Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju i rewalidacja indywidualna w autyzmie 1100-P-L24MW-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. Podręcznik część 1, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014
2. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. Podręcznik część 2, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014
3. - Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. KARTY PRACY, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014
4. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Lekcje dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etap obrazka. ZADANIA DOMOWE, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014
5. Bednarz M., Bladowska J., Kluczkowska K., Lubocka W., Ludkiewicz E., Maślaczyk-Trzasko A., Miłosz A., Okoniewska M., Sniezhko O., Sowińska M., Szczepańska L., Żmuda-Trzebiatowska M.: Ja i mój świat. Piosenki, prezentacje i zabawy dla uczniów z autyzmem i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2014
6. Piszczek M.: Autyści. Indywidualne i grupowe metody terapii. Zajęcia adresowane do rodziców, Wydawnictwo ES, Legionowo 2014
7. Robinson J. E.: Wychowujemy Misiaka. Ojca i syna przygody z aspergerem, pociągami, traktorami i materiałami Wybuchowymi, Wydawnictwo Finansowe LINIA, Warszawa 2014
8. -Willey L.H.(red.): Zespół Aspergera w okresie dojrzewania. Wzloty, upadki i cała reszta, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa 2006

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
warsztaty
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Literatura:

1. Attwood T., Hénault I., Dubin N.: Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2015

2. Błeszyński J. J.: Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań Autystycznych, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2011

3. Cytowska B., Wilczura B. (red.nauk.): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2006

4. Delacato C.H.: Dziwne i niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja „Synapsis”, Warszawa 1995

5. Kruk-Lasocka J.: Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 2003

6. Greenspan S. I., Wieder S.: Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

7. Gray C.: Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników, Wydawnictwo HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2014

8. Pisula E.: Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

9. Pisula E.: Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005.

10. Rogers S. J., Dawson G., Vismara L. A.: Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

11. Zielińska M. (2012), Jak reagować na agresję uczniów. Skuteczne sposoby radzenia sobie z problemem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia

12. Bąbel P., Suchowierska M., Ostaszewski P. (2010), Stosowana Analiza Zachowania, Gdańsk

13. ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków– Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologi

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe

Wiedza:

K_W03 Prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym.

Umiejętności:

K_U04 Umie wykorzystać wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pedagogicznych, lingwistycznych, medycznych w terapii logopedycznej.

K_U05 Posiada umiejętności pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną, w zakresie badania, diagnozy logopedycznej, opracowania strategii terapii indywidualnej i grupowej.

K_U26 Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.

K_U28 Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce.

Kompetencje społeczne:

K_K02 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

K_K03 Jest otwarty na nowe formy pomocy i współpracę z innymi specjalistami oraz z rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się.

Efekty przedmiotowe

Wiedza:

W01 Prezentuje podstawowe wiadomości z zakresu spektrum autyzmu, niepełnosprawności, zaburzeń mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy o podłożu poznawczym, emocjonalnym, środowiskowym, neurologicznym.

Umiejętności:

U02 Umie wykorzystać wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pedagogicznych, lingwistycznych w terapii logopedycznej.

U03 Posiada umiejętności pracy z osobą ze spektrum autyzmu, w zakresie badania, diagnozy logopedycznej, opracowania strategii terapii indywidualnej i grupowej.

U04 Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym ze spektrum autyzmu, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków

U05 Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce.

Kompetencje społeczne:

K06 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

K07 Jest otwarty na nowe formy pomocy i współpracę z innymi specjalistami oraz z rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się.

Metody i kryteria oceniania:

Osiągnięte efekty uczenia podczas wykładu - zostaną ocenione na podstawie pisemnej pracy /egzaminu co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) wg poniższych kryteriów: ocena bdb 100-90%, db+ 89-80%, db 79-75%, dst+ 74-70%, dst 69-60%

Zakres tematów:

1. Metodyka wspomagania rozwoju i rewalidacja indywidualna w autyzmie – wprowadzenie w problematykę

2. Autystyczne spektrum zaburzeń – podstawy teoretyczne

3. Komunikacja alternatywna i wspomagająca

4. Praca z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwoju

5. Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością

6. Zagrożenia rozwojowe wczesnego dzieciństwa

7. Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka

8. Metodyka wczesnej interwencji i stymulacji rozwoju

9. Metodyka pracy z małym dzieckiem ze złożoną niepełnosprawnością

10. Metodyka pracy z małym dzieckiem z zaburzeniami sensorycznymi

11. Metodyka nauczania i terapii dziecka z autystycznego spektrum zaburzeń

12. Zachowania trudne – analiza i terapia

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 15:45 - 17:15, (sala nieznana)
Marika Przybylska 41/44 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)