Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań rynku turystycznego 1500-TR-G24MBRT-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: https://ec.europa.eu/eurostat - portal statystyczny EUROSTAT,

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 1996, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań.

Gołembski G. (red.), 2002, Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań.

Kizielewicz J., 2013, Kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia, jako morskiej destynacji turystycznej, "Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", 9 (58), s. 242-253.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia terenowe
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Praca z komputerem umożliwiająca wykorzystanie komputerowych programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) wspierających analizy badawcze, praca z Internetem, wyjście terenowe.
Literatura:

Buko J. (red. nauk.), 2012, Popyt turystyczny konsumpcja – segmentacja – rynki, Zeszyty Naukowe Nr 699, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 84, Wydawnictwo Uniwersytet Szczeciński, Szczecin – wybrane fragmenty do zajęć.

http://stat.gov.pl – portal statystyczny Głównego Urzędu Statystycznego,

Jażdżewska I., 2003, Statystyka dla geografów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Kozłowska – Adamczak M., 2017, Walory turystyczne środowiska geograficznego historycznej Krajny i próba ich oceny, [w:] Kozłowska – Adamczak M., Rurek M. (red.) Zrównoważony rozwój Pojezierza Krajeńskiego wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s.79-107.

Kożuchowski K., 2005, Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo "Kurpisz S.A.", Poznań – wybrane fragmenty do zajęć.

Kruczek Z., Kurek A., M. Nowacki, 2006, Krajoznawstwo - zarys teorii i metodyki, Wydawnictwo "Proksenia" - wybrane fragmenty do zajęć dot. metody inwentaryzacji krajoznawczej,

Kruczek Z., 2008, Geografia atrakcji turystycznych Polski, Wydawnictwo "Proksenia" - wybrane fragmenty do zajęć,

Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej: elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice – wybrane fragmenty do zajęć.

Wojciechowska J. 2003, Analiza i ocena zagospodarowania turystycznego [w:] S. Liszewski (red.), Możliwości i kierunki rozwoju turystyki w Dolinie Odry, KGMiT Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.

Efekty uczenia się:

W_02 – student ma wiedzę pozwalającą na prawidłowe interpretowanie procesów zachodzących na rynku turystycznym przy wykorzystaniu podstawowych metod badań, w tym wie o istnieniu komputerowych programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) wspierających analizy badawcze [K_W02].

W_03 – student posiada wiedzę z zakresu podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach ilościowych i jakościowych dot. rynku turystycznego [K_W04, K_W06].

W_04 – student zachowuje się na zajęciach z uwzględnieniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii [K_W07].

U_01 – student samodzielnie wykorzystuje i stosuje podstawowe narzędzia i metody badań dot. rynku turystycznego, w tym wykazuje się umiejętnościami informatycznymi w zakresie analizy danych ilościowych przy wykorzystaniu programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) - [K_U01, K_U03, K_U04, K_U07].

K_01 – student rozumie konieczność ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz posiada zdolność działania w zespole pracowniczym [K_K02, K_K04].

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń nastąpi na podstawie:

1) kompletu terminowo wykonanych zadań domowych (indywidualnych i zespołowych),

2) listy obecności (dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną),

3) aktywności za ćwiczeniach.

Zakres tematów:

- Źródła danych w badaniu zagadnień związanych z turystyką – sposoby pozyskiwania danych statystycznych, w tym z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego (http://stat.gov.pl) oraz EUROSTAT-u (https://ec.europa.eu/eurostat),

- umiejętności obliczania podstawowych wskaźników ruchu turystycznego (np. wskaźnik intensywności ruchu turystycznego Charvata oraz Schneidera, wskaźnik gęstości ruchu turystycznego czy gęstości bazy noclegowej),

- określanie przydatności przestrzeni geograficznej dla ruchu turystycznego przy wykorzystaniu wybranych metod waloryzacji (np. metoda bonitacji punktowej i współczynnik waloryzacji),

- statystyczno-graficzne metody analizy zjawisk turystycznych (np. wskaźnik i krzywa koncentracji Lorenza),

- konstruowanie narzędzi badawczych i ich wykorzystanie przy zbieraniu danych w metodach badań terenowych:

1) stworzenie karty inwentaryzacyjnej (np. podmiotów rynku turystycznego lub atrakcji turystycznych w mieście) i jej wykorzystanie w metodzie inwentaryzacji terenowej,

2) konstrukcja przykładowego formularza ankiety/kwestionariusza wywiadu lub sondażu przy wykorzystaniu dostępnych programów komputerowych (np. https://www.survio.com, dysk google lub platformy MsTeams) ------> warsztat szkoleniowy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 12:45 - 14:15, sala 26
Monika Kozłowska-Adamczak 23/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)