1. Zapoznanie studentów ze strukturą organizacyjną placówki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów resocjalizacyjnych;
2. Zapoznanie z podstawową dokumentacją placówki;
3. Wdrażanie studentów do stosowania wiedzy merytorycznej i metodycznej w praktyce;
4. Obserwowanie przez studenta:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, wychowanków i dorosłych;
b) aktywności poszczególnych uczniów, wychowanków i dorosłych;
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca, opiekun) – dziecko oraz interakcji między dziećmi i młodzieżą oraz interakcji dorosły -dorosły;
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, w grupach osób dorosłych, ich prawidłowości i zakłóceń;
e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce oraz prowadzonych przez niego zajęć;
f) sposobu integrowania przez opiekuna praktyki w placówce różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej oraz resocjalizacyjnej;
g) dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci, młodzieży i dorosłych;
h) działań podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
5. Współdziałanie z opiekunem praktyki w placówce w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa;
b) podejmowaniu działań opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych wynikających z zastanych sytuacji;
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych.
6. Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy, w szczególności:
a) obserwowanie dynamiki grupy oraz pozycji jednostek w grupie;
b) poznawanie uczniów, wychowanków i dorosłych, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń (w zależności od możliwości i specyfiki placówki);
c) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych wobec grupy i poszczególnych uczniów,
wychowanków i dorosłych (w zależności od możliwości i specyfiki placówki);
d) organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych w oparciu o samodzielnie opracowywane
scenariusze/konspekty zajęć (w zależności od możliwości i specyfiki placówki).
7. Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki;
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką;
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron);
d) konsultacje z opiekunem praktyki w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań.
|