Literatura uzupelniająca: |
• Plit F., 2011: Krajobraz kulturowy – czym jest? UW Wydz. Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa
• Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, PTG – wybrane artykuły.
• Problemy Ekologii Krajobrazu, PAEK – wybrane artyku-ły.
• Starkel L., Kostrzewski A., Kotarba A., Krzemień K., 2008: Współczesne przemiany rzeźby Polski, SGP, IGiGP UJ, IGiPZ PAN, Kraków.
|
Literatura: |
- Myga Piątek U., 2012: Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, UŚ, Katowice.
- Ostaszewska K., 2002: Geografia krajobrazu. Wybrane zagadnienia metodologiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Richling A. red., 2007: Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Richling A., Solon J., 2002: Ekologia krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Podgórski Z., Lipowska P., 2018: Krajobrazy Torunia w projektach filmów fabularnych, [w:] Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, nr 40, s. 47-69.
- Sarnowski Ł., Podgórski Z., Brykała D., 2016: Planning a greenway based on an evaluation of visual landscape attractiveness, [w:] Moravian Geographical Reports - 2016, Vol. 24, no 3, pp. 55-66.
|
Efekty uczenia się: |
W01 – student ma wiedzę dotyczącą metodologii badań geograficznych, w tym zwłaszcza geografii fizycznej, wie jak należy planować badania uwzględniając dobór właściwych narzędzi.
W02 – student ma wiedzę z zakresu geografii krajobrazu i jej miejsca w systemie nauk i relacji do innych dyscyplin naukowych.
W03 – a student zna typy krajobrazu, granice krajobrazowe oraz metody ich badań.
U01 – student studiuje i umiejętnie korzysta z literatury naukowej z zakresu nauk geograficznych, a zwłaszcza geografii fizycznej.
U02 – student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać genezę zjawisk fizycznych zachodzących w środowisku przyrodniczym, analizować ich przebieg, rozmieszczenie przestrzenne, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
K01 – student rozumie potrzebę poszerzania i pogłębiania wiedzy kierunkowej poprzez systematyczną lekturę czasopism naukowych i popularnonaukowych z zakresu geografii.
K02 – student stale aktualizuje swoją wiedzę na temat teoretycznych, meto-do-logicznych i praktycznych aspektów badań geograficznych, systematycznie śledząc postęp naukowy; ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym.
|
Zakres tematów: |
Filozoficzne podstawy badania krajobrazu. Etapy rozwoju geografii krajobrazu. Miejsce geo-grafii krajobrazu w systemie nauk. Geografia krajobrazu jako nauka fizycznogeograficzna. Definicje krajobrazu. Krajobraz. Geokompleks i geosystem jako sposoby ujmowania krajobra-zu. Analiza i synteza danych krajobrazowych.
Regionalizacja fizycznogeograficzna a typologia krajobrazu. Metoda kateny. Metody badania struktur krajobrazu. Metody badania ciągłych zjawisk krajobrazowych. Przykłady tereno-wych badań geosystemów krajobrazowych.
Granice krajobrazowe – podstawy teoretyczne. Rodzaje granic krajobrazowych. Hierarchia granic krajobrazowych. Dynamika granic krajobrazowych. Strukturalne cechy granic krajo-brazowych. Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy i jego składniki. Metody oceny atrakcyj-ności wizualnej krajobrazu.
|