Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
1) Archeologiczne Zdjęcia Polski – metoda i doświadczenia. Próba oceny, red. D. Jaskanis, 1996, Warszawa.
2) Barker, P. 1994, Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa.
Chudziak W., 1985, Niektóre aspekty wykorzystania metody stratygraficznej dla datowania wczesnośredniowiecznej architektury murowanej, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 1985, R. XXXIII, nr 3, s. 229 – 237.
3) Ewidencja, eksploracja i dokumentacja w praktyce konserwatorstwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, 1988, Warszawa.
4) Kajzer, L. , 1996, Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996
Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii, red. W. Śmigielski, 1988, Poznań.
5) Rączkowski W., 2002, Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań 2002.
6) Urbańczyk P., 1987, Stratygrafia archeologiczna w świetle poglądów E.C. Harrisa, Przegląd Archeologiczny, 34/1987, s. 253-276.
7) Urbańczyk, P.1981, O możliwościach poznawczych archeologii, Przegląd Archeologiczny, 29/1981, s. 5-52.
8) Tabaczyński S., 1987, Archeologia średniowieczna. Problemy. Źródła. Metody. Cele badawcze, Wrocław 1987.
|
Metody dydaktyczne: |
metody dyskusyjne wykład konwersatoryjny
|
Metody dydaktyczne - inne: |
pokaz, pogadanka
|
Literatura: |
1) Coles J., 1977, Archeologia doświadczalna, Warszawa.
2) Harris E. C., 1989, Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa.
3) Hodder I., 1995, Czytanie przeszłości. Współczesne podejście do interpretacji w archeologii, Poznań 1995.
4) Ławecka D. 2000, Wstęp do archeologii, Warszawa.
5) Renfrew C., Bahn P., 2002, Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa.
6) Walanus A., Goslar T., 2004, Wyznaczanie wieku metodą C14 dla archeologów, Rzeszów.
7) Tabaczyński i in. (red.), 2012, Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza : student
W01 - zna podstawowe terminy stosowane w archeologii (K_W05)
W02 - zna metodologię i metodykę badań archeologicznych (K_W06)
W03 - zna specyfikę nauk historycznych, w szczególności archeologii (K_W06)
W04 - wie jakie są instytucje badawcze w archeologii oraz zna ich strukturę (K_W06)
Umiejętności: student
U01 - potrafi pracować ze źródłami archeologicznymi operując różnymi technikach badawczymi (K_U04)
U02 - umie przeprowadzić krytykę źródeł archeologicznych (K_U04)
U03 - umie przetworzyć zdobytą wiedzę i wykorzystać ją poprzez analizę źródeł archeologicznych do własnych syntez naukowych (K_U05)
U04- potrafi przeprowadzić analizę zjawisk kulturowo-społecznych na podstawie związków przyczynowo-skutkowych w oparciu o źródła archeologiczne (K_U05)
Kompetencje społeczne: student
K01 - ma świadomość wiedzy o archeologii i potrzebę jej rozszerzania (K_K01)
K02 - dziedzictwo archeologiczne traktuje prestiżowo, aktywnie włącza się w działalność instytucji związanych z zarządzaniem kultury (K_K01)
|
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin
Skala ocen 2-5. Student może uzyskać następujące oceny, które odpowiadają podanym wyliczeniom punktacji (liczonej wobec kompletu punktów za test
wiedzy):
5,0 > 90%
4,5 = 81-90%
4,0 = 71-80%
3,5 = 61-70%
3,0 = 51-60%
2,0 < 50%
|
Zakres tematów: |
1) Propedeutyka nauki: podstawowe pojęcia stosowane w archeologii, charakterystyka warsztatu archeologa
2) Omówienie instytucji naukowych związanych z archeologią (PAN, Instytuty Archeologii w ramach uniwersytetów, Muzea Archeologiczne, Fundacje Naukowe, Stowarzyszenia )
3) Zagadnienia prawne ochrony dziedzictwa archeologicznego (konwencja maltańska, karta wenecka, karta z Burry, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) oraz zasady uzyskiwania pozwoleń na prowadzenie prac wykopaliskowych, badań powierzchniowych i sondażowych. Zasady bezpieczeństwa podczas prac wykopaliskowych
4) Problemy związane z potrzebą uspołecznienia wyników badań archeologicznych i tworzenia ekspozycji zabytków archeologicznych.
5) Metodologia badań (procedury badawcze- cele, pytania badawcze, wybór metody badawczej, paradygmaty archeologiczne)
6) Metodyka badań- archeologia nieinwazyjna (najczęściej wykorzystywane metody badań i analiza możliwości poznawczych).
7) Metodyka badań - archeologia inwazyjna (rodzaje badań, warsztat badawczy, kwestie organizacyjne, zasady eksploracji i dokumentacji zabytków archeologicznych, konserwacja zabytków materialnych, opracowanie wyników badań, interdyscyplinarność nauki)
|