Literatura uzupelniająca: |
Domański R., 2002, Gospodarka przestrzenna, PWN, Warszawa
Kronenberg J., Bergier T. (red.), 2010, Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. Fundacja Sendzimira, Kraków.
Strzelecki Z. (red.), 2008, Gospodarka regionalna i lokalna. PWN, Warszawa.
Czerny M., 2005, Globalizacja a rozwój. PWN, Warszawa.
|
Literatura: |
Cisek M., Kozłowski A.J. (red.), 2016, Samorząd gminny w Polsce: czynniki determinujące rozwój lokalny. Wybrane problemy. Difin
Ciok S., Dołzbasz S., 2014, Współczesne wyzwania polityki regionalnej i gospodarki przestrzennej, Rozprawy naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, t. 1, 2, Wrocław.
Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., 2011, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka. C.H. Beck, Warszawa.
Cymerman R. (red.), 2010, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
Parysek J. J., 2007, Wprowadzenie do gospodarki przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
|
Efekty uczenia się: |
W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju lokalnego i regionalnego oraz tworzenia strategi i planów rozwoju o rożnym zasięgu [K_W01]
W02 Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu planowania, zarządzania, realizowania, finansowania, monitorowania i oceny rozwoju o zasięgu lokalnym i regionalnym [K_W02]
W03 Student wymienia kierunki, determinanty i efekty rozwoju poszczególnych miejscowości oraz regionów Polski [K_W05, K_W07]
U01 Student potrafi opracować diagnozę kierunków rozwoju miejscowości i regionu na podstawie danych z rożnych źródeł i przy pomocy różnych metod badawczych [K_U03]
U02 Student potrafi skonstruować narzędzia badawcze oraz inne niezbędne dokumenty do przeprowadzenia w terenie badań dotyczących zdiagnozowania problemów i potrzeb istotnych dla rozwoju lokalnego i regionalnego [K_U09]
U03 Student potrafi zaprezentować opracowana diagnozę i analizę kierunkową miejscowości i regionu, w którym mieszka, uzasadniając ją własnymi argumentami i opiniami [K_U06, K_U07]
U04 Student potrafi ocenić efekty działań rozwojowych zaplanowanych i zrealizowanych w miejscowościach lokalnych i regionach [K_U12 ,K_U17, K_U18]
K01 Student dostrzega i rozstrzyga problemy dotyczące rozwoju lokalnego i regionalnego [K_K04]
K02 Student dostrzega konieczność posiadania szerokiej wiedzy i umiejętności oraz systematyczności i zespołowej pracy w zakresie rozwoju lokalnego i regionalnego [K_K04]
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne
Podstawą do zaliczenia jest osiągniecie wszystkich efektów kształcenia
Zasady oceniania: Procent prawidłowych odpowiedzi - ocena
0-50% – niedostateczny (2)
51-60% – dostateczny (3)
61-70% – dostateczny + (3,5)
71-80% – dobry (4)
81-90% – dobry + (4,5)
91-100% – bardzo dobry (5)
|
Zakres tematów: |
1. System planowania przestrzennego w Polsce (cele i zasady, uczestnicy planowania przestrzennego).
2. Planowanie przestrzenne na poziomie kraju, wojewodztwa oraz gminy (Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - MPZP, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego – SUiKZP))
3. Cele i zasady rozwoju lokalnego i regionalnego
4. Determinanty rozwoju regionalnego
5. Narzędzia polityki regionalnej i lokalnej
6. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju regionalnego i lokalnego
7. Zasady i etapy tworzenia strategii polityki rozwoju lokalnego i regionalnego
8. Polityka lokalna i regionalna w Polsce oraz w Unii Europejskiej
9. Programowanie rozwoju lokalnego i regionalnego
10. Rola funduszy europejskich w rozwoju lokalnym i regionalnym Polski
|