Literatura uzupelniająca: |
Porzak, R. (2016). Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu odddziaływań profilaktycznych w Polsce. https://www.profilaktycy.pl/
images/zasoby_pliki/ksiazka/Profilaktyka_w_szkole.pdf
Jaros A., Jaros R. (2014), Czynniki ryzyka i czynniki chroniące związane z zachowaniami problemowymi – przegląd badań przeprowadzonych w Polsce, W: Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagogiczna, J. E. Kowalska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 103-115.
Chwaszcz J., Niewiadomska I., Fel S., Palacz-Chrisidis A., Wiechetek M., Bartczuk R. (2015), Podmiotowe i środowiskowe czynniki ryzyka rozwoju siecioholizmu u młodzieży. Raport z badań. KUL, Lublin. Pozyskano: www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=6364719.
Dzielska A., Kowalewska A. (2014), Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu, Studia BAS, nr 2(38), s. 141-168.
Grzelak S. (2009), Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Kraków: Rubikon. Grzelak S., (red.), (2015), Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży: Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Przybysz-Zaremba M. (2014), Dynamizacja ryzykownych zachowań młodzieży: próby poszukiwań innowacyjnych oddziaływań profilaktycznych, W: L. Buller (red.), Socjotechniczne aspekty bezpieczeństwa w szkole, Warszawa: PTS, s. 37-54
Putyński L. (2015), Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN. Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży. Impuls, Kraków. Łódzkiego, Łódź.
|
Literatura: |
Cierpiałkowska L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Heszen I., Sęk I. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
Szymańska, B. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: ORE.
Ziółkowska, B., Wycisk, J. (2019). Autodestruktywność dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe DIFIN.
Woynarowska B. (red.) (2007). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa: PWN.
Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? Gdańsk: GWP
|
Zakres tematów: |
1. Zachowania ryzykowne – kto i dlaczego ryzykuje, statystyki, czynniki ryzyka, czynniki chroniące – klasyfikacje, wtórne skutki zachowań ryzykownych dla jednostki i jej otoczenia, klasyfikacje zachowań ryzykownych.
2. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, sytuacyjne i osobowościowe, kryteria diagnostyczne, obraz, wtórne skutki nieprawidłowego stosunku do ciała i jedzenia na przykładzie zaburzeń odżywiania i samookaleczeń.
3. Profilaktyka – historia, definicja, poziomy, strategie, rodzaje programów. Analiza przykładowych programów profilaktycznych. Profilaktyka realizowana w placówkach edukacyjnych – wady i zalety. Filozofia konstruowania programów profilaktycznych na różnych poziomach.
4. Modele zmian zachowań zdrowotnych w psychologii.
5. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, sytuacyjne i osobowościowe kryteria diagnostyczne, obraz, wtórne skutki uzależnień substancjalnych na przykładzie alkoholizmu i narkomanii.
6. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, sytuacyjne i osobowościowe kryteria diagnostyczne, obraz, wtórne skutki uzależnień behawioralnych na przykładzie hazardu, uzależnienia od Internetu i telefonu komórkowego.
|