Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szczegółowa: Poradnictwo w resocjalizacji i wsparcie społeczne 1100-P-R2DPR-ND
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Piorunek M. (red.) (2010). Pomoc - wsparcie społeczne - poradnictwo: od teorii do praktyki. Toruń: Wydawnictwo Akapit
Palak Z., Bartkowicz Z. (red.) (2004). Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. (wybrane opracowania podane podczas zajęć). Lublin: Wydawnictwo UMCS
Sołtysiak T. (2017). Kryzysy a zmiany poglądów i zachowań człowieka (w:) A. Kryniecka (red.), Stereotypy a kształtowanie świadomości człowieka. Białystok: Kresowa Agencja Wydawnicza
Sołtysiak T. (2017). "Katharsis" w pracy resocjalizacyjnej i dalszym w miarę optymalnym funkcjonowaniu jednostki (w:) T. Sołtysiak, M. Gołembowska M. (red.), Resocjalizować we współczesnej rzeczywistości społecznej? Ale jak?. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW
Sołtysiak T. (2017). Nierówności w etiologii zabójstw matek przez synów. Studium indywidualnych przypadków (str.200-220). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW
Sołtysiak T. (2018). „Syn dilerował, brał, pił, kradł, dokonywał rozbojów, a ja?...” (w: ) Wychowanie Na Co dzień, Nr. 4 (271)
Žižek, S. (2020). Pandemia! Covid-19 trzęsie światem. Warszawa: Mamania

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody dyskusyjne
metody problemowe
Literatura:

Kargulowa A. (2010). O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kargulowa A. (red.) (2009). Poradoznawstwo - Kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Sęk H. (2011). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojciechowska – Filipek S., Mazurek-Kucharska B. (2015). Zarządzanie w kryzysie. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu

Murgatroyd S. J. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Palak Z., Bartkowicz Z. (red.) (2004). Wsparcie społeczne w resocjalizacji i rehabilitacji, Lublin: Wydawnictwo UMCS

James R. K., Gilliland B. E.(2006), Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa: Wydawnictwo PARPA

Skałbania B (2009), Poradnictwo pedagogiczne: przegląd wybranych zagadnień, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

B. Urban, J. M. Stanik (red.) (2007). Resocjalizacja, t. 1, 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN (wybrane rozdziały podane podczas zajęć)

Sołtysiak T. (2017). Nierówności w etiologii zabójstw matek przez synów. Studium indywidualnych przypadków. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Efekty uczenia się:

W01 ,W02 ,W03,U01,U02, U03 ,U04, K01, K02

Metody i kryteria oceniania:

Obecność podczas zajęć

sprawdziany podczas zajęć z realizowanych treści W01 ,W02 ,W03,U01,U02, U03 ,U04, K01, K02 Aktywność podczas zajęć W01 ,W02 ,W03,U01,U02, U03 ,U04, K01, K02

Kolokwium – 6 pytań (otwarte i półotwarte) łączące efekty kształcenia: W01 ,W02 ,W03,U01,U02, U03 ,U04, K01, K02

Zakres tematów:

1. Porada a podawanie informacji bądź wskazań – podobieństwa i różnice.

2. Optymalne warunki udzielania porad.

3. Formy, sposoby udzielania porad w hipotetycznych sytuacjach z uwzględnieniem ośrodków resocjalizacji, a mogące występować trudności.

4. Rodzaje poradnictwa z uwzględnieniem rozpatrywanych problemów

na gruncie resocjalizacji.

5. Charakterystyka wybranych strategii poradnictwa (strategia instruktażowa, informacyjna, konfrontacyjna, oczyszczająca, katalizująca, podtrzymująca).

6. Porady w ukierunkowywaniu samodzielnego podejmowaniu decyzji, bądź w wyuczaniu bezradności.

7. Niektóre założenia i scenariusze działań stosowane przez osoby udzielające porad, w tym m.in.: mistyka, optymistycznego praktyka, negocjatora, edukatora, cynika, łącznika. Pozytywne oraz negatywne aspekty wymienionych scenariuszy. Próby opracowywania i stosowania własnych scenariuszy w udzielaniu porad w hipotetycznych okolicznościach.

8. Interwencje kryzysowe w świetle ustaw i rozporządzeń.

9. Interwencje kryzysowe w ośrodkach resocjalizacji w hipotetycznych okolicznościach

10. Możliwości i ograniczenia oddziaływań w interwencjach kryzysowych.

11. Wparcie społeczne. Istota wsparcia społecznego w podejściu Philipsa i innych autorów.

12. Wsparcie społeczne – formy, rodzaje i sposoby, z uwzględnieniem tychże działań w ośrodkach resocjalizacji.

13. Napotykane trudności w udzielaniu porad, wsparcia i interwencji kryzysowych w ośrodkach resocjalizacji – zajęcia z Wychowawcą danego ośrodka.

14. Pandemia koronawirusa a udzielanie porad, wsparcia w ośrodkach resocjalizacji.

15. Wypalanie zawodowe poradodawców, osób udzielających wsparcia oraz interwencji kryzysowych a możliwości przeciwdziałań.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 14:45 - 17:00, (sala nieznana)
Teresa Sołtysiak 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)