowym
|
Metody dydaktyczne - inne: |
wykład, dyskusja,
|
Literatura: |
Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa2001.
Vardy P, P. Grosch, Etyka, Wydawnictwo „ZYSK IS-KA”, Poznań 2010.
Środa M., Etyka dla myślących, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa 2010.
Zaorski-Sikora Ł, Etyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007
Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 200
Mysłek W., Etyka zawodowa. Uwarunkowania. Konteksty. Zastosowania. Wyższa Szkoła
Informatyki i Ekonomii, Olsztyn 2010.
Czarnecki P, Dylematy etyczne współczesności. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2008.
Sułek M., J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki,Warszawa 2001.
Ossowska M, Normy moralne.
Zając D., Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Bydgoszcz 2018
|
Efekty uczenia się: |
K_1. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych
K_2 -ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych obowiązujących w różnych instytucjach a w szczególności w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych i pomocowych, w tym wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela,
K_3 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności pedagogicznej, w szczególności: działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, resocjalizacyjnej, pomocowej i ratowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z działaniami pedagogicznymi i ich skutkami
K_4, potrafi dokonywać analizy własnych działań zawodowych i naukowych i wskazywać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w tych działaniach
K-5 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności
K6 - dokonuje refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_7 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
K_8 charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności,
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się jest wypadkową oceny 3. zadań.
1. 1. Praca indywidualna - przysłanie odpowiedzi na pytania dotyczące każdego zrealizowanego ćwiczenia.
2. Esej: „Etyka podobnie jak dobór naturalny umożliwia istnienie” O. Wilde (ok. 500 słów)
3. Przygotowanie wybranej części kodeksu zawodowego pedagoga
(zad. 1 obowiązkowe stanowią 50% oceny - dostateczna, zadanie 1,2, - 70% oceny – dobra; zad. 1,2,3 – na ocenę bardzo dobrą)
|
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia etyczne , Etyka a etyka zawodowa.
2. Autorytet moralny
3. Sumienie i jego wymiary
4. Problemy etyczne współczesności – człowiek i środowisko, Człowiek wobec życia i śmierci
5. Kodeksy etyki i funkcjonowanie w szerszym środowisku zawodowym
6. Zasady budowy kodeksu etyki .
7. Problemy etyczne odpowiedzialności zawodowej wobec problemów współczesności.
8. Etyka zawodowa pedagoga
|