Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje i organizacja badań archeologicznych w Polsce 1000-H11DiOBAP-SD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1) Archeologiczne Zdjęcia Polski – metoda i doświadczenia. Próba oceny, red. D. Jaskanis, 1996, Warszawa.
2) Barker, P. 1994, Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa.
Chudziak W., 1985, Niektóre aspekty wykorzystania metody stratygraficznej dla datowania wczesnośredniowiecznej architektury murowanej, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 1985, R. XXXIII, nr 3, s. 229 – 237.
3) Ewidencja, eksploracja i dokumentacja w praktyce konserwatorstwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, 1988, Warszawa.
4) Kajzer, L. , 1996, Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996
Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii, red. W. Śmigielski, 1988, Poznań.
5) Rączkowski W., 2002, Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań 2002.
6) Urbańczyk P., 1987, Stratygrafia archeologiczna w świetle poglądów E.C. Harrisa, Przegląd Archeologiczny, 34/1987, s. 253-276.
7) Urbańczyk, P.1981, O możliwościach poznawczych archeologii, Przegląd Archeologiczny, 29/1981, s. 5-52.
8) Tabaczyński S., 1987, Archeologia średniowieczna. Problemy. Źródła. Metody. Cele badawcze, Wrocław 1987.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: pokaz, pogadanka
Literatura:

1) Coles J., 1977, Archeologia doświadczalna, Warszawa.

2) Harris E. C., 1989, Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa.

3) Hodder I., 1995, Czytanie przeszłości. Współczesne podejście do interpretacji w archeologii, Poznań 1995.

4) Ławecka D. 2000, Wstęp do archeologii, Warszawa.

5) Renfrew C., Bahn P., 2002, Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa.

6) Walanus A., Goslar T., 2004, Wyznaczanie wieku metodą C14 dla archeologów, Rzeszów.

7) Tabaczyński i in. (red.), 2012, Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań

Efekty uczenia się:

Wiedza : student

W01 - zna podstawowe terminy stosowane w archeologii (K_W05)

W02 - zna metodologię i metodykę badań archeologicznych (K_W06)

W03 - zna specyfikę nauk historycznych, w szczególności archeologii (K_W06)

W04 - wie jakie są instytucje badawcze w archeologii oraz zna ich strukturę (K_W06)

Umiejętności: student

U01 - potrafi pracować ze źródłami archeologicznymi operując różnymi technikach badawczymi (K_U04)

U02 - umie przeprowadzić krytykę źródeł archeologicznych (K_U04)

U03 - umie przetworzyć zdobytą wiedzę i wykorzystać ją poprzez analizę źródeł archeologicznych do własnych syntez naukowych (K_U05)

U04- potrafi przeprowadzić analizę zjawisk kulturowo-społecznych na podstawie związków przyczynowo-skutkowych w oparciu o źródła archeologiczne (K_U05)

Kompetencje społeczne: student

K01 - ma świadomość wiedzy o archeologii i potrzebę jej rozszerzania (K_K01)

K02 - dziedzictwo archeologiczne traktuje prestiżowo, aktywnie włącza się w działalność instytucji związanych z zarządzaniem kultury (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Skala ocen 2-5. Student może uzyskać następujące oceny, które odpowiadają podanym wyliczeniom punktacji (liczonej wobec kompletu punktów za test

wiedzy):

5,0 > 90%

4,5 = 81-90%

4,0 = 71-80%

3,5 = 61-70%

3,0 = 51-60%

2,0 < 50%

Zakres tematów:

1) Propedeutyka nauki: podstawowe pojęcia stosowane w archeologii, charakterystyka warsztatu archeologa

2) Omówienie instytucji naukowych związanych z archeologią (PAN, Instytuty Archeologii w ramach uniwersytetów, Muzea Archeologiczne, Fundacje Naukowe, Stowarzyszenia )

3) Zagadnienia prawne ochrony dziedzictwa archeologicznego (konwencja maltańska, karta wenecka, karta z Burry, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) oraz zasady uzyskiwania pozwoleń na prowadzenie prac wykopaliskowych, badań powierzchniowych i sondażowych. Zasady bezpieczeństwa podczas prac wykopaliskowych

4) Problemy związane z potrzebą uspołecznienia wyników badań archeologicznych i tworzenia ekspozycji zabytków archeologicznych.

5) Metodologia badań (procedury badawcze- cele, pytania badawcze, wybór metody badawczej, paradygmaty archeologiczne)

6) Metodyka badań- archeologia nieinwazyjna (najczęściej wykorzystywane metody badań i analiza możliwości poznawczych).

7) Metodyka badań - archeologia inwazyjna (rodzaje badań, warsztat badawczy, kwestie organizacyjne, zasady eksploracji i dokumentacji zabytków archeologicznych, konserwacja zabytków materialnych, opracowanie wyników badań, interdyscyplinarność nauki)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:00 - 12:30, (sala nieznana)
Justyna Żychlińska 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)