Literatura: |
Kwieciński Z., Śliwerski B.,(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki t.1 i 2, Warszawa 2006
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2000
Mieszalski S., Nauczyciel a klasa szkolna, Warszawa 1996
Linderberg Ch., Szkoła bez lęku, warszawa 1993
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
Hamer H,, Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 1994
Papież J., Płukis A., (red.),Przemoc dzieci i młodziezy, Toruń 2001 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę , ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998
Brown B., Dary niedoskonałości, czyli wrzuć na luz. Przeł. K. Puławski, Poznań 2012.
|
Efekty uczenia się: |
W1 - posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu elementarnej terminologii pedagogicznej w tym edukacji matematycznej, zna procesy komunikacji interpersonalnej (ich prawidłowości i zakłócenia) a także podstawy prawne w zawodzie nauczyciela, rozumie jej znaczenie oraz sposoby jej zastosowania w innych dziedzinach wiedzy.( K-W11, K_W12, K_W13)
U1 - formułuje własne opinie dotyczące ważnych zagadnień związanych z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą) w tym diagnozy pedagogiczno-psychologicznej,korzystając z różnych źródeł wiedzy, innowacyjnych metod (np. Feedback i SWOT) i nowoczesnych technologii, animuje działania w zróżnicowanym kulturowo środowisku szkolnym oraz przestrzega zasady etyczne.(K_U35, K_U38, K_U41)
K1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy ( w zakresie merytorycznego, psychologicznego i pedagogicznego przygotowania), potrafi pracować zespołowo i rozumie potrzebę samokształcenia i aktywności w procesie doskonalenia zawodowego.(K_K01, K_K03
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa - praca pisemna oceniająca stan wiedzy zdobytej przez studenta i sprawdzająca poziom opanowania założonych efektów kształcenia.
Ocena bardzo dobra: student wykazuje dogłębną znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi biegle stosować tę wiedzę, również w złożonych i niestandardowych sytuacjach.
Ocena dobra: student wykazuje dużą znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi swobodnie stosować tę wiedzę, również w złożonych sytuacjach.
Ocena dostateczna: student wykazuje podstawową znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi stosować tę wiedzę w prostych sytuacjach.
Ocena niedostateczna: student nie osiągnął standardów opisanych w sylabusie.
|
Zakres tematów: |
Poznanie stylów uczenia się.
Najczęstsze problemy psychologiczno-pedagogiczne młodego człowieka w okresie dorastania.
Budowanie kompetencji psychologicznych nauczyciela:pozytywne nastawienie do ludzi, umiejętność prawidłowego komunikowania się, umiejętność motywowania ucznia do pracy (SWOT), budowanie zgranego zespołu (klasy) z przypadkowych ludzi, umiejętność
kontrolowania stresu.
Problem konfliktów (między uczniami, między nauczycielem a uczniem i między nauczycielem a klasą) i poznanie metod i sposobów ich rozwiązywania.
Kreatywny nauczyciel
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne - inne
Wywiad pogłębiony indywidualny
Analiza SWOT ( słabych i mocnych stron, zagrożeń i możliwości)
Feedback (co działało, co można poprawić, co nie było zrozumiałe, nowe idee)
Debata oksfordzka
|