Językowe gry i zabawy dziecięce 1100-Lg-W35JG-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://www.usosweb.ukw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=1100-Lg-W35JG-SP |
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | R. Dzwonkowski, Jezioro. Seria z lupką. Zbiór zabaw i ćwiczeń językowo-edukacyjnych, Warszawa 2002(oraz inne części z tej serii). T. Frelek, R dla Agnieszki, Warszawa 1987. Łamańce językowe doskonalą wymowę, wybór i oprac. M. Pietruszewska, Toruń (brak daty wydania). L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2015. Nieszporek-Szamburska B., Baśń a psychika dziecka, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. K. Heskiej-Kwaśniewicz, Katowice 2008, s. 47-72. K. Rożek, Gry i zabawy na każdą porę roku; Gry i zabawy w lesie, w klasie, na podwórku, Toruń (brak daty wydania). Śpiewnik dla dzieci, Toruń (brak daty wydania). Wyliczanki, rymowanki, Toruń (brak daty wydania). Książeczki i bajki dla dzieci, zbiory wierszyków, rymowanek, piosenek itp. |
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody gier dydaktycznych wykład konwersatoryjny wykład w toku problemowym |
Metody dydaktyczne - inne: | Omówienie metod ćwiczeń i gier językowych, skojarzeń, dramy, quizy, konkursy, łamigłówki, prace plastyczne, metody aktywizujące (np. skojarzenia, fabuła z kubka, tajemnicza skrzynka, bezludna wyspa), metody przekładu intersemiotycznego. Część ćwiczeń będzie opracowana samodzielnie przez studentki i omówiona w trakcie zajęć (ewentualnie on-line) lub przesłana drogą elektroniczną do prowadzącego zajęcia. W razie konieczności - konwersatorium on-line z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, kart pracy, zeskanowanych materiałów, przykładowych opracowań itp. |
Literatura: |
Bajkoterapia, czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać, red. Klimowicz K., Warszawa 2009. M. Bogdanowicz, Ćwiczenia Hany Tymichowej usprawniające technikę rysowania i pisania, Gdańsk 1991. E. de Bono, Naucz swoje dziecko myśleć, tłum. M. Madaliński, Warszawa 1995. M. Brykczyński, Ni pies, ni wydra czyli o wyrażeniach, które pokazują język, z przedmową prof. J. Miodka, Warszawa 2000. M. Dembińska-Wola, Zabawy logopedyczne. Głoski ś, ź, ć, dź, Warszawa 1999. Gry i zabawy logopedyczne. Poznajemy przygody smoka Seweryna, Poznań 2016. H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994. H. Hamer, Nowoczesne uczenie się albo ściąga z metodyki pracy umysłowej, Warszawa 1999. D. Hodges, Gdy dzieci się nudzą. 500 zabaw dla dzieci w każdym wieku, tłum. A. Czarnocki, Warszawa 2003. Konieczna E. J., Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2005. Kółko i krzyżyk. Wybór gier edukacyjnych, oprac. K. Zajączkowski, Kraków 2000. I. Koźmińska, E. Olszewska, Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2007. D. Krupa, J. Pszczółka, Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2014. C. Nitsch, G. Hüther, Wspieranie rozwoju dziecka, tłum. P. Hodyra, Wyd. Olesiejuk, 2011. K. Patalan, Logopedyczne książeczki do poduszeczki…; Książeczka dla maluszków 0-3; Seria zielona dla 3-latków (np. Zaczarowany języczek w krainie zwierząt); Seria niebieska dla 4-latków (np. Zaczarowany języczek na urodzinach); Seria pomarańczowa dla 5-latków, (np. Zaczarowany języczek w krainie cyferek), Wyd. Ida (brak dat wydań). R. Portmann, Zabawy rozwijające inteligencję, Kielce 2002; Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 2004. Schieder B., Z bajkami przez cały rok. Scenariusze terapeutyczne, Kielce 2005. P. Schiller, Wczesne czytanie. Gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem, tłum. R. Waliś, Warszawa 2005. S. Słysz, Gry i zabawy, Warszawa 1977. M. Sovak, O rozwoju mowy dziecka, [w:] „Wychowanie w przedszkolu”, nr 5, 1996, s. 291. J. Stasica, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Język polski, Kraków 2004. R. J. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student W01 - definiuje etapy rozwoju mowy dziecka oraz dystynktywne cechy rozwoju psychicznego dzieci; W02 - wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii dziecka, by dobrać odpowiedne materiały ćwiczeniowe; W03 - charakteryzuje cechy zabawy jako zjawiska kulturowo-psychologiczno-pedagogicznego; W04 - omawia funkcje zabawy w rozwoju emocjonalnym i poznawczym dziecka oraz w kształtowaniu jego sprawności artykulacyjnych, a także jako materiału terapeutycznego; U01 - poprawnie dobiera, samodzielnie opracowuje i kreatywnie transformuje różnorakie materiały językowe, literackie, filmowe, plastyczne itp., przekształcając je w materiał ćwiczeniowy realizujący zadania logopedyczne w formie zabaw i gier dydaktycznych; K01 - świadomie korzysta ze swojego potencjału artykulacyjno-komunikacyjnego; K02 - odpowiedzialnie realizuje zadania powierzone przez opiekuna naukowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Samodzielny dobór i kreatywne opracowanie gier i zabaw językowych, w ich aspekcie dydaktycznym i logopedycznym, np. pisemne opracowanie projektu – scenariusza zajęć logopedycznych z wykorzystaniem zabaw i gier językowych dostosowanych do konkretnego problemu artykulacyjnego (ewentualnie: plus prezentacja multimedialna). |
Zakres tematów: |
1. Zabawa jako forma wychowania i nauczania. 2. Cechy i funkcje zabawy w rozwoju dziecka - poznawczym, społecznym, emocjonalnym, komunikacyjno-artykulacyjnym itp. 3. Zabawa a gra – różnice, podobieństwa, cele i funkcje gier (ze szczególnym wskazaniem na gry językowe). 4. Kultura żywego słowa a gry i zabawy językowe – teoria i praktyka. 5. Ćwiczenia głosowe (artykulacyjne) – podział, zastosowanie, przykłady. 6. Baśnie i bajki dziecięce jako literacko-językowy materiał transformacyjny do ćwiczeń artykulacyjnych. Bajki logopedyczne. 7. Baśnioterapia jako źródło i kontekst zabaw i gier językowych. 8. Opowiadanie baśni – cele i zadania opowiadania, metody przygotowania tekstu do opowiadania, wykorzystanie opowiadań jako tła ćwiczeń językowych. 9. Zabawy parateatralne i dramowe, teatrzyk lalek, pacynek itp. (samodzielne przygotowanie scenariusza, scenografii, lalek/pacynek itp. oraz kompatybilnych ćwiczeń artykulacyjno-językowych zintegrowanych z akcją przedstawienia teatralnego). 10. Muzyka oraz teksty piosenek jako źródło materiału ćwiczeniowego. 11. Zabawy ruchowe, plastyczne, przestrzenne i artykulacyjne – przykłady, sposób opracowania i realizacji (z ukierunkowaniem na określone problemy artykulacyjne). 12. Gry planszowe jako punkt wyjścia do opracowania zajęć logopedycznych. 13. Techniki pracy umysłowej i ich wykorzystanie do przygotowania zajęć logopedycznych z wykorzystaniem gier i zabaw językowych (nastawienia, emocje, skojarzenia, kreatywność, spostrzeganie, rywalizacja, motywacje) 14. Fantazjowanie – źródło materiału dydaktyczno-językowego dla nauczyciela i źródło zabawy – motywacji oraz pozytywnego nastawienia, dobrych emocji, rywalizacji itp. dla dziecka. 15. Samodzielne opracowanie kompleksowych scenariuszy zajęć logopedycznych – z wykorzystaniem co najmniej trzech z omawianych typów gier i zabaw językowych oraz ich ukierunkowaniem na konkretny problem artykulacyjny, np. jąkanie, seplenienie itp. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:30 - 11:00,
sala 12b (PS) |
Danuta Jastrzębska-Golonka | 28/28 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Jagiellońskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.