Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Bęza, S.: Blickpunkt – Wirtschaft. Warszawa 2006.
2. Buscha, A., Linthout, G.: Geschäftskommunikation. Verhandlungssprache. Ismaning 2000.
3. Conlin, C.: Unternehmen Deutsch.Neubearbeitung. Stuttgart 2003.
4. Czasopisma: „Spiegel”, „Focus”, „Stern”, „Deutschland”, prasa kolorowa.
5. Eppert, F.: Deutsche Wortschatzübungen. Ismaning 1988,1991.
6. Fandrych, Ch., Tallowitz, U.: Sage und schreibe. Stuttgart 2002.
7. Ferenbach, M., Schüßler, I.: Wörter zur Wahl. Stuttgart 2007.
8. Hering, A., Matussek, M.: Geschäftskommunikation. Schreiben und Telefonieren. Ismaning 2000.
9. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. Berlin 1999.
10. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin 2005.
11. Perlman-Balm, Schwalb, Weers: EM – Hauptkurs, Brückenkurs, Abschlusskurs. Ismaning 2000.
12. Schumann J.: Mittelstufe Deutsch. Warszawa 2000.
13. Textor, A.M.: Sag es treffender. Hamburg 2005.
14. Vorderwülbecke, A.: Stufen 2,3. Stuttgart 1995.
|
Metody dydaktyczne: |
metody dyskusyjne metody gier dydaktycznych metody pracy ze źródłami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
krytyczna ocena i analiza, analiza dokumentów, praca z książką, metoda ćwiczebna
|
Literatura: |
1. Poenicke, K., Wodke-Repplinger, I.: DUDEN. Wie verfasst man
wissenschaftliche Arbeiten? Systematische Materialsammlung –
Bücherbenutzung – Manuskriptgestaltung. Mannheim 2005.
2. Engel, S., Slapnicar, K.W., : Die Diplomarbeit. Stuttgart 2003.
3. Eppert, F.: Deutsche Wortschatzübungen. München 1990.
4. Duden. Das Wörterbuch der Abkürzungen.
5. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. Berlin 1999.
6. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin 2005.
7. Textor, A.M.: Sag es treffender. Hamburg 2005.
8. prasa niemiecka („Deutschland”, „Spiegel”, „Stern”, „Focus”)
9. teksty niemieckojęzyczne ( tzw. „teksty z lukami”).
|
Efekty uczenia się: |
Student:
U01 - ma umiejętności językowe w zakresie języka niemieckiego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 (*) Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
U02 - posiada zaawansowaną umiejętność tworzenia różnych prac pisemnych w języku niemieckim
U03 - potrafi w oparciu o własne poglądy, w sposób klarowny, precyzyjny i spójny, twórczo wykorzystując zdobytą wiedzę filologiczną i metodologiczną, formułować hipotezy i konstruować krytyczne argumentacje w mowie i piśmie, kierując się zasadami etycznymi
K01 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego uaktualniania wiedzy i rozwoju osobistego, dokonuje na bieżąco samooceny i weryfikacji własnych kompetencji filologicznych
K02 - docenia wartość języka jako złożonego narzędzia komunikacji międzyludzkiej i wykazuje się szczególną dbałością o poprawność językową własnej wypowiedzi w języku obcym i ojczystym
|
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywne i regularne uczestnictwo w zajęciach (w tym: przygotowanie do zajęć i wykonywanie prac domowych)
- zaliczenie cząstkowych prac pisemnych (prace na zajęciach i prace domowe)
W przypadku niezrealizowania wyżej wymienionych warunków – całościowa praca semestralna.
W trakcie prowadzenia zajęć w trybie zdalnym będzie wykorzystywana platforma MS Teams (z wykorzystaniem funkcji przesyłania plików, czatu i wideokonferencji).
|
Zakres tematów: |
- powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat pisania rozprawki (dobór i selekcja argumentów, prowadzenie argumentacji)
- praktyczne stosowanie metod, pozwalających na swobodne i sprawne przygotowanie się do formułowania prostych tekstów popularnonaukowych (dobór materiału, selekcja, właściwy wybór zagadnień istotnych dla danej problematyki)
- wdrażanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się leksyką typową dla tekstów naukowych (artykuł) i popularnonaukowych (także w nawiązaniu do gatunków prasowych - felieton, reportaż)
- ćwiczenie umiejętności właściwego posługiwania się materiałami źródłowymi i ich wykorzystywania w pracy (umiejętność cytowania, formułowania własnych sądów w odniesieniu do sądów innych autorów – zwrócenie szczególnej uwagi na kwestię plagiatów, także w kontekście źródeł internetowych)
- przygotowanie do formułowania krótszych tekstów quasi naukowych (artykuł, recenzja, głos w dyskusji)
- ćwiczenie umiejętności przedstawiania na forum wyników własnej pracy oraz argumentowania dla obrony własnych tez
- utrwalanie zasad poprawności językowej w mowie i piśmie
|