Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki specjalnej 1100-PPW1POS-NJ
Wykład (WYK) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Gajdzica Z., (red.) Człowiek z niepełnosparwnością w rezerwacie przestzreni publicznej, Kraków 2013
2. Garbat M.,Historia niepełosparwności. Geneza i rozwój rehabilitacji, omocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami, Gdynia 2015
3. Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych
4. PARNAS http://www.soc.umk.pl/wp-content/uploads/2016/03/parnas3_0_online.pdf
5. Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami
6. Savoir vivre osób niepełnosprawnych.
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody problemowe
wykład w toku problemowym
Literatura:

1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008

2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015.

3. Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna, t. I i II, Warszawa 2009.

4. Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2009.

Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej Kraków, 2010

5. Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń 2003.

6. Zakrzewska-Manterys E., Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

fekty kierunkowe:

WIEDZA

K_W10 posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych

K_W11 posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych

UMIEJĘTNOŚCI

K_U05 posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K03 ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Metody i kryteria oceniania:

1. Praca pisemna (esej) Ja i niepełnosprawność.

Po otrzymaniu pozytywnej oceny z eseju student/ka może podejść do kolokwium.

2. Kolokwium zaliczeniowe:

ocena bdb 100-90%, db+ 89-80%, db 79-75%, dst+ 74-70%, dst 69-60%

3. Ocena końcowa składa się ze średniej dwóch ocen z eseju i kolokwium.

Zakres tematów:

1. Pedagogika specjalna w systemie nauk. Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej.

2. Podmiot, przedmiot, cele, zadania. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej.

3. Pedagogika specjalna i jej podmiot i przedmiot w ujęciu historycznym.

4. Postawy społeczne wobec choroby i niepełnosprawności i osób chorych i z niepełnosprawnością.

5. Rozwój rewalidacji i rehabilitacji w pedagogice specjalnej.

6. Systemy kształcenia i wychowania specjalnego w Polsce i na świecie.

8. Współczesne koncepcje teoretyczne opisujące systemy wsparcia i życie osób z niepełnosprawności.

11. Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

12. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

13. Podstawowe problemy surdopedagogiki.

14. Podstawowe problemy tyflopedagogiki.

15. Podstawy pedagogiki leczniczo-terapeutycznej. Koncepcja wpływu choroby na człowieka. Oddziaływania rewalidacyjne. Choroba szpitalna. Choroba terminalna. Hospicjum, opieka paliatywna. Godne umieranie i ocena jakości życia (QUALITY OF LIFE-QL).

16. Autyzm wczesnodziecięcy. Koncepcje autyzmu i jego objawy. Terapia dziecka autystycznego Współpraca rodziców dziecka autystycznego z pedagogiem.

17. Mniejszości społeczno-kulturowe jako podmiot pedagogiki specjalnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 19:15, (sala nieznana)
Maciej Jabłoński 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)