Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o znakach, znaczeniach i wartościowaniu 1000-FP12WoZ-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Benenowska I. (2021), List jak orzech pełnowartościowy… - o języku listów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Bydgoszcz
Benenowska I. (2015), Wartościowanie w listach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Bydgoszcz
Mańczyk A. (2001), Narzędzia, znaki, umysł. Zielona Góra
Peirce, C. S. (1992) The Essential Peirce. Selected Philosophical Writings. t. 1. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
Peirce, C. S. (1998) The Essential Peirce. Selected Philosophical Writings. t. 2. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
Piernikarski C. (1986), O znakach językowych. W: Studia Semiotyczne XIV/XV, s.173-199, Wrocław, Warszawa
Tabakowska E. (red.), (2001), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków.

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: dyskusja moderowana, analiza i interpretacja tekstów, analiza przykładów, prezentacja multimedialna
Literatura:

Buczyńska-Garewicz H. (1975), Znak, znaczenie, wartość. Warszawa

Buczyńska-Garewicz H. (1989), Semiotyka Peirce’a. Warszawa

Grzegorczykowa R. (2001), Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa

Milewski T. (1964), Teoria znaku. W: Zeszyty Naukowe KUL, Nr 3, s. 3 – 14. Lublin

Saussure, F. de (2007 [1916]) Kurs językoznawstwa ogólnego. (tłum. K. Kasprzyk). Warszawa

Wąsik Z. (1987), Semiotyczny paradygmat językoznawstwa. Z zagadnień metodologicznego statusu lingwistycznych teorii znaku i znaczenia. Wrocław.

Efekty uczenia się:

W01 - student zna teorię znaku, twórców semiologii i przedstawicieli filozofii wartości (K_W01)

W02 - student definiuje pojęcia semantyczne i aksjologiczne, zna typy znaków, środki wartościujące; rozumie pojęcia metafory, metonimii, prototypu, stereotypu (K_W03)

U01 - student klasyfikuje znaki, rozpoznaje typy wartości i środki wartościujące, ilustruje poznane typy własnymi przykładami, analizuje teksty pod kątem poznanych pojęć (K_U01)

U02 - student posługuje się terminologią semantyczną i aksjologiczną, wskazuje różnice semantyczne między językami (K_U02)

U03 - student używa znaków językowych we właściwym znaczeniu i stosuje językowe sposoby wartościowania (K_U05)

K01 - student ma świadomość roli znaków i wartości w kulturze, ich znaczenia dla rozwijania więzi społecznych (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

pisemna lub ustna praca – test

na ocenę niedostateczną - student nie definiuje i nie stosuje podstawowych pojęć, nie rozpoznaje zależności między formą i treścią znaku, nie rozróżnia środków wartościujących, podstawowych typów i mechanizmów semantycznych i aksjolingwistycznych;

na ocenę dostateczną - student definiuje i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu semantyki i aksjolingwistyki, rozpoznaje główne zależności między formą i treścią znaku, rozróżnia środki wartościujące, podstawowe typy i mechanizmy w zakresie zmian semantycznych, wyrażania wartościowania;

na ocenę dobrą - student definiuje i stosuje podstawowe i szczegółowe pojęcia z zakresu semantyki i aksjolingwisytyki, implementuje je w obręb własnych kompetencji i doświadczeń językowych, ilustruje własnymi przykładami;

na ocenę bardzo dobrą - student definiuje i stosuje podstawowe i szczegółowe pojęcia z zakresu semantyki i aksjolingwisytyki, uzasadnia ich zastosowanie, podaje własne i adekwatne przykłady do prowadzonych analiz; implementuje zdobytą wiedzę i umiejętności w obręb własnych kompetencji i doświadczeń językowych.

Zakres tematów:

1. Zapoznanie z sylabusem, ustalenie warunków zaliczenia, informacje ogólne nt. organizacji pracy (zdalnej).

2. Pojęcie znaku.

3. Typologia znaków.

4. Język jako system znaków.

5. Relacja oznaczania jako relacja pomiędzy treścią a formą znaku językowego.

6. Treść a zakres. Zmiany znaczeń.

7. Istota wartości i wartościowania.

8. Kategorie wartości.

9. Typy wartościowania.

10. Podsumowanie i uzupełnienie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Iwona Benenowska 8/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)