Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szczegółowa: Poradnictwo w resocjalizacji i wsparcie społeczne 1100-P-R2DPR-ND
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Wójcik, M. (red.) (2002). Wychowanie, opieka, wsparcie. Warszawa
Kościelak, M. (red.) (2006). Problem niedostosowania społecznego- oddziaływania w warunkach wolnościowych i w izolacji penitencjarnej. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej
Marczak, M. (red.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jędrzejko, M.Z., Szwadzik, A. (red.) (2018). Pedagogika i profilaktyka społeczna. Tom 1. Milanówek - Warszawa: Wydawnictwo Aspra Przybyliński, S. (red.) (2010). Niebanalny wymiar resocjalizacji penitencjarnej. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji. Toruń: Wydawnictwo Akapit
Polak, Z., Bartkowicz, Z. (2004). Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo UMCS (wybrane zagadnienia podane podczas zajęć)
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590)
Wojciechowski, F., Opozda-Suder, S. (2017).Poradnictwo w oddziaływaniach ortopedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Literatura:

Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa: odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo PWN

Kargulowa, A. (2000). Opozycja bezradność-zaradność w oglądzie poradoznawczym, (w:) Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 7 Kargulowa A. (2003). Poradoznastwo i poradnictwo – granice autonomii (w:) Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, nr 3

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Sęk, H., Cieślak, R. (2020). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Downs, A. (2004). Jak przezwyciężyć życiowy kryzys. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Ambrozik, W., Stępniak, P. (2004). Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Kalisz: Wydawnictwo Wolumin

Badura-Madej, W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice: Wydawnictwo UŚ

James R. K., Gilliland B. E., (2006). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo PARPA

Malewski M. (2003). Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia (w:) Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, nr 3

Efekty uczenia się:

W01 ,W02 ,W03,U01,U02, U03 ,U04, K01, K02

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć W01 ,W02 ,W03,U01,U02, U03 ,U04, K01, K02

Sprawdziany z poszczególnych efektów kształcenia

Egzamin 6 pytań z wykładu i 6 pytań z ćwiczeń (pytania otwarte i półotwarte), umożliwiające sprawdzenie efektów kształcenia:

W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, K01, K02

Zakres tematów:

1. Poradoznastwo a poradnictwo i udzielanie porad. Istota poradnictwa oraz udzielania porad.

2. Cele i zadania poradnictwa. Obszary udzielania porad.

3. Rodzaje, formy i sposoby udzielania porad wraz z ich charakterystyką z uwzględnieniem tych działań w ośrodkach resocjalizacji.

4. Osoby udzielające porad, cechy i predyspozycje poradodawców – odpowiedzialność poradodawcy za udzielania porad.

5. Uwzględnianie indywidualnych i społecznych cech poradobiorców w udzielaniu porad, problemów poradniczych na tle ogólnych warunków życia poradobiorców.

6. Zasady i sposoby udzielania porad.

7. Szczególność udzielania porad w ośrodkach resocjalizacji. Poszukiwania optymalnych modeli udzielania porad.

8. Efekty udzielania porad. Ukierunkowanie aktywności poradobiorców czy uczenie bezradności?

9. Kryzys i sytuacje kryzysowe, sytuacje trudne, sytuacje traumatyczne

-wielorakie ujęcie tych pojęć przez naukowców.

10. Cechy kryzysu.

11. Rodzaje kryzysów oraz mechanizmy zachowań ludzi w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem transu kryzysowego. Sytuacje kryzysowe u podopiecznych w ośrodkach resocjalizacji.

12. Pomoc udzielana ludziom w sytuacjach kryzysowych. Interwencje kryzysowe i ich rodzaje. Poradnictwo w sytuacjach kryzysowych.

13. Wsparcie społeczne – rodzaje, formy i sposoby wsparcia społecznego, możliwości oraz ograniczenia w zakresie udzielania wsparcia.

14. Powiązania wsparcia społecznego z poradnictwem i interwencjami kryzysowymi w instytucjach resocjalizacyjnych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 12:15, (sala nieznana)
Teresa Sołtysiak 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)