Wybrana tematyka zajęć i związane z nią prace:
- krótki warsztat interpersonalny wraz z autoprezentacją/ opcjonalnie symulacja na platformie MsTeams, jak sobie radzić ze stresem w pracy pilota – predyspozycje pilota i przewodnika,
- postępowanie pilota w przypadkach losowych i awaryjnych, niesubordynacja uczestników – zastosowanie gry symulowanej,
- kierowanie grupą turystyczną, rozwiązywanie konfliktów w grupie, pilot wycieczki jako negocjator – symulacja możliwych zdarzeń,
- pilot / przewodnik a grupa – cechy grupy turystycznej i zasady jej funkcjonowania,
- umiejętność oceny sytuacji zagrożenia stanu i zdrowia i życia oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w najczęściej występujących chorobach i sytuacjach ---> spotkanie z ratownikiem medycznym, który dokona instruktażu/ opcjonalnie warsztat on-line podczas video-konferencji na platformie MsTeams,
- analiza porównawcza materiałów i źródeł informacji krajoznawczej, w tym źródeł dziedzictwa kulturowego (w języku polskim i obcym) potrzebnych do pracy pilota i przewodnika wycieczek oraz praca z wykorzystaniem mapy,
- dokumentacja w pracy pilota ---> jak posługiwać się teczką pilota, wzory dokumentów m.in. umowa zlecenie, sprawozdanie z imprezy, fundusz awaryjny, listy uczestników,
- samodzielne przygotowanie treści krajoznawczej (w języku polskim i obcym) i jej wykorzystanie w terenie, w tym przy wykorzystaniu metody biznesowej ocena elektronicznych zbiorów muzealnych w Polsce (tzw. zwiedzania wirtualnego on-line) udostępnionych na stronie https://www.e-muzeum.eu/ i analiza problemu badawczego pt. „Muzea i ekspozycje muzealne on-line, jako źródło wiedzy krajoznawczej dla turysty i przewodnika turystycznego”),
- przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego symulacja pracy przewodnika turystycznego po mieście Bydgoszczy przy zastosowaniu różnych technik prezentacji treści krajoznawczych (tj. wycieczka fabularyzowana i wycieczka tematyczna, turystyczne gry miejskie na miasta),
- w zależności od sytuacji pandemicznej w Polsce, przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego wyjście studialne do wybranej placówki muzealnej (teren Bydgoszczy) celem poznania metodyki oprowadzania (przez przewodnika) turystów po obiektach zamkniętych, w tym spotkanie z praktykiem,
- przygotowanie projektu zaliczeniowej wycieczki turystycznej wraz z kosztorysem i zaproponowaniem destynacji - grupa docelowa studenci, transfer turystów transportem kolejowym (opcjonalnie autokarowym),
- przy zachowaniu zasad reżimu sanitarnego związanego z sytuacją epidemiczną w Polsce (COVID-19) realizacja wycieczki zaliczeniowej w terenie ----> wykorzystując zdobytą wiedzę studenci realizują projekt wyjazdu studialnego na terenie województwa kujawsko-pomorskiego lub regionu ościennego; przy wykorzystaniu transportu kolejowego (opcjonalnie autokarowego) studenci realizują imprezę turystyczną, co pozwala określić: umiejętności logistyczne studentów i ich pracę w zespole, umiejętność prowadzenia grupy w terenie oraz zadbanie o bezpieczeństwo oprowadzanej grupy, przekazywanie informacji krajoznawczych o odwiedzanych miejscach i obiektach, umiejętność współpracy z różnymi podmiotami turystycznymi (np. obiektami muzealnymi).
|