Liczba godzin: |
5
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Bauer J. (2015). "Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców". Wydawnicza Literatura Inspiruje.
Czerepaniak-Walczak M. (1997). "Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela", Toruń.
Dudzikowa M. (2007). "Pomyśl siebie … Minieseje dla wychowawcy klasy". Gdańsk: GWP.
Gołębniak B. D. (1998). "Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność". Toruń: „Edytor”.
Kwaśnica R. (2010). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), "Pedagogika. Podręcznik
akademicki". Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody kooperatywne zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
- krytyczna analiza i interpretacja materiałów źródłowych,
- elementy tutoringu,
- w sytuacji braku możliwości korzystania z zasobów bibliotecznych krytyczna analiza przesyłanych materiałów źródłowych, materiałów zidentyfikowanych w elektronicznych bazach,
- w sytuacji obowiązkowej edukacji zdalnej konwersatorium prowadzone przy wykorzystaniu usługi MS Teams
|
Literatura: |
Chmiel T. (2014). Wizje i (re)wizje przygotowania do zawodu nauczyciela. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Gołębniak B. D. (2010). Szkoła wspomagająca rozwój. W: Z. Kwieciński,
B. Śliwerski (red.), "Pedagogika. Podręcznik akademicki". Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Filipiak E. (2012). "Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem
w tle". Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwiatkowska H. (2008). "Pedeutologia". Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
|
Efekty uczenia się: |
W01
W02
U02
K01
K02
|
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny projekt własnej kariery zawodowej jako nauczyciela w określonej placówce [wskazanie sposobu/sposobów diagnozowania potrzeb podopiecznych placówki oraz propozycja uwzględniania ich w budowaniu własnej kariery zawodowej; namysł nad własną dotychczasową ścieżką edukacyjną i jej znaczeniem dla kreowania własnej filozofii edukacyjnej] - praca oddana w formie wydruku, a w sytuacji obowiązkowej edukacji zdalnej przesłana na służbowy adres e-mail prowadzącego zajęcia
|
Zakres tematów: |
1. Motywy wyboru kierunku studiów (droga do bycia studentem studiów nauczycielskich; oczekiwania dotyczące studiowania wybranego
kierunku studiów).
2. Teoretyczne ujęcia osoby nauczyciela (istota; ujęcie: psychologiczne, technologiczne, humanistyczne, socjologiczne, pedagogiki krytycznej – ich znaczenie dla myślenia o nauczycielu).
3. Role nauczyciela (nauczyciel: tłumacz świata, przewodnik; role nauczyciela
w perspektywie socjokulturowej; znaczenie podejścia teoretycznego do uczenia się dla rozumienia roli/ról nauczyciela).
|