Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Ursula Hirschfeld / Christian Keßler / Barbara Langhoff, Phonothek intensiv, Langenscheidt, 2007.
Rudolf und Ilka Rausch: Deutsche Phonetik für Ausländer, Langenscheidt, Berlin/München/Leipzig 1998.
Ursula Hirschfeld / Eberhard Stock, Phonothek interaktiv CD-ROM,
Gerhard J. S. Bunk, Phonetik aktuell Kopiervorlagen mit 2 Audio
CDs, Hueber Verlag, 2005.
Doris Middleman, Sprechen-Hören-Sprechen, Übungsbuch, Verlag für Deutsch , 2005.
Doris Middleman, Sprechen-Hören-Sprechen, 3 CDs, 2005.
Gaby Grammenou, Hörtraining für die Mittelstufe, Hueber Verlag 2007.
Helga Dieling: Phonetik im Fremdsprachenunterricht, Langenscheidt, Berlin/München 1992.
Carl und Peter Martens: Übungstexte zur deutschen Aussprache, Hueber Verlag, Ismaning 1997.
Rudolf Rausch: Allgemeine Methoden des Phonetikunterrichts für Ausländer,VEB Verlag Enzyklopädie Leipzig 1974.
Ulrike A. Kaunzner: Aussprachekurs Deutsch, Text- und Übungsbuch, Julius Groos Verlag Heidelberg 1997.
Duden: Aussprachewörterbuch, Band 6, Meyers Lexikionverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1990.
Ilse Cauneau: Hören-Brummen-Sprechen, Angewandte Phonetik im Unterricht Deutsch als Fremdsprache, Klett Edition Deutsch 1996.
Maria Schubiger: Einführung in die Phonetik, Walter de Gruyter, Berlin/New York 1977.
Siegfried Gehrmann, Deutsche Phonetik in Theorie und Praxis, Zagreb 1994.
Otto von Essen: Grundzüge der deutschen Satzintonation, Henn Verlag, Ratingen/Düsseldorf 1956.
Otto von Essen: Allgemeine und angewandte Phonetik, Akademie-Verlag, Berlin 1979.
Ursula Kreuzer/Klaus Pawlowski: Deutsche Hochlautung – Eine praktische Aussprachelehre, Klett, München/Stuttgart 1992.
Morciniec/Prędota: Wymowa niemiecka, PWN Warszawa 1982.
Aleksander Szulc: Wymowa niemiecka. Zasady nauczania kontrastywnego, PWS Warszawa 1966.
Ghisla, Holenstein, Keller: Ganz Ohr. Höranlässe und Arbeitsblätter für Anfänger und Fortgeschrittene, Langenscheidt 2001.
Praca zbiorowa: Phonothek. Lehr- und Übungsmaterial zur deutschen Phonetik. Langenscheidt 2001.
http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/german/german.html
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody gier dydaktycznych metody kooperatywne zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
- słuchanie
- naśladowanie (chóralne i indywidualne) – precyzyjna imitacja
- utrwalanie
- głośne czytanie tekstów
|
Literatura: |
Duden: Das Aussprachewörterbuch, Band 6, Dudenverlag Berlin 2015,
Duden: Die Grammatik, Band 4, Dudenverlag Berlin 2016.
|
Efekty uczenia się: |
K_U02
ma umiejętności językowe w zakresie języka niemieckiego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1/B2 (*) Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U13
potrafi samodzielnie planować i realizować proces samokształcenia przez całe życie, w szczególności w zakresie lingwistyki niemieckiej
K_K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobistego, dokonuje na bieżąco samooceny i weryfikacji własnych kompetencji filologicznych
K_K08
docenia wartość języka jako narzędzia komunikacji międzyludzkiej i dba o poprawność językową własnej wypowiedzi w języku obcym i ojczystym
|
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na czacie
- dopuszczalna liczba nieobecności na czatach bez usprawiedliwienia = 2
- obowiązek identyfikacji w czasie wypowiedzi i zaliczenia ustnego poprzez włączenie kamery
- przygotowanie do zajęć (praca domowa)
- kontrola ustna - powtarzanie (precyzyjna imitacja)
- systematyczna obserwacja
- głośne czytanie
- ćwiczenia z rozumienia ze słuchu
Zaliczenie składa się z trzech części, z których każda musi być zaliczona na ocenę pozytywną (min.60%).
W skład zaliczenia wchodzą następujące komponenty:
- pytanie dotyczące teorii
- głośne czytanie dwóch wybranych przez studenta artykułów
- recytacja wybranego przez studenta wiersza niemieckojęzycznego poety
Kryteria oceniania:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
|
Zakres tematów: |
- znaczenie poprawnej wymowy, rola fonetyki w nauczaniu poprawnej wymowy, metodyka nauczania wymowy, wpływ języka ojczystego na wymowę języka obcego,
- fonetyka a fonologia,
- zróżnicowanie stylistyczne i terytorialne (Niemcy, Austria, Szwajcaria) niemieckiej wymowy ortofonicznej,
- narządy mowy i ich czynności,
- narządy oddychania,
- fonem, głoska, grafem, samogłoska – definicje,
- stosunek głoski do grafemu i grafemu do głoski,
- klasyfikacja samogłosek,
- artykulacja poszczególnych niemieckich alofonów samogłoskowych
- artykulacja niemieckich alofonów dwugłoskowych.
(ewentualna kontynuacja i uzupełnienie tematów w semestrze letnim)
|