Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Benenowska I. (2021), List jak orzech pełnowartościowy… - o języku listów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Bydgoszcz
Benenowska I. (2015), Wartościowanie w listach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Bydgoszcz
Mańczyk A. (2001), Narzędzia, znaki, umysł. Zielona Góra
Peirce, C. S. (1992) The Essential Peirce. Selected Philosophical Writings. t. 1. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
Peirce, C. S. (1998) The Essential Peirce. Selected Philosophical Writings. t. 2. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
Piernikarski C. (1986), O znakach językowych. W: Studia Semiotyczne XIV/XV, s.173-199, Wrocław, Warszawa
Tabakowska E. (red.), (2001), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków.
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne metody problemowe wykład konwersatoryjny
|
Metody dydaktyczne - inne: |
dyskusja moderowana, analiza i interpretacja tekstów, analiza przykładów, prezentacja multimedialna
|
Literatura: |
Buczyńska-Garewicz H. (1975), Znak, znaczenie, wartość. Warszawa
Buczyńska-Garewicz H. (1989), Semiotyka Peirce’a. Warszawa
Grzegorczykowa R. (2001), Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa
Milewski T. (1964), Teoria znaku. W: Zeszyty Naukowe KUL, Nr 3, s. 3 – 14. Lublin
Saussure, F. de (2007 [1916]) Kurs językoznawstwa ogólnego. (tłum. K. Kasprzyk). Warszawa
Wąsik Z. (1987), Semiotyczny paradygmat językoznawstwa. Z zagadnień metodologicznego statusu lingwistycznych teorii znaku i znaczenia. Wrocław.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - student zna teorię znaku, twórców semiologii i przedstawicieli filozofii wartości (K_W01)
W02 - student definiuje pojęcia semantyczne i aksjologiczne, zna typy znaków, środki wartościujące; rozumie pojęcia metafory, metonimii, prototypu, stereotypu (K_W03)
U01 - student klasyfikuje znaki, rozpoznaje typy wartości i środki wartościujące, ilustruje poznane typy własnymi przykładami, analizuje teksty pod kątem poznanych pojęć (K_U01)
U02 - student posługuje się terminologią semantyczną i aksjologiczną, wskazuje różnice semantyczne między językami (K_U02)
U03 - student używa znaków językowych we właściwym znaczeniu i stosuje językowe sposoby wartościowania (K_U05)
K01 - student ma świadomość roli znaków i wartości w kulturze, ich znaczenia dla rozwijania więzi społecznych (K_K06)
|
Metody i kryteria oceniania: |
pisemna lub ustna praca – test
na ocenę niedostateczną - student nie definiuje i nie stosuje podstawowych pojęć, nie rozpoznaje zależności między formą i treścią znaku, nie rozróżnia środków wartościujących, podstawowych typów i mechanizmów semantycznych i aksjolingwistycznych;
na ocenę dostateczną - student definiuje i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu semantyki i aksjolingwistyki, rozpoznaje główne zależności między formą i treścią znaku, rozróżnia środki wartościujące, podstawowe typy i mechanizmy w zakresie zmian semantycznych, wyrażania wartościowania;
na ocenę dobrą - student definiuje i stosuje podstawowe i szczegółowe pojęcia z zakresu semantyki i aksjolingwisytyki, implementuje je w obręb własnych kompetencji i doświadczeń językowych, ilustruje własnymi przykładami;
na ocenę bardzo dobrą - student definiuje i stosuje podstawowe i szczegółowe pojęcia z zakresu semantyki i aksjolingwisytyki, uzasadnia ich zastosowanie, podaje własne i adekwatne przykłady do prowadzonych analiz; implementuje zdobytą wiedzę i umiejętności w obręb własnych kompetencji i doświadczeń językowych.
|
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie z sylabusem, ustalenie warunków zaliczenia, informacje ogólne nt. organizacji pracy (zdalnej).
2. Pojęcie znaku.
3. Typologia znaków.
4. Język jako system znaków.
5. Relacja oznaczania jako relacja pomiędzy treścią a formą znaku językowego.
6. Treść a zakres. Zmiany znaczeń.
7. Istota wartości i wartościowania.
8. Kategorie wartości.
9. Typy wartościowania.
10. Podsumowanie i uzupełnienie.
|