Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne 1600-EA-PZ36ZPIP-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Literatura uzupełniająca
1. Aleksander T., Drogi aktywizacji kulturalnej ludzi pracy, Warszawa 1980
2. Dąbrowski Z., Czas wolny dzieci i młodzieży, Warszawa 1966
3. Herok F., Węgrzynowicz J. (red.), O niektórych problemach wychowania pozalekcyjnego, „Problemy opiekuńczo-wychowawcze” 1963 nr 3
4. Jankowski D., Kargul J., Kowalewski F., Przyszczypkowski K., Podstawy działalności kulturalno-oświatowej, Warszawa 1985
5. Kairowa J. (red.), Pedagogika, Warszawa 1950
6. Powroźniak J., Lasocki I. J., Wychowanie muzyczne w szkole, Kraków 1970
7. Strycharska-Gać B., Relacje człowiek-człowiek w procesie wychowawczym, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009, s. 75.
8. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007
9. Szczepański J., Socjologiczne zagadnienia wyższego wykształcenia, Warszawa 1963
10. Tunia M., Rozwijanie zainteresowań zawodowych uczniów szkół podstawowych w kołach zainteresowań, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 1979, t. XXXVI
11. Ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania z 15 lipca 1961
12. Węgrzynowicz W., W tysiącach świetlic, „Nasza Szkoła” 1961, nr 5
13. Wroczyński R., Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Warszawa 1966
14. Zarządzenie nr 64 Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 6 grudnia 1989roku w sprawie organizacji i działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej, „Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji Narodowej” 1989, nr 7, poz. 66
15. Zwolińska E., Edukacja kreatywna, Bydgoszcz 2005
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam:
1. przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem technologii informatycznych;
2. utrzymywanie kontaktu z grupą za pomocą systemu informatycznego.
Metody dydaktyczne:
wykład,
dyskusja,
aktywizujące metody nauczania,
prezentacje multimedialne,
gry i zabawy dydaktyczne,
praca z książką,
obserwacja.
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Czarniewicz M., Praca pozalekcyjna i pozaszkolna, Warszawa 1953, 1963

2. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań 2009

3. Dz. Urz. MEN 1989, nr 7, poz. 66. [w:] K. Denek, Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, WSPiA Poznań 2009, s. 50.

4. Gąsior H., Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego, Katowice 1973

5. Gogol-Drożniakiewicz B., Działalność społeczno-wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1993

6. Grochowalski A., Dydaktyczno-wychowawcze funkcje amatorskiego ruchu chóralnego, Akademia Muzyczna w Poznaniu, Poznań 1983

7. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1976

8. Matczak S., Przygotowanie uczniów szkół zawodowych do pełnienia funkcji społecznych, WSiP Warszawa 1989

9. Muszyński H., Zarys teorii wychowania, Warszawa 1977

10. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2007

11. Panek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole. Oczekiwania a rzeczywistość, Kraków 2002

12. Podstawa programowa przedmiotu Zajęcia Artystyczne III i IV etap edukacyjny (przedmiot uzupełniający) gimnazjum i liceum [w:] Podstawa programowa z komentarzami – Edukacja artystyczna i Kulturalna, Tom 7,  s. 65.

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r., załącznik nr 4, zalecane warunki i sposób realizacji - zajęcia artystyczne

14. Stadnicka J., Koła zainteresowań muzycznych, PZWS Warszawa 1969

15. Węgrzynowicz W., Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, Warszawa 1977, s. 213-215.

16. Wołoszyn S., Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, [w:] B. Suchodolski (red.), Zarys pedagogiki, tom II, Warszawa 1957

17. Woronowicz W. Apanek D., Opieka wychowanie kształcenie. Moduły edukacyjne, IMPULS Kraków 201013.

18. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne - „Nowe media w sztuce”; „Osobisty kontakt z dziełami sztuki”; Szkolna pracownia artystyczna”; „W poszukiwaniu zaginionego mazurka"; „Szkolne zespoły muzyczne".

19. Wydawnictwo MAC – „Zajęcia artystyczne w gimnazjum. Łączy nas śpiew. Gimnazjum. Klasa 1-3. Śpiewnik dla ucznia.”

20. Wydawnictwo Szkolne PWN – „Kraina muzyki.

21. Zeszyt do zajęć artystycznych - Olczyk J., Szurek K., „Muzyka i obraz”; płyta – Bank muzyki cz. 1

22. Zeszyt do zajęć artystycznych - Olczyk J., Szurek K., „Świat dźwięków”; płyta – Bank muzyki cz. 2

23. Niezbędnik nauczyciela do zajęć artystycznych z muzyki

24. Wydawnictwo YUKA – „Zespół wokalno-instrumentalny. Śpiewnik gimnazjalisty z płytą CD”

25. Wydawnictwo GAWA - „Zajęcia artystyczne. Fonoteka.”

Efekty uczenia się:

Wiedza

K1_W31Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami w zakresie animacji kultury

K1_W32Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych struktur i instytucji kultury

K1_W33Ma podstawową wiedzę o instytucjach i odbiorcach kultury

Umiejętności

K1_U34Potrafi dobrać optymalne materiały dydaktyczne na szkolne i pozaszkolne zajęcia muzyczne, muzyczno-ruchowe oraz kierować nimi

K1_U37Potrafi animować, wspierać i inspirować prace w zespole oraz działać na rzecz uczenia się przez całe życie, pełniąc różne funkcje i role oraz wykonując różne zadania

Kompetencje społeczne

K1_K06Umie tworzyć i realizować projekty animacyjne

K1_K27Na podstawie realizacji praktyk przygotowany jest do pełnienia roli nauczyciela-opiekuna-wychowawcy

Metody i kryteria oceniania:

Nauczanie zdalne

Ocenie stopnia realizacji zakładanych efektów możliwa będzie ocena wykonania następujących zadań:

1. Obecność i aktywność na zajęciach online

2. Indywidualne przygotowanie - praca zaliczeniowa - pisemna (każdy student wybiera jeden temat, nie może się powtórzyć) – wykaz znajduje się poniżej.

Wymogi edytorskie: (do 10 stron, czcionka Times New Roman; rozmiar12; intelinia 1,5; przypisy dolne [inicjał imienia, nazwisko, tytuł (kursywą), wydawnictwo, miasto, rok, strona]; bibliografia na końcu pracy [nazwisko, całe imię, tytuł (kursywą), wydawnictwo, miasto, rok]), strony internetowe (data dostępu, godzina)

Wykaz tematów, termin nadsyłania prac 30.04.2022:

1. Podział instrumentów instrumentarium szkolnego i ich wykorzystanie na zajęciach pozalekcyjnych.

2. Sylwetka współczesnego nauczyciela zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych jako człowieka kreatywnego, nowatora a przede wszystkim animatora.

3. Problemy związane z interpretacją utworów muzycznych wykonywanych przez różnego rodzaju dziecięce i młodzieżowe zespoły muzyczne (zespoły instrumentalne) działające w ramach zajęć pozalekcyjnych lub zajęć pozaszkolnych.

4. Czy pozaszkolne wychowanie muzyczne może zastąpić wychowanie muzyczne w szkole?

5. Świat dziecka w polskich pieśniach ludowych w aspekcie poznawczym i wychowawczym w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

6. Folklor dziecięcy i jego wykorzystanie na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

7. Instrumenty ludowe jako materiał poglądowy na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

8. Muzyka rozrywkowa i jej wpływ na rozwój kultury muzycznej młodzieży w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

9. Czy przez plastykę można wychowywać.

10. Zła muzyka i jej negatywny wpływ na człowieka. Prawda czy fałsz?

11. Czy możliwe jest wychowanie muzyczne w fazie prenatalnej i we wczesnym dzieciństwie?

12. Muzyka we wczesnym dzieciństwie.

13. Zajęcia pozalekcyjne jako forma spędzania czasu wolnego.

14. Miejsce i rola aktywności kulturalnej w społeczeństwie informacyjnym.

15. Muzyka w kulturze polskiej.

16. Muzyka jako czynnik terapeutyczny.

17. Geneza czasu wolnego i jego wpływ na jakość życia.

18. Koła zainteresowań muzycznych w ramach zajęć pozalekcyjnych.

19. Działalność społeczno-wychowawcza nauczycieli muzyki w środowisku pozaszkolnym.

20. Rola nauczyciela w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.

21. Wzorzec przewodnika edukacji szkolnej i pozaszkolnej w świetle literatury.

22. Idea organizowania zielonych szkół.

23. Podstawy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz ich rola w wychowaniu młodzieży.

24. Zajęcia artystyczne na przykładzie zajęć pozaszkolnych.

Zakres tematów:

Przygotowanie do lekcji dyplomowej z zakresu nauczania muzyki na I i II etapie nauczania. W związku z COVID - 19 należy przygotować scenariusz lekcji dyplomowej według podanego wzoru na zajęciach zdalnych.

Tematyka:

1. Kształcenie umiejętności i nawyków muzycznych podczas zajęć pozalekcyjnych (artystycznych)

2. Muzyczne zajęcia pozalekcyjne w szkolnictwie polskim – ich struktura i znaczenie w edukacji muzycznej młodego pokolenia

3. Uwagi na temat pozalekcyjnych i pozaszkolnych kierunków edukacji muzycznej dzieci

4. Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna

5. Czas wolny dzieci i młodzieży. Uczeń niezdolny muzycznie. Muzykowanie

6. Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego uczniów

7. Koła zainteresowań muzycznych. Repertuar wokalny

8. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w reformowanej szkole

9. Twórczość muzyczna dzieci i młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych

10. Metody nauczania. O metodach aktywizujących na zajęciach pozalekcyjnych

11. Motywy uczenia się. Miejsce muzyki w edukacji i wychowaniu dzieci i młodzieży

12. Działalność społeczno-wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej

13. Profesjonalizm w edukacji muzycznej.

14. Polski system wychowania muzycznego – Zofia Burowska, Stanisław Kazuro

15. Polski system wychowania muzycznego – Stefan Wysocki, Tadeusz Joteyko, Tadeusz Mayzner

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 10:00 - 10:45, (sala nieznana)
Beata Kamińska-Kłos 15/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)