Literatura uzupelniająca: |
─ A. Collins, Mowa ciała. Co znaczą nasze gesty?, Warszawa 2002;
─ Mc Ginnis, Sztuka pewności siebie. Czyli jak odkrywać swoją wartość i pokonać nieśmiałość, Warszawa 1994;
─ D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 1997;
─ S. Hamlin, Jak mówić, żeby nas słuchali, Warszawa 1999;
─ M. Król-Fijewska, Trening asertywności; tejże: Stanowczo, łagodnie bez lęku, Warszawa 1993;
─ H. Lemmerman, Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Wrocław 1999;
─ M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999;
─ Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996;
─ A. Pease, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, Kielce 2003;
─ G. Space, Jak skutecznie przekonywać, Poznań 1998.
|
Literatura: |
H. Bieniok, Sztuka komunikowania się, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, Katowice 2005;
P. Casse, Jak negocjować, tłum. B. Malwina, Poznań 1996;
M.M. Czarnawska, Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk 2003;
A. Fowler, Jak skutecznie negocjować, tłum. I. Morżoł, Warszawa 2001;
M. Korolko, Retoryka i erystyka dla prawników (a także dla studentów innych wydziałów humanistycznych), Warszawa 2001;
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990;
J. Licheński, Co to jest retoryka?, Kraków 1996;
J. Licheński, Retoryka w Polsce, Warszawa 2003;
G. Myśliwiec, Techniki i triki negocjacyjne, czyli jak negocjują profesjonaliści, Warszawa 2007;
G.I. Nierenberg, Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu, tłum. P. Cichawa, Warszawa 1994;
M. Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student:
W01 – zna zasady wygłaszania przemówienia, głoszenia i argumentowania poglądów (K_W01)
W02 – zna techniki komunikowania się i negocjacji (K_W05)
W03 – wie, jak rozpoznawać emocje i zachowanie rozmówcy (K_W08)
W04 – opanował wiedzę na temat zachowania jednostki, grupy społecznej w różnych sytuacjach oraz sposobu reakcji na nie (K_W08)
UMIEJĘTNOŚCI - student:
U01 – rozpoznaje mowę ciała rozmówcy (K_U13)
U02 – rozpoznaje komunikaty informacyjne (K_U13)
U03 – umiejętnie stosuje komunikaty perswazyjne oraz techniki i sztukę argumentacji (K_U14)
U04 – wygłasza mowę stosownie do sytuacji; umiejętnie dobiera środki retoryczne oraz świadomie operuje własnym ciałem celem przekonania rozmówcy (K_U14)
U05 – różnicuje sposób argumentacji ze względu na rodzaje audytorium (wiek, wykształcenie odbiorcy) (K_U18)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K01 – przestrzega zasad etyki zawodowej – nie nadużywa technik retorycznych do manipulacji rozmówcą (K_K03)
K02 – potrafi pracować w zespole pełniąc rolę negocjatora (K_K04)
K03 – włącza się do działań kreujących zachowania prospołeczne (K_K04)
K04 – świadomie uczestniczy w życiu społecznym, umiejętnie prezentuje swoje pogląd (K_K05)
|
Zakres tematów: |
─ technika wygłaszania przemówienia;
─ techniki i triki negocjacyjne;
─ zachowania asertywne (reagowanie na krytykę i pochwałę, wyróżnienie, okazywanie uczuć pozytywnych i negatywnych); występowanie publiczne a zachowanie asertywne;
─ autoprezentacja; mowa ciała;
─ umiejętność budzenia emocji;
─ proces porozumiewania się i jego skuteczność; wyczucie adresata;
─ różne formy dialogu (dyskusja, obrady, debata); zabranie głosu w dyskusji, obrona własnego zdania; sztuka prowadzenia sporów; sztuka negocjacji metodą osiągania celu;
─ umiejętność pośredniczenia i negocjacji w dyspucie społecznej;
─ udział w debacie
|