Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia szkoły ponadpodstawowej 1300-M12PsySpp-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Baker, S., M., Bates, L., Ilg, F.L. (2001). Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Gdańsk: GWP.

Myers, D. G. (1998). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.

Szymanik-Kostrzewska, A., Michalska, P. (2019). Nagroda, informacja czy wyraz radości, czyli dlaczego matki chwalą swoje dzieci? Warszawa: Difin S.A.

Vasta, R, Haith, M.M, Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP

Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje (tomy I-V). Warszawa: PWN.

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
wykład kursowy
wykład w toku problemowym
Literatura:

Bee, H. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców Sopot: WGP.

Nęcka., E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2008). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN.

Rathus, S.A. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Strelau, J., Doliński, D. (2008). (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2. Gdańsk: GWP.

Tavris, C., Wade C. (1999). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.

Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Trempała, J. (red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne - pytania w formie otwartej dotyczące treści zajęć oraz literatury przedmiotu. Oceny uzyskane w wyniku sprawdzania wiadomości i umiejętności na kolokwium ustala się według zasady, że odpowiedni procentowy poziom wiadomości i umiejętności ucznia odpowiada określonej ocenie:

a) 52% - 67% - dostateczny;

b) 68% - 81% - dostateczny +

c) 82% - 91% - dobry

d) 92% - 97% - dobry +

e) 98% - 100% - bardzo dobry

Realizacja kolokwium, w formie stacjonarnej lub online, będzie uzależniona od sytuacji epidemicznej w kraju.

Zakres tematów:

(1) Wprowadzenie do psychologii kształcenia

(2) Wybrane procesy poznawcze:

(a) pamięć – definicja (jako proces i jako zdolność); magazynowy model pamięci (cechy magazynów pamięci i ich struktura); rodzaje pamięci; teorie zapominania; strategie pamięciowe; wybrane zjawiska i zaburzenia pamięci;

(b) uczenie się: warunkowanie klasyczne i instrumentalne – definicja pojęć, różnice i wybrane obszary zastosowania w życiu codziennym; uczenie się behawioralne a poznawcze; problem nagrody i kary w procesie wychowawczym i edukacyjnym; uczenie się w życiu codziennym (lokalizacja kontroli; samospełniająca się przepowiednia; poczucie własnej skuteczności; wyuczona bezradność; styl wyjaśniania).

(3) Prawidłowości rozwojowe okresu szkolnego i okresu dorastania: zmiany biologiczne i ich konsekwencje;

(4) Adaptacyjna rola temperamentu i osobowości: teorie: (a) temperamentu – Pawłowa, Thomasa i Chess, regulacyjna teoria temperamentu; (b) osobowości – „Wielka Piątka”; znaczenie temperamentu dla funkcjonowania młodzieży

(5) Wybrane zaburzenia funkcjonowania uczniów: (a) depresja – specyfikacja, maski depresyjne, ryzyko samobójstw; (b) lęki – fobia szkolna, fobia społeczna; (c) zaburzenia zachowania i opozycyjno-buntownicze;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 11:00 - 12:30, (sala nieznana)
Anna Nogaj 10/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)