Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Akwizycja i nauczanie języka z terminologią w języku obcym 1000-F-L11ANJ-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts
Heyd, G. 1991. Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt / Main: Verlag Moritz Diesterweg:
Karolczuk, M. 2016. Nauczanie języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w Polsce z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Prymat.
Wode, H. 1993. Psycholingiuistik. Eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprechen: Theorien, Methoden, Ergebnisse. Ismaning: Hueber Verlag.
Języki Obce w Szkole
Żródła internetowe

Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
wykład kursowy
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Wykład z prezentacją, zajęcia realizowane z innymi metodami, praca z materiałem źródłowym, analiza problemu, samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do pisemnego kolokwium zaliczeniowego, zajęcia online z wykorzystaniem platformy MS Teams, weryfikacja efektów uczenia się stacjonarnie w siedzibie uczelni.
Literatura:

Apeltauer, E. 1997. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Eine Einführung. Berlin und München: Langenscheidt.

Bausch, K-R. u.a. (Hrsg.). 1991. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke.

Bimmel, P. u.a. 1994. Unterrichtsplanung – von der Lehrwerklektion zur Deutschstunde. Fernstudieneinheit. München: Goethe-Institut

Decke-Cornill, H., Küster, L. 2010. Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr Verlag.

Edmondson, W. , House, J. 1993. Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen: Francke Verlag.

Figarski, W. 2003. Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Komorowska, H. (red.) 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Olpińska, M. 2004. Wychowanie dwujęzyczne. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Sikorski, W. (red.) 2015. Neuroedukacja. Słupska: Wydawnictwo Dobra Literatura.

Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe

Efekty uczenia się:

K_W01 -ma podstawową wiedzę ogólną o źródłach, znaczeniu i praktycznej stosowalności językoznawstwa, jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej w powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi,

K_W03 - zna podstawową terminologię językoznawczą w języku angielskim,

K_W05 - ma podstawową wiedzę na temat kompleksowej natury języka, jego struktury i funkcji (także w ujęciu kontrastywnym) oraz historycznej zmienności form i znaczeń,

K_K02 - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany wygłaszanych opinii i prezentowanych poglądów w świetle nowych informacji i zdobytej wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Pisemne kolokwium na koniec semestru w zakresie materiału omawianego podczas wykładów oraz zawartego w literaturze pomocniczej; punktacja kolokwium zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z akwizycji (przyswajania) języka pierwszego i nauczania (uczenia się i nauki) języka obcego (pierwszego, drugiego i kolejnego)

2. Języki obce – sukces w nauce języka obcego, trudności, słynni poligloci

3. Teorie rozwoju mowy

4. Rozwój językowy dziecka

5. Proces glottodydaktyczny i jego istota

6. Kształcenie wielozmysłowe, style i strategie uczenia się, zachowania autonomiczne w procesie uczenia się języka

7. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się języków

8. Uczenie się a pamięć językowa. Wykorzystanie potencjału mózgu w procesie uczenia się języka

9. Charakterystyka i porównanie wybranych metod nauczania języków obcych

10. Sprawności językowe: mówienie, słuchanie ze zrozumieniem, czytanie, pisanie

11. Kompetencja językowa, komunikacyjna i międzykulturowa w kształceniu językowym

12. Język ojczysty i język obcy – wzajemne oddziaływanie

13. Indywidualne cechy ucznia i ich wpływ na nabywanie języka

14. Zjawisko lęku językowego w procesie nauki języka

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:15 - 10:45, (sala nieznana)
Izabela Bawej 66/77 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:00 - 12:30, (sala nieznana)
Izabela Bawej 101/106 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 14:30 - 16:00, (sala nieznana)
Izabela Bawej 33/43 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15, (sala nieznana)
Izabela Bawej 38/47 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)