Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Teksty literatury popularnej wykorzystywane w toku przedstawiania problematyki wykładów.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny wykład kursowy wykład w toku problemowym
|
Literatura: |
E. Illouz, Hardkorowy romans. Pięćdziesiąt twarzy Greya. Bestsellery i społeczeństwo
M. Czubaj, Etnolog w mieście grzechu, Warszawa 2010
C. Noel, Filozofia kultury masowej,
N. Lemann, Historie alternatywne i steampunk w literaturze, Łódź 2019
K. Kaczor, Z getta do mainstreamu, Kraków 2017
|
Efekty uczenia się: |
K_W08 prezentuje uporządkowaną wiedzę o kulturze popularnej, jej obiegach, przemianach, najważniejszych problemach i kierunkach badawczych
K_W10 przedstawia podstawową wiedzę i metody umożliwiające analizę i interpretację różnorodnych wytworów kultury popularnej
K_U02 rozumie i potrafi wykorzystać terminologię badawczą z zakresu nauk humanistycznych, nauk o kulturze, mediach, filozofii, komunikacji społecznej, prezentuje wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie wymienionych dyscyplin
K_K05 rozumie i dostrzega znaczenie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej, w sferze działalności charakterystycznej dla kierunku studiów
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium ustne ze względu na pamdemię w formie zdalnej, w czasie którego student/ka odnosi się do treści przedstawionych na wykładach:
na ocenę dostateczną: zna treść wykładów w stopniu dostatecznym, posługuje się raczej przykładami z wykładów przy ilustrowaniu omawianych tez;
na ocenę dobrą: ma twórcze podejscie do treści wykładów, przywołuje własne przykłady lustrujące omawiane tezy
na ocenę bardzo dobrą: treść wykładów jest impulsem do snucia własnych refleksji, omawiane tezy analizowane są w sposób krytyczny, a dobierane przykłady ilustrują samodzielne stawiane tezy
|
Zakres tematów: |
1. Historia i filozofia kultury masowej i popularnej ze szczególnym uwzględnieniem literatury popularnej.
2. Od literatury popularnej do wysokiej i z powrotem (dziwne przypadki Jane Austen)
3. Między rozrywką a ekonomią, czyli skąd współczesna popularność kultury masowej.
4. Konwergencja literatury popularnej – książka, film (serial), gry i co dalej?
5. Ideowe uwikłania kultury masowej (dlaczego frankfurtczycy się mylili).
6. Konwencje (gatunki) i ich działanie w literaturze popularnej
a) Fantastyka
b) Kryminał
c) Obyczajówka/romans
7. Podsumowanie wykładów
|