Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pilotaż i przewodnictwo 1500-TR-G24PP-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Kruczek Z. (red.), 2009, Obsługa ruchu turystycznego. Teoria i praktyka, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków – wybrane fragmenty.

- Gołembski G.,2001, Vademecum pilota grup turystycznych, wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań

- Szafranowicz-Małozięć, 2015, Podręcznik pilota wycieczek: warsztat praktyczny, wydawnictwo Kadry Turystyki, Warszawa

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. 2020 r., poz. 2211),

- Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 2139, Dz.U.2021 r.1641).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia terenowe
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Praca z komputerami podłączonymi do Internetu; przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego związanego z sytuacją epidemiczną w Polsce (COVID-19) symulacje terenowe dot. oprowadzania grup w terenie, wyjście studialne.
Wykorzystanie darmowych, dostępnych nowoczesnych aplikacji w przygotowaniu ćwiczeń.
Literatura:

- Kruczek Z., Bukowska A., 2016, Współczesne formy i techniki popularyzacji wiedzy krajoznawczej [w:] Stasiak A., Śledzińska J., Włodarczyk B. (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa, Warszawa, Wydawnictwo PTTK „Kraj”, s. 215-227.

- Kruczek Z. (red.), 2011, Kompendium pilota wycieczek, Wydawnictwo "Proksenia”, Kraków.

- Nowak R., 2014, Znaczenie metodyki jako przedmiotu kształcenia kandydatów na pilotów wycieczek po deregulacji [w:] Z. Kruczek (red.), Pilotaż i przewodnictwo turystyczne po deregulacji, Materiały z IX Forum Pilotażu i Przewodnictwa, seria – monografie, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków – wybrane fragmenty do zajęć,

- „Efektywna komunikacja z uwzględnieniem sytuacji kryzysowych” – materiały szkoleniowe w ramach projektu pn. „Wdrożenie strategii szkoleniowej”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Priorytet V, Działanie 5.1, Poddziałanie 5.1.1), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/47.pdf.

Efekty uczenia się:

U_01 – student wykazuje umiejętność planowania, organizacji i prowadzenia imprez turystyczno-rekreacyjnych i sportowo-rekreacyjnych (z różnymi grupami społecznymi) w języku polskim oraz obcym [K_U05, K_U07, K_U08].

K_01 – student rozumie konieczność podnoszenia swoich kompetencji i kwalifikacji zawodowych, dlatego potrafi pracować z wycieczkami i innymi grupami jako pilot i przewodnik turystyczny oraz animator czy opiekun grupy [K_01, K_02, K_03].

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie części ćwiczeniowej przedmiotu następuje na podstawie:

1) kompletu wykonanych zadań domowych z podziałem na omawiane tematy, 2) listy obecności,

3) aktywności na zajęciach,

4) przy zachowaniu zasad reżimy sanitarnego związanego z sytuacją epidemiczną w Polsce (COVID-19) obligatoryjnego udziału w wycieczce zaliczeniowej sprawdzającej nabyte kompetencje pilota i przewodnika (realizacja przede wszystkim kompetencji dotyczące umiejętności).

Zakres tematów:

Wybrana tematyka zajęć i związane z nią prace:

- krótki warsztat interpersonalny wraz z autoprezentacją/ opcjonalnie symulacja na platformie MsTeams, jak sobie radzić ze stresem w pracy pilota – predyspozycje pilota i przewodnika,

- postępowanie pilota w przypadkach losowych i awaryjnych, niesubordynacja uczestników – zastosowanie gry symulowanej,

- kierowanie grupą turystyczną, rozwiązywanie konfliktów w grupie, pilot wycieczki jako negocjator – symulacja możliwych zdarzeń,

- pilot / przewodnik a grupa – cechy grupy turystycznej i zasady jej funkcjonowania,

- umiejętność oceny sytuacji zagrożenia stanu i zdrowia i życia oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w najczęściej występujących chorobach i sytuacjach ---> spotkanie z ratownikiem medycznym, który dokona instruktażu/ opcjonalnie warsztat on-line podczas video-konferencji na platformie MsTeams,

- analiza porównawcza materiałów i źródeł informacji krajoznawczej, w tym źródeł dziedzictwa kulturowego (w języku polskim i obcym) potrzebnych do pracy pilota i przewodnika wycieczek oraz praca z wykorzystaniem mapy,

- dokumentacja w pracy pilota ---> jak posługiwać się teczką pilota, wzory dokumentów m.in. umowa zlecenie, sprawozdanie z imprezy, fundusz awaryjny, listy uczestników,

- samodzielne przygotowanie treści krajoznawczej (w języku polskim i obcym) i jej wykorzystanie w terenie, w tym przy wykorzystaniu metody biznesowej ocena elektronicznych zbiorów muzealnych w Polsce (tzw. zwiedzania wirtualnego on-line) udostępnionych na stronie https://www.e-muzeum.eu/ i analiza problemu badawczego pt. „Muzea i ekspozycje muzealne on-line, jako źródło wiedzy krajoznawczej dla turysty i przewodnika turystycznego”),

- przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego symulacja pracy przewodnika turystycznego po mieście Bydgoszczy przy zastosowaniu różnych technik prezentacji treści krajoznawczych (tj. wycieczka fabularyzowana i wycieczka tematyczna, turystyczne gry miejskie na miasta),

- w zależności od sytuacji pandemicznej w Polsce, przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego wyjście studialne do wybranej placówki muzealnej (teren Bydgoszczy) celem poznania metodyki oprowadzania (przez przewodnika) turystów po obiektach zamkniętych, w tym spotkanie z praktykiem,

- przygotowanie projektu zaliczeniowej wycieczki turystycznej wraz z kosztorysem i zaproponowaniem destynacji - grupa docelowa studenci, transfer turystów transportem kolejowym (opcjonalnie autokarowym),

- przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego związanego z sytuacją epidemiczną w Polsce (COVID-19) realizacja wycieczki zaliczeniowej w terenie ----> wykorzystując zdobytą wiedzę studenci realizują projekt wyjazdu studialnego na terenie województwa kujawsko-pomorskiego lub regionu ościennego; przy wykorzystaniu transportu kolejowego (opcjonalnie autokarowego) studenci realizują imprezę turystyczną, co pozwala określić: umiejętności logistyczne studentów i ich pracę w zespole, umiejętność prowadzenia grupy w terenie oraz zadbanie o bezpieczeństwo oprowadzanej grupy, przekazywanie informacji krajoznawczych o odwiedzanych miejscach i obiektach, umiejętność współpracy z różnymi podmiotami turystycznymi (np. obiektami muzealnymi).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 14:30 - 16:00, sala 26
Patrycja Essing-Jelonkiewicz 23/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)