Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium monograficzne-empiryczne Muzyka i techniki relaksacyjne w radzeniu sobie ze stresem u uczniów i studentów 1100-PS4SMEM-NJ
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Gulińska-Grzeluszka, D. (2009). Muzykoterapia dzieci agresywnych. Łódź.
Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz.
Metera, A.(2002). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno.
Szulc,W.(2005). Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji. Lublin.


Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody kooperatywne
metody nauczania ruchu
metody problemowe
metody seminaryjne
zajęcia realizowane innymi metodami
Literatura:

Danek, M., Danek, E., Danek, J. (2016). Wpływ muzyki na odczuwanie bólu, lęku i depresji oraz jakość życia u ludzi z problemami bólowymi różnego pochodzenia. Polskie Forum Psychologiczne Tom 21/2. Bydgoszcz.

Galińska, E.(2005). Muzykoterapia. W: Grzesiuk. L.(red.) Psychoterapia: podręcznik akademicki. Teoria. Warszawa.

Grzywacz R. (2012). Problematyka stresu w środowisku studenckim na podstawie badań. Medycyna Rodzinna R.15, nr 2.

Kronenberger, M. (2004). Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do

zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Szczecin.

Kronenberger, M. (2004). Muzykoterapia. Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu. Łódź.

Ogba FN, Ede MO, Oniyishi CN. (2020). Effectiveness of music therapy with relaxation technique on stress management as measured by perceived stress scale. Medicine. Medycyna (Baltimore). 99 (11), doi: 10.1097 / MD.0000000000019635.

Radzińska, M. (2021). Mobilna Rekreacja Muzyczna. Geneza i zastosowanie. Toruń.

Stachyra, K. (2007). Efektywność muzykoterapii w rozwijaniu

kompetencji emocjonalnych studentów. Psychoterapia 3 (142) 2007,s.67–79.

Stachyra, K. (2009). Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki. Lublin. Stachyra, Stachyra, K. (red.) (2012). Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. Lublin.

Efekty uczenia się:

W01 - posiada podstawową wiedzę z zakresu muzykoterapii oraz wiedzę na temat wybranych technik muzykoterapii aktywnej, sposoby naukowej weryfikacji i zastosowania, potwierdzone badaniami (K_W10)

W02 – potrafi w sposób zgodny z zasadami etycznymi i prawnymi korzystać z literatury naukowej (K_W14)

U01 - potrafi przygotować projekt profilaktyki muzycznej zgodnie z zasadami kodeksu etycznego obowiązującego w praktyce psychologicznej i badaniach naukowych (K_U04)

U02 – potrafi wykorzystać w praktyce techniki muzykoterapii (K_U10)

U03 – potrafi przeprowadzić analizę zgromadzonych danych (K_U15)

K01 – przejawia postawę etyczną w korzystaniu z literatury naukowej i przygotowaniu projektu z zastosowaniem wybranych technik muzykoterapii (K_K02)

K02 – jest systematyczny i wytrwały w pracy nad realizacją projektu (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie i wykonanie wybranych zadań; przegląd badań naukowych (w formie prezentacji); przeprowadzenie i ocena wybranego programu radzenia sobie ze stresem, wg wcześniej przygotowanego projektu (próby przeprowadzane na grupie seminaryjnej lub innej, wybranej).

Zakres tematów:

Problematyka stresu w środowisku szkolnym i studenckim – przegląd badań.

Muzykoterapia – zagadnienia teoretyczne.

Wybrane techniki muzykoterapii i profilaktyki muzycznej, w tym: techniki oddechowe, techniki receptywne, wizualizacje, progresywna relaksacja mięśniowa, elementy treningu autogennego Schultza, ćwiczenia relaksacyjno-koncentrujące.

Programy muzykoterapii aktywnej w radzeniu sobie ze stresem dla uczniów i studentów, w tym: ćwiczenia ruchowe, tańce integracyjne, programy rekreacji muzycznej.

Dobór muzyki do określonych technik wykorzystywanych w radzeniu sobie ze stresem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 16:00, (sala nieznana)
Ewa Danek 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)