Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego - pisanie z elementami ortografii i gramatyki 1000-F-L23PNJNp-SD
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Bęza, S.: Blickpunkt – Wirtschaft. Warszawa 2006.
2. Buscha, A., Linthout, G.: Geschäftskommunikation. Verhandlungssprache. Ismaning 2000.
3. Conlin, C.: Unternehmen Deutsch.Neubearbeitung. Stuttgart 2003.
4. Czasopisma: „Spiegel”, „Focus”, „Stern”, „Deutschland”, prasa kolorowa.
5. Eppert, F.: Deutsche Wortschatzübungen. Ismaning 1988,1991.
6. Fandrych, Ch., Tallowitz, U.: Sage und schreibe. Stuttgart 2002.
7. Ferenbach, M., Schüßler, I.: Wörter zur Wahl. Stuttgart 2007.
8. Hering, A., Matussek, M.: Geschäftskommunikation. Schreiben und Telefonieren. Ismaning 2000.
9. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. Berlin 1999.
10. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin 2005.
11. Perlman-Balm, Schwalb, Weers: EM – Hauptkurs, Brückenkurs, Abschlusskurs. Ismaning 2000.
12. Schumann J.: Mittelstufe Deutsch. Warszawa 2000.
13. Textor, A.M.: Sag es treffender. Hamburg 2005.
14. Vorderwülbecke, A.: Stufen 2,3. Stuttgart 1995.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody gier dydaktycznych
metody pracy ze źródłami
Metody dydaktyczne - inne: krytyczna ocena i analiza, analiza dokumentów, praca z książką, metoda ćwiczebna
Literatura:

1. Poenicke, K., Wodke-Repplinger, I.: DUDEN. Wie verfasst man

wissenschaftliche Arbeiten? Systematische Materialsammlung –

Bücherbenutzung – Manuskriptgestaltung. Mannheim 2005.

2. Engel, S., Slapnicar, K.W., : Die Diplomarbeit. Stuttgart 2003.

3. Eppert, F.: Deutsche Wortschatzübungen. München 1990.

4. Duden. Das Wörterbuch der Abkürzungen.

5. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. Berlin 1999.

6. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin 2005.

7. Textor, A.M.: Sag es treffender. Hamburg 2005.

8. prasa niemiecka („Deutschland”, „Spiegel”, „Stern”, „Focus”)

9. teksty niemieckojęzyczne ( tzw. „teksty z lukami”).

Efekty uczenia się:

Student:

U01 - ma umiejętności językowe w zakresie języka niemieckiego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 (*) Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

U02 - posiada zaawansowaną umiejętność tworzenia różnych prac pisemnych w języku niemieckim

U03 - potrafi w oparciu o własne poglądy, w sposób klarowny, precyzyjny i spójny, twórczo wykorzystując zdobytą wiedzę filologiczną i metodologiczną, formułować hipotezy i konstruować krytyczne argumentacje w mowie i piśmie, kierując się zasadami etycznymi

K01 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego uaktualniania wiedzy i rozwoju osobistego, dokonuje na bieżąco samooceny i weryfikacji własnych kompetencji filologicznych

K02 - docenia wartość języka jako złożonego narzędzia komunikacji międzyludzkiej i wykazuje się szczególną dbałością o poprawność językową własnej wypowiedzi w języku obcym i ojczystym

Metody i kryteria oceniania:

- aktywne i regularne uczestnictwo w zajęciach (w tym: przygotowanie do zajęć i wykonywanie prac domowych)

- zaliczenie cząstkowych prac pisemnych (prace na zajęciach i prace domowe)

W przypadku niezrealizowania wyżej wymienionych warunków – całościowa praca semestralna.

W trakcie prowadzenia zajęć w trybie zdalnym będzie wykorzystywana platforma MS Teams (z wykorzystaniem funkcji przesyłania plików, czatu i wideokonferencji).

Zakres tematów:

- powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat pisania rozprawki (dobór i selekcja argumentów, prowadzenie argumentacji)

- praktyczne stosowanie metod, pozwalających na swobodne i sprawne przygotowanie się do formułowania prostych tekstów popularnonaukowych (dobór materiału, selekcja, właściwy wybór zagadnień istotnych dla danej problematyki)

- wdrażanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się leksyką typową dla tekstów naukowych (artykuł) i popularnonaukowych (także w nawiązaniu do gatunków prasowych - felieton, reportaż)

- ćwiczenie umiejętności właściwego posługiwania się materiałami źródłowymi i ich wykorzystywania w pracy (umiejętność cytowania, formułowania własnych sądów w odniesieniu do sądów innych autorów – zwrócenie szczególnej uwagi na kwestię plagiatów, także w kontekście źródeł internetowych)

- przygotowanie do formułowania krótszych tekstów quasi naukowych (artykuł, recenzja, głos w dyskusji)

- ćwiczenie umiejętności przedstawiania na forum wyników własnej pracy oraz argumentowania dla obrony własnych tez

- utrwalanie zasad poprawności językowej w mowie i piśmie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:00 - 14:30, (sala nieznana)
Agnieszka Kurzyńska 8/9 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)