Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja zbiorowa 1600-EA12EZ-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - przedmiotowe materiały nutowe
- nagrania audio-video dotyczące omawianych zagadnień
- zestaw ćwiczeń dykcyjnych, artykulacyjnych i wokalnych

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: - podająca (wykład, objaśnienie, pogadanka)
- eksponująca (pokaz)
- problemowa (rozwijająca twórcze myślenie muzyczne)
W kontaktach i pracy ze studentami korzystałem z nowych technologii informatycznych w opraciu o szkolenie Innowacyjny Dydaktyk.
- z pomocą platformy internetowej Microsoft Teams.
Literatura:

- W. Bregy; Elementy techniki wokalnej, PWN W-wa 1974 r.

- J. Gałecka-Tritt, Kształcenie głosu dziecka w śpiewie

zespołowym, COMUK, W-wa 1985 r.

- A. Pruszewicz (red:) Foniatria Kliniczna, PZWZ W-wa 1992 r.

- H. Sobierajska; Uczymy się śpiewać, PZWS, W-wa 1972 r.

- M. Śliwińska-Kowalska (red:) Głos narzędziem pracy - Poradnik

dla nauczycieli, SMP, Łódź 1999 r.

- B. Toczyska, Karna makaka ma! (wpr. dykcyjne), Łódź 1999 r.

Uniwersytet Gdański - Zakład Logopedyki1992 r.

- B. Wierzchowska, Wymowa polska, PZWS, W-wa 1971 r.

- Alfred A. Tomatis - Ucho i śpiew, UMCS Lublin 1995 r.

- G. Wojtyński - Emisja głosu, PZWSz W-wa 1970 r.

- J. Kochanowicz - Podstawy recytacji i mowy scenicznej, W-wa

1959 r.

- A. Mitrynowicz -Modrzejewska; Fizjologia i patologia głosu

PWM, Kraków 1958 r.

- A. Obrębowski, A. Pruszewicz; Zasady profilaktyki zawodowych

zaburzeń głosu i kwalifikacji do zawodów głosowych; Nowiny

Lekarskie, 1996 r.

- M.I.Fomiczew - Podstawy foniatrii W-wa 1951 r.

- I. Łukaszewski : Zbiorowa emisja głosu. COMUK Warszawa

- J. Zabłocki – O rozśpiewaniu.

- A. Legieć-Matosiuk . J. Chaciński : Emisja głosu

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Posiada wiedzę z zakresu budowy, higieny i posługiwania się aparatem głosowym w skali głosu śpiewaczego (K1_W12)

UMIEJĘTNOŚCI:

- Rozpoznaje słuchem interwały, tryby, składniki akordów i struktury rytmiczne w stosowanych ćwiczeniach emisyjnych (K1_U11)

- Buduje głosem współbrzmienia oparte na interwałach, funkcjach harmonicznych i grupach rytmicznych w przykładowych ćwiczeniach emisyjnych (K1_U12)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

– Potrafi gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje w zakresie zbiorowej emisji głosu (K1_K01)

- Posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, związanych z zagadnieniami chóralistyki (K1_K03)

- Wykorzystuje wiedzę, wyobraźnię, intuicję, twórczą postawę do prowadzenia i realizacji powierzonych zadań w zakresie tworzenia przykładowych ćwiczeń emisyjnych (K1_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie kolokwium, warunkowane obecnością i aktywnością na zajęciach dydaktycznych

• prezentacja wybranego przez studenta utworu wokalnego

• wykonanie wybranego utworu przez grupę głosową, w skład której wchodzi zaliczający materiał student

• znajomość wszystkich problemów realizowanych w ramach przedmiotu, potwierdzających nabyte kompetencje.

Zakres tematów:

l) Oddychanie /pokaz, wykonanie, kontrola, samokontrola/

- przyswojenie właściwej postawy podczas śpiewu zbiorowego

- opanowanie prawidłowego typu oddychania (dynamiczny) poprzez tor przeponowo-

żebrowo-brzuszny jako najkorzystniejszy w śpiewie i mowie.

- uświadomienie zależności pomiędzy tzw. "podparciem oddechowym', a "podparciem

dźwięku"

- poznawanie i stosowanie podstawowych ćwiczeń oddechowych dla osiągnięcia

właściwego toru oddechowego

2) Fonacja - /pokaz, wykonanie, kontrola, samokontrola/

- opanowanie miękkiego sposobu ataku dźwięku oraz zasadniczych rodzajów artykulacji

muzycznej

- doskonalenie czystego intonacyjnie zapoczątkowanego dźwięku

- przeciwdziałanie tzw. zaciskowi gardła (krtani) poprzez wyrabianie właściwych nawyków

w odniesieniu do: układu żuchwy, miękkiego podniebienia oraz języka

3) Artykulacja - /pokaz, wykonanie, kontrola, samokontrola/

- uzyskanie prawidłowego sposobu artykułowania samogłosek w śpiewie zespołowym

- uzyskiwanie prawidłowego sposobu artykułowania samogłosek nosowych w śpiewie,

zwłaszcza na dźwiękach o dużej wartości

- przybliżanie pozycji głosu

- doskonalenie mechaniki artykulacji poprzez ćwiczenia narządów artykulacyjnych w

szczególności języka i warg (ćwiczenie wymowy trudnych do wypowiedzenia sylab, słów,

zdań - ćwiczenia dykcyjne)

- przyswajanie nowych form artykulacji stosowanych we współczesnej muzyce

- wyrównywanie barwy głosu w śpiewie zbiorowym

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 12:30 - 13:15, (sala nieznana)
Bernard Mendlik 12/12 szczegóły
2 każda środa, 12:30 - 13:15, (sala nieznana)
Mariusz Kończal 8/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)