Literatura uzupelniająca: |
https://ec.europa.eu/eurostat - portal statystyczny EUROSTAT,
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 1996, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań.
Gołembski G. (red.), 2002, Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań.
Kizielewicz J., 2013, Kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia, jako morskiej destynacji turystycznej, "Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", 9 (58), s. 242-253.
|
Literatura: |
Buko J. (red. nauk.), 2012, Popyt turystyczny konsumpcja – segmentacja – rynki, Zeszyty Naukowe Nr 699, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 84, Wydawnictwo Uniwersytet Szczeciński, Szczecin – wybrane fragmenty do zajęć.
http://stat.gov.pl – portal statystyczny Głównego Urzędu Statystycznego,
Jażdżewska I., 2003, Statystyka dla geografów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kozłowska – Adamczak M., 2017, Walory turystyczne środowiska geograficznego historycznej Krajny i próba ich oceny, [w:] Kozłowska – Adamczak M., Rurek M. (red.) Zrównoważony rozwój Pojezierza Krajeńskiego wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s.79-107.
Kożuchowski K., 2005, Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo "Kurpisz S.A.", Poznań – wybrane fragmenty do zajęć.
Kruczek Z., Kurek A., M. Nowacki, 2006, Krajoznawstwo - zarys teorii i metodyki, Wydawnictwo "Proksenia" - wybrane fragmenty do zajęć dot. metody inwentaryzacji krajoznawczej,
Kruczek Z., 2008, Geografia atrakcji turystycznych Polski, Wydawnictwo "Proksenia" - wybrane fragmenty do zajęć,
Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej: elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice – wybrane fragmenty do zajęć.
Wojciechowska J. 2003, Analiza i ocena zagospodarowania turystycznego [w:] S. Liszewski (red.), Możliwości i kierunki rozwoju turystyki w Dolinie Odry, KGMiT Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
|
Efekty uczenia się: |
W_02 – student ma wiedzę pozwalającą na prawidłowe interpretowanie procesów zachodzących na rynku turystycznym przy wykorzystaniu podstawowych metod badań, w tym wie o istnieniu komputerowych programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) wspierających analizy badawcze [K_W02].
W_03 – student posiada wiedzę z zakresu podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach ilościowych i jakościowych dot. rynku turystycznego [K_W04, K_W06].
W_04 – student zachowuje się na zajęciach z uwzględnieniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii [K_W07].
U_01 – student samodzielnie wykorzystuje i stosuje podstawowe narzędzia i metody badań dot. rynku turystycznego, w tym wykazuje się umiejętnościami informatycznymi w zakresie analizy danych ilościowych przy wykorzystaniu programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) - [K_U01, K_U03, K_U04, K_U07].
K_01 – student rozumie konieczność ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz posiada zdolność działania w zespole pracowniczym [K_K02, K_K04].
|
Zakres tematów: |
- Źródła danych w badaniu zagadnień związanych z turystyką – sposoby pozyskiwania danych statystycznych, w tym z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego (http://stat.gov.pl) oraz EUROSTAT-u (https://ec.europa.eu/eurostat),
- umiejętności obliczania podstawowych wskaźników ruchu turystycznego (np. wskaźnik intensywności ruchu turystycznego Charvata oraz Schneidera, wskaźnik gęstości ruchu turystycznego czy gęstości bazy noclegowej),
- określanie przydatności przestrzeni geograficznej dla ruchu turystycznego przy wykorzystaniu wybranych metod waloryzacji (np. metoda bonitacji punktowej i współczynnik waloryzacji),
- statystyczno-graficzne metody analizy zjawisk turystycznych (np. wskaźnik i krzywa koncentracji Lorenza),
- konstruowanie narzędzi badawczych i ich wykorzystanie przy zbieraniu danych w metodach badań terenowych:
1) stworzenie karty inwentaryzacyjnej (np. podmiotów rynku turystycznego lub atrakcji turystycznych w mieście) i jej wykorzystanie w metodzie inwentaryzacji terenowej,
2) konstrukcja przykładowego formularza ankiety/kwestionariusza wywiadu lub sondażu przy wykorzystaniu dostępnych programów komputerowych (np. https://www.survio.com, dysk google lub platformy MsTeams) ------> warsztat szkoleniowy.
|