Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Buber M., Problem człowieka, Warszawa 1993.
Cichoń W., Wartości-człowiek-wychowanie,Kraków 1996,
Gara J., Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, WAM, Kraków 2008.
Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.
Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999
Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność, /red./ P. Buczkowski, R. Cichocki, Poznań 1989,
Ruciński S., Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe, 1998,
Studia z Teorii Wychowania. Kupisiewicz c., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. PODRĘCZNIK, AKADEMICKI, Kraków 2012
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998
Tischner J., Myślenie według wartości, rozdział: Myślenie według wartości.
Molesztak A., Życie rodzinne w wyobrażeniach młodych dorosłych
W: Wychowanie - socjalizacja - edukacja. Księga Jubileuszowa dedykowana Prof. dr. hab. Andrzejowi Michałowi de Tchorzewskiemu z okazji 75. rocznicy urodzin i 50-lecia pracy naukowej / red. Marzena Chrost, Krzysztof Jakubiak.
Adres wydawniczy: Kraków : Wydawnictwo Akademii Ignatianum, 2018
Strony: 669-687
Molesztak A., Dynamika współczesnej rodziny, Horyzonty Wychowania - 2017, Vol. 16, no 3, s. 73-88
Molesztak A., Contemporary problems in bringing up children
W: Social Rehabilitation, Care and Education in Postmodern World / ed. A. Jaworska, D. Apanel. Adres wydawniczy: Kraków : Wydawnictwo "Impuls", 2009, Strony: 75-86 http://repozytorium.ukw.edu.pl//handle/item/6008
Molesztak A. Misja nauczycielska - przeżytek a może antidotum dla wychowania
Przegląd Edukacyjny - 1994, nr 2-3, s. 31-42, http://repozytorium.ukw.edu.pl//handle/item/5894
Molesztak A. , Znaczenie aksjologii dla formułowania celów edukacji, W: Aksjodeontologiczne aspekty relacji osobowych w procesach edukacyjnych / pod red. Wiesławy M. Wołoszyn ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1997, s. 111-116, http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5283
Molesztak A., Podmiotowość jako zadanie wychowawcze W: Wychowanie w kontekście teoretycznym / pod red. Andrzeja Tchorzewskiego.. Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1997, s. 67-71, http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/5249
Molesztak A, Cele wychowania. W poszukiwaniu istoty i źródeł stanowienia W: Wychowanie w kontekście teoretycznym / pod red. Andrzeja Tchorzewskiego. 1997 http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/4972
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne metody kooperatywne metody problemowe
|
Metody dydaktyczne - inne: |
dyskusja, burza mózgów, prezentacja, analiza tekstów źródłowych, gry dydaktyczne - współpraca i współdziałanie
Wykorzystanie metody " Coaching w edukacji"
Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zakresie kontaktu ze studentami. Udostępnienie autorskich materiałów w sieci oraz przekazywanie wybranych treści z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Wykorzystanie w pracy ze studentami narzędzi tutorskich: kontrakt, siatka celów, pytania o wartości, 5 Why, SWOT,
|
Literatura: |
Kubiak-Szymborska E. Zając D. Wokół podstawowych zagadnień z teorii wychowania. Bydgoszcz 2002,
Kubiak-Szymborska E. Zając D. Teoria wychowania w okresie przemian. Bydgoszcz 2008
Kubiak-Szymborska E. Zając Wychowanie w kręgu pytań. Bydgoszcz 20013
Śliwerski B., Maliszewski K., Stępkowsi D., Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia, Kraków 2019
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków 2012
Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993
Pedagogika. Podręcznik akademicki. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2019
Tchorzewski A., Wstęp do teorii wychowania. Kraków 2018
|
Efekty uczenia się: |
W01 - zna podstawowe terminy: socjalizacja i wychowanie, terminy pokrewne, rozumie ich znaczenie i wzajemne związki (K_W16);
W02 - ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu, jego aksjologiczno-teleologicznych oraz relacyjno-prakseologicznych podstawach (K_W16);
W03 - ma podstawową wiedzę o współczesnych koncepcjach i teoriach wychowania oraz różnorodnych uwarunkowaniach procesu wychowawczego, możliwych jego zagrożeniach i nieprawidłowościach (K_W17);
W04 - ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W17);
U01 - potrafi obserwować otaczającą rzeczywistość społeczną, sytuować w niej procesy wychowania, rozpoznawać je i dostrzegać ich związki z innymi procesami i zjawiskami społecznymi (K_U13);
U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o wychowaniu do analizowania i interpretowania sytuacji i problemów wychowawczych różnych środowisk (K_U13);
U03 - potrafi wykorzystywać teoretyczną wiedzę o wychowaniu w generowaniu rozwiązań przykładowych problemów wychowawczych i przewidywać możliwe skutki proponowanych działań (K_U15);
K01 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań wychowawczych w środowisku społecznym (K_K09);
K02 - ma świadomość konieczności pełnienia wielorakich ról związanych z procesami wychowania człowieka i rozumie potrzebę współdziałania i współpracy z innymi podmiotami wychowania, np. rodzicami w codziennej działalności wychowawczej (K_K13).
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Praca indywidualna - przysłanie odpowiedzi na pytania dotyczące każdego zrealizowanego ćwiczenia.
2. Praca zespołowa – prezentacja (2-3-osobowe zespoły)
3. Esej: Czy można mówić dzisiaj o współczesnym charakterze słów L.A. Seneki „Dać można tylko drugiemu, zawdzięczać tylko drugiemu, oddać tylko drugiemu. To co wymaga zawsze dwóch ludzi, nie może dokonywać się w jednym człowieku” (ok. 500 słów)
(zad. 1 obowiązkowe stanowią 50% oceny - dostateczna, zadanie 1,2, - 70% oceny – dobra; zad. 1,2,3 – na ocenę bardzo dobrą)
|
Zakres tematów: |
1. Wychowanie jako spotkanie
2. Wychowanie jako proces
3. Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie
4. Granice wychowania
5. Ideał wychowania
6. Autorytety – znaczenie w życiu społecznym i wychowaniu
7. Treści i zadania wychowania,
8. Zasady i formy wychowania
9. Metody wychowania
10. Projektowanie sytuacji wychowawczych
11. Dziedziny wychowania
12. Dysfunkcjonalność i patologia wychowawcza
13. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania:
- kultura konsumpcji,
- kult sukcesu,
- kult ciała,
- globalizacja,
- generacyjna specyfikacja tożsamości.
|