Literatura pozytywizmu 1000-FP12LP-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | Publicystyka kulturalna wczesnego pozytywizmu polskiego. Antologia. Wstęp T. Sobieraj. Wybór, opracowanie i komentarze M. Barańska, T. Sobieraj. Warszawa 2016. W kręgu młodokonserwatyzmu warszawskiego 1876-1918. Red. M. Gloger, W. Ratajczak. Bydgoszcz 2015. T. Budrewicz, T. Sobieraj, W sprawie przełomu pozytywistycznego. Spory krytyczne wokół „Zarysu literatury polskiej z ostatnich lat szesnastu“ Piotra Chmielowskiego. Poznań 2015. T. Sobieraj, Prus versus Świętochowski. W sporze o naukowość, krytykę pozytywną i „Lalkę“. Poznań 2008. |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne |
Metody dydaktyczne - inne: | Dyskusja w odwołaniu do zadanej literatury podmiotu i przedmiotu, analiza i interpretacja utworów z epoki pozytywizmu, krótkie wystąpienia referatowe o publicystyce okresu pozytywizmu. referat semestralny o objętości 12- 20 tys.znaków z uwzględnieniem minimum 5 pozycji literatury przedmiotu |
Literatura: |
H. Markiewicz, Spór o przełom pozytywistyczny. W tegoż: Literatura i historia. Kraków 1994 lub „Teksty Drugie” 1990, nr 5/6. H. Sienkiewicz, Humoreski z teki Worszyłły. Wstęp i opracowanie B. Mazan. Wrocław 1989. Nasza Biblioteka. E. Pieścikowski, Od „Chybionej powieści” do „Anielki”. W tegoż: Nad twórczością Bolesława Prusa. Poznań 1989 lub w tegoż: Bolesław Prus – „humorysta w wielkim stylu”. Poznań 2012. J. Bachórz, „Placówka” Bolesława Prusa. Projekt kolejnej interpretacji. „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 2. T. Żabski, Wstęp do: B. Prus, Opowiadania i nowele. Wrocław 1996, 2009. BN I 291; T. Żabski, Wstęp do: B. Prus, Placówka. Wrocław 1987. BN I 251 J. Bachórz, Wstęp do: B. Prus, Lalka. T.1-2. Wrocław 1991, 1999. BN I 262. T. Bujnicki, Wstęp do: H. Sienkiewicz, Wybór nowel i opowiadań. Wyd.4. Wrocław 1992. BN I 231. L. Ludorowski, „Pójdźmy za Nim! Misterium pasyjne Sienkiewicza. W zbiorze: Motywy religijne w twórczości Henryka Sienkiewicza. Kielce 1998, s. 93-102. M. Gloger, Pesymizm - utopia – chiliazm. O myśleniu utopijnym Bolesława Prusa. "Pamiętnik Literacki" 2003, z. 2, s. 55–77. M. Gloger, Thomas Carlyle i tajemnica idealizmu Orzeszkowej. W zbiorze: Sekrety Orzeszkowej. Red. G. Borkowska i in. Warszawa 2012. Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu. Opracowała J. Kulczycka-Saloni. Wrocław 1985. BN I 249. „Stąd konserwatyzm jest pozytywizmem”. Myśl społeczno-polityczna młodych konserwatystów warszawskich i ich adherentów 1876-1918. Wstęp, wybór i opracowanie M. Gloger, W. Ratajczak. Kraków 2017. Publicystyka okresu pozytywizmu 1860-1900. Antologia. Opracował S. Fita. Warszawa 2002. J. Kulczycka-Saloni, Literatura polska lat 1876 – 1902 a inspiracja Emila Zoli. Wrocław 1974. |
Efekty uczenia się: |
K_W14 omawia najistotniejsze zagadnienia periodyzacji literatury polskiej w zakresie poszczególnych epok (tj. staropolskiej, oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu itd.), charakteryzuje reprezentatywne dla nich utwory literackie oraz ich koincydencje kulturowe KW_10 opisuje podstawowe elementy wiedzy z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka i literatury polskiej oraz innych faktów kultury K_U02 posługuje się podstawową terminologią, dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowuje i prezentuje wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kultury, edytorstwa /pedagogiki/ psychologii/ dydaktyki K_U03samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U13 konstruuje typowe prace pisemne w języku polskim oraz obcym, podejmujące typowe zagadnienia kultury, literatury i języka z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł K_K08zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym Efekty przedmiotowe W01 W01 omawia wewnętrzną periodyzację literatury pozytywizmu, charakteryzuje twórczość najważniejszych autorów epoki, omawia treść, problematykę ideową i społeczną oraz koincydencje kulturowe pozytywistycznych utworów literackich oraz publicystycznych. opisuje podstawowe elementy wiedzy z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka i literatury polskiej oraz innych faktów kultury W02 zna podstawowe fakty z historii Polski drugiej połowy XIX wieku i rozumie ich znaczenie dla rozwoju pozytywizmu w Polsce opisuje podstawowe elementy wiedzy z zakresu historii Polski oraz wyjaśnia jej znaczenie w rozwoju języka i literatury polskiej oraz innych faktów kultury W02 zna podstawowe fakty z historii Polski drugiej połowy XIX wieku i rozumie ich znaczenie dla rozwoju pozytywizmu w Polsce posługuje się podstawową terminologią, dobiera i stosuje odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowuje i prezentuje wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kultury, edytorstwa /pedagogiki/ psychologii/ dydaktyki U01 posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki (rozpoznaje wyznaczniki gatunków literackich) oraz prądów estetycznych, ideowych oraz filozoficznych pozwalające interpretować i właściwie rozumieć pozytywistyczne teksty kultury KU_03 samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego U02 pod kierunkiem prowadzącego zajęcia dociera do literatury przedmiotu, zwłaszcza w celu napisania pisemnej pracy z literatury pozytywizmu, dokonuje samodzielnej kwerendy bibliograficznej we wskazanych zakresach, samodzielnie poszerza krąg lektur w ramach preferowanej problematyki w zakresie kultury pozytywizmu. KU_13 konstruuje typowe prace pisemne w języku polskim oraz obcym, podejmujące typowe zagadnienia kultury, literatury i języka z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł U02 konstruuje pracę pisemną w języku polskim na zadany temat z literatury i kultury epoki pozytywizmu z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i samodzielnie dobranych i opanowanych źródeł. K_K08 zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym K01 wykorzystuje wiedzę z zakresu literatury, publicystyki i ideologii pozytywistycznej w budowaniu polskiej tożsamości narodowej oraz rozwijaniu więzi społecznych i organicznikowskich. Rozumie i wciela w życie ideę społeczeństwa jako żywego organizmu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę dostateczną student zna treść analizowanych na zajęciach tekstów literackich oraz tekstów pomocniczych z literatury przedmiotu. Uczestniczy w zajęciach i dyskusjach, analizuje utwory literackie. Przedstawia pisemną pracę semestralną z ustalonego tematu z kultury i literatury pozytywizmu o określonych parametrach objętościowych i warsztatowych. Na ocenę dobrą ponadto student systematycznie zabiera głos w dyskusjach, samodzielnie i krytycznie odnosi się do poruszanych problemów. Na ocenę bardzo dobrą ponadto student wnikliwie zna zadaną literaturę dając temu wyraz podczas dyskusji, przywołuje różne konteksty interpretacyjne z zakresu tradycji literackiej, filozoficznej, antropologicznej czy korespondencji sztuk. W pracy semestralnej uwzględnia bogatą i najnowszą literaturę przedmiotu (powyżej 5 pozycji) oraz zawiera samodzielne sądy i uwzględnia najnowszy stan badań. Uwaga tematy prac semestralnych ustala prowadzący zajęcia bezpośrednio ze studentem w trakcie konsultacji |
Zakres tematów: |
1. Dyskusja o najważniejszych wyznacznikach przełomu pozytywistycznego w Polsce. 2. Hasła programowe pozytywistów w wybranych wypowiedziach publicystycznych. 3. „Humoreski z teki Worszyłły” H. Sienkiewicza jako przykład utworu tendencyjnego i początek pozytywistycznych antynomii artystycznych i światopoglądowych. 4. Geneza, publicystyka i ideologia młodokonserwatyzmu warszawskiego . 5. „Marta” E. Orzeszkowej jako przykład powieści tendencyjnej 6. Od tendencji do realizmu. „Anielka” B. Prusa. 7. „Placówka” B. Prusa a kształtowanie się poglądów estetyczno-literackich pisarza. 8. Naturalizm w „Placówce” B. Prusa wobec teorii Emila Zoli. 9. Naturalizm w „Na skałach w Calvados” A. Sygietyńskiego. 10. Spór krytycznoliteracki o powieść historyczną w dobie pozytywizmu. 11. Nowelistyka Henryka Sienkiewicza. Ewolucja ideologii i poetyki. 12. Kompozycja i tradycje literackie „Lalki” B. Prusa. 13. Problematyka światopoglądowa w „Lalce” B. Prusa. 14. „Pójdźmy za Nim” – apokryf H. Sienkiewicza jako wyraz ewolucji poglądów religijnych polskich pozytywistów i uwertura do „Qvo vadis”. 15. „Australczyk” Elizy Orzeszkowej jako tendencyjna powieść metafizyczna. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:00 - 12:30,
sala 18 |
Maciej Gloger | 10/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Jagiellońskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.