Literatura uzupelniająca: |
J. Waldorf, H. Szwankowska, D. Jendryczko, B. Olszewska, Z. Czyńska, Cmentarz Powązkowski w Warszawie, Warszawa 1982l Z. Jeżewska, Warszawskim szlakiem Chopina, Warszawa 1979; H. Faryna-Paszkiewicz, P. Paszkiewicz, Aleja Zasłużonych. Cmentarz Powązkowski, Warszawa 1992; J. Lileyko, Warszawa. Trakt Królewski, Warszawa 1979; W. Fijałkowski, Wilanów, pałac i ogród, Warszawa 1978; M. Kwiatkowski. Łazienki warszawskie, Warszawa 1978; W. Głębocki, Szlakiem Stefana Stażyńskiego, Warszawa 1984; Jerzy Kasprzycki, Warszawa nieznana, Warszawa 1982; J. Lileyko, Najcenniejsze zabytki Warszawy, Warszawa 1989
|
Literatura: |
Warszawa, jej dzieje i kultura, pod red. A. Gieysztora, J. Durko, Warszawa 1980; M. M. Drozdowski, Historia Warszawy, Warszawa 2004; J. Lileyko, Vademecum Zamku Warszawskiego, Warszawa 1980; A. Wojciechowski, Rynek Staromiejski, Warszawa 1956; M. i A. Szypowscy, Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 1973; A. Rottermund, Zamek Warszawski w epoce oświecenia, Warszawa 1989; Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie. Przewodnik, pod red. J. Krajewskiej, Warszawa 1979; J. A. Chrościcki, A. Rottermund, Atlas architektury Warszawy, Warszawa 1977; W. Tatarkiewicz, Łazienki warszawskie, Warszawa 1972; Kwiatkowski M., Stanisław August król-architekt, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983; T. S. Jaroszewski, Księga pałaców Warszawy, Warszawa 1985; W Fijałkowski, Wilanów. Rezydencja króla zwycięzcy, Warszawa 1985; K. Mórawski, W. Głębocki, Warszawa przewodnik turystyczny, Warszawa 1982
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student:
W01 – zna główne nurty rozwoju urbanistycznego miasta, jego historię, identyfikuje najważniejsze z historycznego punktu widzenia obiekty, rozumie interdyscyplinarną złożoność procesu dziejowego (K_W04)
W02 – posiada wiedzę pozwalającą wykorzystywać historię ośrodka miejskiego do prezentowania ogólnych procesów politycznych, gospodarczych, społecznych, kulturowych w pracy zawodowej (K_W10)
UMIEJĘTNOŚCI - student:
U01 – posiada zaawansowane myślenie przyczynowo-skutkowe (K_U05)
U02 – posiada zdolność krytycznego patrzenia na dobra kultury materialnej i formułowania związanych z nim opinii (K_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K01 – ma szacunek dla dziedzictwa kulturowego, docenia jego wartość jako świadka historii (K_K05)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach, zaliczenie ustne oraz pisemna praca zaliczeniowa. Test z pytaniami otwartymi dotyczącymi treści omawianych w trakcie trwania objazdu.
Kryterium zaliczenia na ocenę pozytywną: osiągniecie min. 50% ogólnej punktacji, którą uzyska za udział w zajęciach, w tym zajęciach wstępnych oraz odpowiedź i pracę pisemną sprawdzającą. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest uzyskanie 50-60% ogólnej punktacji. dostatecznej plus: 61-70%, dobrej: 71-80%; dobrej plus: 80-90%; bardzo dobrej: 91-100%. Skala ocen: 2-5.
|
Zakres tematów: |
1. Dzieje Warszawy na tle historii Polski.
2. Dziedzictwo kulturowe Warszawy
3. Historia parlamentaryzmu (wybrane zagadnienia)
4. Historia Kościoła (wybrane zagadnienia)
5. Procesy miastotwórcze.
6. Rezydencje królewskie w Warszawie.
7. Malarstwo i rysunki architektoniczne jako źródła ikonograficzne.
8. Kultura sepulkralna.
9. Wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem baroku i klasycyzmu.
|