Literatura uzupelniająca: |
Binkowska-Wójcik i in. (red.), Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III, Warszawa, 2014.(pdf)
Garstka T., Psychopedagogiczne mity: jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Warszawa 2016.
Komorowska-Zielony A. (red.), Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2007.
Piwońska Z., Edukacja regionalna, Rzeszów 2001.
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego "Akademii Szkoły Uczącej się", Warszawa 2006.
|
Literatura: |
Dumont H., Istance D., Benavides F., Istota uczenia się: wykorzystanie wyników badań w praktyce, Warszawa 2013.
Klus-Stańska D. (red.), Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa 2008.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń 2013.
Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015.
Szefler E., Sobieszczyk M., Z działalności innowacyjnej nauczycieli klas początkowych, Bydgoszcz 2000.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie i metodyki działań edukacyjnych w zakresie wczesnej edukacji i innowacyjnych działań nauczyciela (K_W05)
W02 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne różnych krajów w kontekście wczesnej edukacji oraz działań innowacyjnych nauczycieli (K_W14)
U03 -potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na temat różnych zagadnień edukacyjnych z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych w kontekście wczesnej edukacji (K_U07)
|
Zakres tematów: |
• Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej – edukacja ku kompetencjom
• W stronę nowej kultury uczenia (się) wyznaczonej przez uczniowskie aktywności: konstruktywność, samoregulację, kontekstowość i współpracę
• O działalności innowacyjnej nauczycieli klas młodszych - istota, cele, uwarunkowania innowacji pedagogicznych
• O zmianach w edukacji matematycznej - podstawowe założenia koncepcji konstruktywistycznej i jej implikacje dla edukacji matematycznej
• Nowoczesne środki dydaktyczne w edukacji matematycznej (materiał Numicon, piktogramy, ozoboty)
• Innowacyjne rozwiązania dydaktyczne w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego przez uczniów klas I-III
• Innowacje polonistyczne w edukacji wczesnoszkolnej
• Ocenianie kształtujące jako sposób podnoszenia efektywności kształcenia we wczesnej edukacji
|