Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
http://www.piercenet.com/
http://www.youtube.com/watch?v=J-wao0O0_qM
http://www.uniprot.org
Protein Data Bank (PDB)
Biological Macromolecule Crystallization Database (BMCD)
Nuc P., Nuc K. (2006) Produkcja białek rekombinowanych. Post. Bioch. 52, 448.
Śliwinska M, Robaszkiewicz K, Czajkowska M, Zheng W, Moraczewska J. (2018) Functional effects of substitutions I92T and V95A in actin-binding period 3 of tropomyosin. Biochim Biophys Acta Proteins Proteom. 2018 Apr;1866(4):558-568
Małgorzata Śliwinska, Katarzyna Robaszkiewicz, Piotr Wasąg, Joanna Moraczewska (2021) Mutations Q93H and E97K in TPM2 Disrupt Ca-Dependent Regulation of Actin Filaments. International Journal of Molecular Sciences - 2021, Vol. 22, iss. 8, art. no 4036
Joanna Moraczewska (2018). Filamenty cienkie i mikrofilamenty - funkcjonalne kompleksy aktyny z tropomiozyną. Kosmos, T. 67, nr 1, s. 31-41
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Prezentacja multimedialna, dyskusja, zajęcia praktyczne w laboratorium, zajęcia zdalne (MS Teams), obserwacja, eksperyment
|
Literatura: |
1. Ćwiczenia z biochemii, Kłyszejko-Stefanowicz (red.), wyd. 1, 2005, PWN Warszawa.
2. Biochemia, Berg, Tymoczko, Stryer , wyd 4 zm., 2009, PWN Warszawa.
4. Principles and techniques in biochemistry and molecular biology, Wilson K. Walker J., ed., Oxford University Press, 2005.
5. Crowley T.E., Kyte J. Experiments in the purification and characterization of enzymes. A laboratory manual. Academic Press, Elsevier, 2014.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - student potrafi zidentyfikować i opisać omawiane grupy białek
W02 - ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem metod i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach białek
U01 Student potrafi samodzielnie zastosować określoną technikę badawczą w celu analiz białek stosowanych w biotechnologii
U02 Student umiejętnie posługuje się sprzętem laboratoryjnym oraz aparaturą badawczą wykorzystywaną w analizie białek oraz dba o powierzony mu sprzęt laboratoryjny
U03 student wykorzystuje dostępną literaturę do sporządzania poprawnych wniosków z doświadczeń analizy białek
U04 Student projektuje doświadczenia mające ukazać interakcje między białkami lub wyjaśnić problem naukowy
K02 - doskonali umiejętność pracy zespołowej, analizowanie wyników eksperymentów, formułowanie wniosków
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena sprawozdań z wynikami i wnioskami dotyczącymi przeprowadzanych doświadczeń; pisemne zaliczenie znajomości zagadnień teoretycznych związanych ze zrealizowanymi doświadczeniami (uzyskanie punktów w ilości 0-50% - ocena niedostateczna; 51-60% - ocena dostateczna; 61-70% - ocena dostateczna plus; 71-80%- ocena dobra; 81-90% - ocena dobra plus: 91-100% - ocena bardzo dobra); obecność i aktywność na zajęciach, obserwacja nauczyciela akademickiego w trakcie zajęć laboratoryjnych.
|
Zakres tematów: |
1. Ekstrakcja natywnego białka z tkanki zwierzęcej
2. Transformacja kompetentnych bakterii E. coli plazmidem z wklonowaną sekwencją ludzkiego białka rekombinowanego
3. Ekspresja białka rekombinowanego w systemie pET
4. Wybrane metody oczyszczania białek
5. Wybrane techniki elektroforezy białek : SDS PAGE i elektroforeza natywna
6. Analiza oddziaływań międzybiałkowych (kosedymentacja, densytometria)
|