Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, Kraków 1997
Campanella T. Miasto słońca, Warszawa 1994
Bacon F., Novum organum, Warszawa 1955
Descartes R., Rozprawa o metodzie, Warszawa 1970
Hobbes T., Lewiatan, Warszawa 1954
Locke J., Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992
Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, Warszawa 1956
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Literatura: |
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, Warszawa 1958
Spinoza B., Etyka, Warszawa 1954 (fragmenty)
Locke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, Warszawa 1955 (fragmenty)
|
Efekty uczenia się: |
W02 - zna idee i argumenty wybranych autorów filozofii wczesnonowożytnej na podstawie samodzielnej lektury ich pism (K_W09)
U01 - czyta i interpretuje teksty filozoficzne powstałe w XV - XVII stuleciu (K_U03)
U02 - analizuje argumenty filozoficzne epoki wczesnonowożytnej, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (K_U06)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia obejmuje aktywność na zajęciach, pracę pisemną związaną z wybrana lekturą oraz kolokwium obejmujące treść ćwiczeń. Ocena jest średnią z wszystkich podanych warunków.
|
Zakres tematów: |
System filozofii Kartezjusza na podstawie lektury Medytacji o pierwszej filozofii: rola i sens wątpienia, zagadnienie cogito, dowody na istnienie Boga, matematyka a świat fizyczny
Metoda siedemnastowiecznego racjonalizmu na przykładzie systemu Spinozy: metoda geometryczna, myśl a rzeczywistość, poj. substancji, paralelizm
Empiryzm Locke'a w Rozważaniach dotyczących rozumu ludzkiego: filozofia jako filozofia umysłu, zagadnienie idei i ich relacji do świata, rola Boga w systemie Locke'a
|