Metodyka wspomagania rozwoju i rewalidacja indywidualna w autyzmie 1100-P-L24MW-SD
Wykład (WYK)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | 1. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. Podręcznik część 1, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014 2. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. Podręcznik część 2, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014 3. - Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. KARTY PRACY, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014 4. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. ZADANIA DOMOWE, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014 5. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Piosenki, prezentacje i zabawy dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014 6. Piszczek M.: Autyści. Indywidualne i grupowe metody terapii. Zajęcia adresowane do rodziców, Wydawnictwo ES, Legionowo 2014 7. Robinson J. E.: Wychowujemy Misiaka. Ojca i syna przygody z aspergerem, pociągami, traktorami i materiałami Wybuchowymi, Wydawnictwo Finansowe LINIA, Warszawa 2014 8. -Willey L.H.(red.): Zespół Aspergera w okresie dojrzewania. Wzloty, upadki i cała reszta, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa 2006 |
Metody dydaktyczne: | metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe warsztaty wykład konwersatoryjny wykład w toku problemowym |
Literatura: |
1. Attwood T., Hénault I., Dubin N.: Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2015 2. Błeszyński J. J.: Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań Autystycznych, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2011 3. Cytowska B., Wilczura B. (red.nauk.): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2006 4. Delacato C.H.: Dziwne i niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja „Synapsis”, Warszawa 1995 5. Kruk-Lasocka J.: Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 2003 6. Greenspan S. I., Wieder S.: Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014 7. Gray C.: Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników, Wydawnictwo HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2014 8. Pisula E.: Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 9. Pisula E.: Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005. 10. Rogers S. J., Dawson G., Vismara L. A.: Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014 11. Zielińska M. (2012), Jak reagować na agresję uczniów. Skuteczne sposoby radzenia sobie z problemem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia 12. Bąbel P., Suchowierska M., Ostaszewski P. (2010), Stosowana Analiza Zachowania, Gdańsk 13. ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków– Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologi |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe Wiedza: K_W03 Prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym. Umiejętności: K_U04 Umie wykorzystać wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pedagogicznych, lingwistycznych, medycznych w terapii logopedycznej. K_U05 Posiada umiejętności pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną, w zakresie badania, diagnozy logopedycznej, opracowania strategii terapii indywidualnej i grupowej. K_U26 Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. K_U28 Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. Kompetencje społeczne: K_K02 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. K_K03 Jest otwarty na nowe formy pomocy i współpracę z innymi specjalistami oraz z rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się. Efekty przedmiotowe Wiedza: W01 Prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu spektrum autyzmu, niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym. Umiejętności: U02 Umie wykorzystać wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pedagogicznych, lingwistycznych w terapii logopedycznej. U03 Posiada umiejętności pracy z osobą ze spektrum autyzmu, w zakresie badania, diagnozy logopedycznej, opracowania strategii terapii indywidualnej i grupowej. U04 Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym ze spektrum autyzmu, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków U05 Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. Kompetencje społeczne: K06 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. K07 Jest otwarty na nowe formy pomocy i współpracę z innymi specjalistami oraz z rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Osiągnięte efekty uczenia podczas wykładu - zostaną ocenione na podstawie pisemnej pracy /egzaminu co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) wg poniższych kryteriów: ocena bdb 100-90%, db+ 89-80%, db 79-75%, dst+ 74-70%, dst 69-60% |
Zakres tematów: |
1. Metodyka wspomagania rozwoju i rewalidacja indywidualna w autyzmie – wprowadzenie w problematykę 2. Autystyczne spektrum zaburzeń – podstawy teoretyczne 3. Komunikacja alternatywna i wspomagająca 4. Praca z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwoju 5. Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością 6. Zagrożenia rozwojowe wczesnego dzieciństwa 7. Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka 8. Metodyka wczesnej interwencji i stymulacji rozwoju 9. Metodyka pracy z małym dzieckiem ze złożoną niepełnosprawnością 10. Metodyka pracy z małym dzieckiem z zaburzeniami sensorycznymi 11. Metodyka nauczania i terapii dziecka z autystycznego spektrum zaburzeń 12. Zachowania trudne – analiza i terapia |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (parzyste), 15:45 - 17:15,
(sala nieznana)
|
Marika Przybylska | 41/44 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.