Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa i regionalna 1100-P-OGP24EMR-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.grzybowski.ukw.edu.pl
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej: materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011.
2. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej: materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
3. Pawelec L.: Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład monograficzny
wykład w toku problemowym
Literatura:

1. Grzybowski P.P.: Edukacja międzykulturowa - przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

2. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

3. Petrykowski P.: Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe

K_W07 - student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych, o rządzących nimi prawidłowościach oraz występujacych w nich zaburzeniach

K_W09 - student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych

K_W13 - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

K_W14 - student ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne różnych krajów

K_U06 - student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki

K_U07 - student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_K02 - student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w obszarze edukacji; angażuje się we współpracę

K_K05 - student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań edukacyjnych

K_K06 - student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych

efekty przedmiotowe

W01 - student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, o rządzących nimi prawidłowościach oraz występujących w nich zaburzeniach - szczególnie z perspektywy regionu

W02 - student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych w regionach - szczególnie w środowiskach zróżnicowanych kulturowo

W03 - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, ich specyfice i procesach w nich zachodzących - szczególnie w perspektywie regionalnej

W04 - student ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, zna wybrane systemy edukacyjne różnych krajów pod kątem rozwiązań dotyczących edukacji międzykulturowej i regionalnej

U01 - student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie pedagogiki międzykulturowej i edukacji regionalnej

U02 - student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań - szczególnie w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i w perspektywie regionu

K01 - student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w obszarze edukacji; angażuje się we współpracę - szczególnie w dziedzinie zróżnicowania kulturowego i w perspektywie regionu

K02 - student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań edukacyjnych - szczególnie w dziedzinie zróżnicowania kulturowego i w perspektywie regionu

K03 - student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych- szczególnie w dziedzinie zróżnicowania kulturowego i w perspektywie regionu

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują pracę semestralną dotyczącą ich doświadczeń związanych z różnorodnością kulturową w ich regionach, zawierającą projekt koncepcji edukacji międzykulturowej.

Schemat pracy i literaturę w postaci plików pdf studenci otrzymują za pośrednictwem uczelnianej poczty elektronicznej.

Konsultacje w sprawie pracy odbywają się zdalnie przy pomocy uczelnianego systemu Teams, a w przypadku nowego rozporządzenia władz UKW podczas dyżuru pracowniczego prowadzącego zajęcia.

Zakres tematów:

1. Zróżnicowanie kulturowe regionu a edukacja - ideologie i modele realizacji.

2. Podstawowe pojęcia edukacji międzykulturowej i regionalnej: Inni i Obcy; zróżnicowanie kulturowe, pogranicze kulturowe, wielokulturowość, międzykulturowość; region, regionalizm, tożsamość regionalna; ojczyzna prywatna, mała ojczyzna; dziedzictwo kulturowe.

3. Koncepcje edukacji międzykulturowej i regionalnej - założenia, formy, przykłady realizacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Przemysław Grzybowski 10/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)