Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa, fizjologia i zaburzenia narządów mowy 1100-Lg12BF-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Borkowska A. R., Domańska Ł. (2006), Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa
Drewa G., Ferenc T. (2015). Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów, Edra, Wrocław.
Kobus K. (2004). Atlas chirurgii plastycznej, Medsportpress, Warszawa.
Larysz D., Rożek A. (2016), Nieprawidłowa budowa aparatu mowy oraz opóźniony rozwój mowy u dzieci z izolowanymi postaciami kraniosynostoz
Logopedia Silesiana 5, s. 217-226.
Pecyna S.M. B. (2000), Dziecko i jego choroba, Warszawa

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
Metody dydaktyczne - inne: zajęcia realizowane w formie zdalnej
Literatura:

Jones K.L., Jones M.C., del Campo M. (2018). Atlas malformacji rozwojowych według Smitha, Medipage, Warszawa.

Karłowska I. (2009). Zarys współczesnej ortodoncji, PZWL, Warszawa.

Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (2018). Biomedyczne podstawy logopedii, Harmonia, Gdańsk.

Sobotta J., Atlas anatomii człowieka, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Urbanowicz Z. (2000). Anatomia człowieka. Słownik encyklopedyczno-medyczny, MORPOL, Lublin.

Efekty uczenia się:

K_W01 Prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu budowy i czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, neurobiologicznym.

K_W02 Zna anatomię i fizjologię układów: nerwowego, artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego.

K_U01 Potrafi ocenić stan mowy, języka, komunikacji i czynności narządów artykulacyjnych oraz rozpoznać i opisać różne formy zaburzeń tych czynności.

K_U02 Posiada umiejętności badania, diagnozowania u dzieckiem wymagającego wczesnej interwencji logopedycznej, przedwcześnie urodzonym, z zespołami zaburzeń genetycznych, z zaburzeniami neurologicznymi, wadami w budowie twarzoczaszki.

K_U03 Posiada umiejętność stosowania technik oddechowych, operowania głosem i - zarówno u siebie, jak i u pacjenta (K_U11).

K_K01 Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i biologicznego podłoża tych potrzeb (K_UK11)

Metody i kryteria oceniania:

test wiedzy :

100-90% ocena bardzo dobra

89-80% ocena dobra plus

79-70% ocena dobra

69-60% ocena dostateczna plus

59-50% ocena dostateczna

Zakres tematów:

1. Budowa układu nerwowego i jego rola w realizacji mowy. Czynność słyszenia i słuchania.

2. Zaburzenia mowy i ich biologiczne uwarunkowania.

3. Budowa anatomiczna i czynności aparatu mowy.

4. Układ oddechowy, jego budowa i funkcje w procesie mowy.

5. Fałdy głosowe.

6. Nieprawidłowa budowa aparatu mowy:

a) Rozszczep podniebienia w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie.

b) Nieprawidłowości w budowie anatomicznej żuchwy w wybranych chorobach i zespołach genetycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 14:30 - 16:00, (sala nieznana)
Agnieszka Kamyk-Wawryszuk 36/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)