Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania 1100-Lg12TW-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., (red.), Wychowanie. Pojęcia - procesy - konteksty, Gdańsk 2007-2010.
Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych: co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty, Opole 2017.
Kron F., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Sopot 2012.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006.
Kubiak-Szymborska E., (red.), O wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa pedagogicznego myślenia, Bydgoszcz 2010.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.
Przybył A., Praca z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, Poznań 2017.
Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 1, 2, 3, 4, Gdańsk 2006-2010.
Tchorzewski de A. M. (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.
Wróbel A., Sztuka wychowania czyli jak pomóc dziecku i zadbać o siebie, Bielsko Biała 2017.
Zając D., (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Bydgoszcz 2010.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2011.
Zając D., Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne, Bydgoszcz 2018.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wychowanie. W kręgu pytań, Bydgoszcz 2013.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

O wychowaniu i jego antynomiach. Wybór tekstów i opracowanie E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2008.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

W01 - posiada wiedzę na temat wychowania, głównych jego koncepcji i ujęć, a także uwarunkowań (K_W05);

W02 - posiada wiedzę na temat nieprawidłowości i zakłóceń wychowania (K_W09);

W03 - posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania i ich różnorodnych uwarunkowań (K_W21);

U01 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (analiza sytuacji pedagogicznej), a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji (K_U20);

U02 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł, zarówno tradycyjnych, jak i współczesnych (K_U21);

U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w przedszkolu i szkole (K_U25);

U04 - potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) (K_U27);

K01 - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne (test) lub esej (w zależności od sytuacji epidemicznej). Test składa się z 10 pytań. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 0,5 pkt.

Za 5 pkt. ocena bardzo dobra,

za 4,5 pkt ocena dobra plus'

za 4 pkt. ocena dobra,

za 3,5 pkt. ocena dostateczna plus,

za 3 pkt. ocena dostateczna.

Jeżeli student nie otrzymuje minimalnej liczby punktow, tj. 3 pkt. może podejść do kolokwium poprawkowego. Punkty z części konwersatoryjnej doliczane sa do punktow z części wykładowej.

Zakres tematów:

Podczas konwersatoriów realizowane są trzy bloki tematyczne:

1. Dotyczący terminologii wychowania, w ramach którego dokonywana jest charakterystyka pojęcia ,,wychowanie", jego właściwości oraz podejmowana jest próba porządkowania jego definicyjnych ujęć. Omawiane jest także wychowanie w siatce pojęć podstawowych takich, jak: socjalizacja, edukacja, nauczanie-uczenie się, kształcenie, opieka, samowychowanie.

2. Koncentrujący się wokół prakseologii wychowania, w ramach którego analizowany jest proces wychowania i jego struktura, omawiane są zagadnienia takie, jak: wychowawca i wychowanek jako ,,aktorzy" na scenie wychowania; cele wychowania (funkcje, klasyfikacje, zabiegi przydatne w formułowaniu celów wychowania - taksonomia i operacjonalizacja), style, metody i techniki wychowania (klasyfikacja, charakterystyka, skuteczność stosowania).

3. Dotyczący utrudnień/barier w wychowaniu, w ramach którego dokonywana jest charakterystyka trudności i błędów wychowawczych oraz przemocy w wychowaniu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 10:45 - 12:15, sala 17
Dariusz Zając 30/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)