Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacje w edukacji wczesnoszkolnej 1100-P-PWP2IWE-ND
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Binkowska-Wójcik i in. (red.), Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III, Warszawa, 2014.(pdf)
Garstka T., Psychopedagogiczne mity: jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Warszawa 2016.
Komorowska-Zielony A. (red.), Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2007.
Piwońska Z., Edukacja regionalna, Rzeszów 2001.
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego "Akademii Szkoły Uczącej się", Warszawa 2006.
Metody dydaktyczne: wykład w toku problemowym
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Wykłady realizowane w trybie zdalnym z wykorzystaniem narzędzi MS Teams
Literatura:

Dumont H., Istance D., Benavides F., Istota uczenia się: wykorzystanie wyników badań w praktyce, Warszawa 2013.

Klus-Stańska D. (red.), Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa 2008.

Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń 2013.

Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015.

Szefler E., Sobieszczyk M., Z działalności innowacyjnej nauczycieli klas początkowych, Bydgoszcz 2000.

Efekty uczenia się:

W01 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie i metodyki działań edukacyjnych w zakresie wczesnej edukacji i innowacyjnych działań nauczyciela (K_W05)

W02 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne różnych krajów w kontekście wczesnej edukacji oraz działań innowacyjnych nauczycieli (K_W14)

U03 -potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na temat różnych zagadnień edukacyjnych z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych w kontekście wczesnej edukacji (K_U07)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia nastąpi poprzez:

zaliczenie kolokwium

Zakres tematów:

• Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej – edukacja ku kompetencjom

• W stronę nowej kultury uczenia (się) wyznaczonej przez uczniowskie aktywności: konstruktywność, samoregulację, kontekstowość i współpracę

• O działalności innowacyjnej nauczycieli klas młodszych - istota, cele, uwarunkowania innowacji pedagogicznych

• O zmianach w edukacji matematycznej - podstawowe założenia koncepcji konstruktywistycznej i jej implikacje dla edukacji matematycznej

• Nowoczesne środki dydaktyczne w edukacji matematycznej (materiał Numicon, piktogramy, ozoboty)

• Innowacyjne rozwiązania dydaktyczne w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego przez uczniów klas I-III

• Innowacje polonistyczne w edukacji wczesnoszkolnej

• Ocenianie kształtujące jako sposób podnoszenia efektywności kształcenia we wczesnej edukacji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:30 - 16:45, (sala nieznana)
Jolanta Nowak 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)