Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie
|
Literatura uzupelniająca: |
Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H. Komunikacja między ludźmi (2015). Komunikacja między ludźmi, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Reddy L.A (2015) Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencja przez zabawę. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody kooperatywne metody nauczania ruchu metody pracy ze źródłami metody problemowe warsztaty
|
Metody dydaktyczne - inne: |
technika odgrywania ról, kolaż, karty pracy.
|
Literatura: |
Faber A., Mazlish E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań, Media Rodzina of
Poznań, rozdziały I-VI.
Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, rozdz. III-V.
Gordon T. (2004) Wychowanie bez porażek w szkole Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, rozdział II-IX.
Geldard K., Geldard D. (2009) Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Warszawa. Wydawnictwo edukacyjne
PARPAMEDIA. (Roz. 3. i 5.)
|
Efekty uczenia się: |
W01 ma uporządkowaną wiedzę na temat podmiotów uczestniczących w procesie wychowania - K_W15;
U01 potrafi wybrać i zastosować zgodnie z potrzebami dzieci i młodzieży sposoby działań wspierających ich rozwój - K_U10;
U02 potrafi pracować w zespole, uczestniczy i przejmuje rolę lidera - K_U12;
K01 utożsamia się z wartościami urzeczywistnianymi w praktyce edukacyjnej, angażuje się w projektowanie i realizowanie działań o charakterze wychowawczym - K_K04.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie z zajęć, jeśli uzyska ocenę minimum dostateczną z realizacji 4 zadań:
a) wykonanie zadań zamieszczonych w kartach pracy dotyczących rozpoznawania potrzeb wychowanka i metod wspierających ich
zaspokajanie,
b) wykonanie zadań zamieszczonych w kartach pracy dotyczących stosowania technik aktywnego słuchania
c) wykonanie zadań zamieszczonych w kartach pracy dotyczących stosowania
języka akceptacji
d) wykonanie zadań zamieszczonych w kartach pracy dotyczących barier w komunikowaniu
Przy czym ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych za wykonanie zadań odpowiadających każdemu z założonych
efektów uczenia się oddzielnie. Zaliczenie efektu następuje jeśli student prawidłowo wykona zadanie w co najmniej 60%.
Warunkiem niezbędnym uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach aktywnych /grupowych/ - w kontakcie z wykładowcą.
|
Zakres tematów: |
1.Budowanie otwartości i integracji w grupie. Techniki inicjowania pracy wychowawczej.
2.Zasady sprzyjające budowaniu poczucia bezpieczeństwa wychowanka i nawiązywania i z nim kontaktu.
3. Rola wychowawcy w podtrzymywaniu relacji z wychowankiem. Charakterystyka stylów kierowania pracą grupy.
4. Bariery stosowane w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
5. Stosowanie języka akceptacji w komunikowaniu się z wychowankiem, doskonalenie umiejętności komunikowania się.
6. Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej dla relacji wychowawca- wychowanek.
7. Rozpoznawanie potrzeb wychowanka i projektowanie sposobów ich zaspokajania. Tworzenie obrazu dorosłej osoby znaczącej.
8. Rozwiązywanie trudności wychowawczych. Wybrane sposoby oddziaływań wychowawczych.
|