Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językowe gry i zabawy dziecięce 1100-Lg-W35JG-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://www.usosweb.ukw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=1100-Lg-W35JG-SP
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: R. Dzwonkowski, Jezioro. Seria z lupką. Zbiór zabaw i ćwiczeń językowo-edukacyjnych, Warszawa 2002(oraz inne części z tej serii).
T. Frelek, R dla Agnieszki, Warszawa 1987.
Łamańce językowe doskonalą wymowę, wybór i oprac. M. Pietruszewska, Toruń (brak daty wydania).
L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2015.
Nieszporek-Szamburska B., Baśń a psychika dziecka, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. K. Heskiej-Kwaśniewicz, Katowice 2008, s. 47-72.
K. Rożek, Gry i zabawy na każdą porę roku; Gry i zabawy w lesie, w klasie, na podwórku, Toruń (brak daty wydania).
Śpiewnik dla dzieci, Toruń (brak daty wydania).
Wyliczanki, rymowanki, Toruń (brak daty wydania).
Książeczki i bajki dla dzieci, zbiory wierszyków, rymowanek, piosenek itp.
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody gier dydaktycznych
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: Omówienie metod ćwiczeń i gier językowych, skojarzeń, dramy, quizy, konkursy, łamigłówki, prace plastyczne, metody aktywizujące (np. skojarzenia, fabuła z kubka, tajemnicza skrzynka, bezludna wyspa), metody przekładu intersemiotycznego. Część ćwiczeń będzie opracowana samodzielnie przez studentki i omówiona w trakcie zajęć (ewentualnie on-line) lub przesłana drogą elektroniczną do prowadzącego zajęcia.
W razie konieczności - konwersatorium on-line z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, kart pracy, zeskanowanych materiałów, przykładowych opracowań itp.
Literatura:

Bajkoterapia, czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać, red. Klimowicz K., Warszawa 2009.

M. Bogdanowicz, Ćwiczenia Hany Tymichowej usprawniające technikę rysowania i pisania, Gdańsk 1991.

E. de Bono, Naucz swoje dziecko myśleć, tłum. M. Madaliński, Warszawa 1995.

M. Brykczyński, Ni pies, ni wydra czyli o wyrażeniach, które pokazują język, z przedmową prof. J. Miodka, Warszawa 2000.

M. Dembińska-Wola, Zabawy logopedyczne. Głoski ś, ź, ć, dź, Warszawa 1999.

Gry i zabawy logopedyczne. Poznajemy przygody smoka Seweryna, Poznań 2016.

H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994.

H. Hamer, Nowoczesne uczenie się albo ściąga z metodyki pracy umysłowej, Warszawa 1999.

D. Hodges, Gdy dzieci się nudzą. 500 zabaw dla dzieci w każdym wieku, tłum. A. Czarnocki, Warszawa 2003.

Konieczna E. J., Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2005.

Kółko i krzyżyk. Wybór gier edukacyjnych, oprac. K. Zajączkowski, Kraków 2000.

I. Koźmińska, E. Olszewska, Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2007.

D. Krupa, J. Pszczółka, Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2014.

C. Nitsch, G. Hüther, Wspieranie rozwoju dziecka, tłum. P. Hodyra, Wyd. Olesiejuk, 2011.

K. Patalan, Logopedyczne książeczki do poduszeczki…; Książeczka dla maluszków 0-3; Seria zielona dla 3-latków (np. Zaczarowany języczek w krainie zwierząt); Seria niebieska dla 4-latków (np. Zaczarowany języczek na urodzinach); Seria pomarańczowa dla 5-latków, (np. Zaczarowany języczek w krainie cyferek), Wyd. Ida (brak dat wydań).

R. Portmann, Zabawy rozwijające inteligencję, Kielce 2002; Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 2004.

Schieder B., Z bajkami przez cały rok. Scenariusze terapeutyczne, Kielce 2005.

P. Schiller, Wczesne czytanie. Gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem, tłum. R. Waliś, Warszawa 2005.

S. Słysz, Gry i zabawy, Warszawa 1977.

M. Sovak, O rozwoju mowy dziecka, [w:] „Wychowanie w przedszkolu”, nr 5, 1996, s. 291.

J. Stasica, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Język polski, Kraków 2004.

R. J. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 2003.

Efekty uczenia się:

Student

W01

- definiuje etapy rozwoju mowy dziecka oraz dystynktywne cechy rozwoju psychicznego dzieci;

W02

- wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii dziecka, by dobrać odpowiedne materiały ćwiczeniowe;

W03

- charakteryzuje cechy zabawy jako zjawiska kulturowo-psychologiczno-pedagogicznego;

W04

- omawia funkcje zabawy w rozwoju emocjonalnym i poznawczym dziecka oraz w kształtowaniu jego sprawności artykulacyjnych, a także jako materiału terapeutycznego;

U01

- poprawnie dobiera, samodzielnie opracowuje i kreatywnie transformuje różnorakie materiały językowe, literackie, filmowe, plastyczne itp., przekształcając je w materiał ćwiczeniowy realizujący zadania logopedyczne w formie zabaw i gier dydaktycznych;

K01

- świadomie korzysta ze swojego potencjału artykulacyjno-komunikacyjnego;

K02

- odpowiedzialnie realizuje zadania powierzone przez opiekuna naukowego.

Metody i kryteria oceniania:

Samodzielny dobór i kreatywne opracowanie gier i zabaw językowych, w ich aspekcie dydaktycznym i logopedycznym, np. pisemne opracowanie projektu – scenariusza zajęć logopedycznych z wykorzystaniem zabaw i gier językowych dostosowanych do konkretnego problemu artykulacyjnego (ewentualnie: plus prezentacja multimedialna).

Zakres tematów:

1. Zabawa jako forma wychowania i nauczania.

2. Cechy i funkcje zabawy w rozwoju dziecka - poznawczym, społecznym, emocjonalnym, komunikacyjno-artykulacyjnym itp.

3. Zabawa a gra – różnice, podobieństwa, cele i funkcje gier (ze szczególnym wskazaniem na gry językowe).

4. Kultura żywego słowa a gry i zabawy językowe – teoria i praktyka.

5. Ćwiczenia głosowe (artykulacyjne) – podział, zastosowanie, przykłady.

6. Baśnie i bajki dziecięce jako literacko-językowy materiał transformacyjny do ćwiczeń artykulacyjnych. Bajki logopedyczne.

7. Baśnioterapia jako źródło i kontekst zabaw i gier językowych.

8. Opowiadanie baśni – cele i zadania opowiadania, metody przygotowania tekstu do opowiadania, wykorzystanie opowiadań jako tła ćwiczeń językowych.

9. Zabawy parateatralne i dramowe, teatrzyk lalek, pacynek itp. (samodzielne przygotowanie scenariusza, scenografii, lalek/pacynek itp. oraz kompatybilnych ćwiczeń artykulacyjno-językowych zintegrowanych z akcją przedstawienia teatralnego).

10. Muzyka oraz teksty piosenek jako źródło materiału ćwiczeniowego.

11. Zabawy ruchowe, plastyczne, przestrzenne i artykulacyjne – przykłady, sposób opracowania i realizacji (z ukierunkowaniem na określone problemy artykulacyjne).

12. Gry planszowe jako punkt wyjścia do opracowania zajęć logopedycznych.

13. Techniki pracy umysłowej i ich wykorzystanie do przygotowania zajęć logopedycznych z wykorzystaniem gier i zabaw językowych (nastawienia, emocje, skojarzenia, kreatywność, spostrzeganie, rywalizacja, motywacje)

14. Fantazjowanie – źródło materiału dydaktyczno-językowego dla nauczyciela i źródło zabawy – motywacji oraz pozytywnego nastawienia, dobrych emocji, rywalizacji itp. dla dziecka.

15. Samodzielne opracowanie kompleksowych scenariuszy zajęć logopedycznych – z wykorzystaniem co najmniej trzech z omawianych typów gier i zabaw językowych oraz ich ukierunkowaniem na konkretny problem artykulacyjny, np. jąkanie, seplenienie itp.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:30 - 11:00, sala 12b (PS)
Danuta Jastrzębska-Golonka 28/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)