Praktyka w zakresie Metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych 1600-EA24PMMZAIDS-SD
Praktyka pedagogiczna (PR_PED)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | Literatura specjalistyczna dotycząca: - muzyki, muzycznych zajęć artystycznych i dodatkowych - wiedzy o kulturze - akty prawne |
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące |
Metody dydaktyczne - inne: | Nauczanie stacjonarne Metody: - ekspozycji typowo podająca - ćwiczebne - praktyczne - obserwacji - konsultacje z opiekunem praktyki z placówki - konsultacje z opiekunem kierunkowym praktyki z ramienia uczelni. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Zarządzenie Nr 28/2012/2013 Rektora UKW z dnia 3 stycznia 2013r. Regulamin Praktyk w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - Na Wydziale Edukacji Muzycznej w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na studiach stacjonarnych II stopnia semestr IV letni realizowany jest Program praktyki w zakresie metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. - Student realizuje zajęcia zgodnie z Podstawą programową przedmiotu Muzyka III etap edukacyjny 4-letnie liceum ogólnokształcące oraz 5-letnie technikum z roku 2019 - Szczegółowy przebieg praktyki: 5 godzin - studiowanie wskazanej i wybranej przez siebie literatury dotyczącej zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych 10 godzin – obserwacja: - zajęć pozalekcyjnych/dodatkowych/artystycznych np. chór, orkiestra, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, itp. - działające na terenie szkoły w ramach zajęć pozalekcyjnych - Liceum/Technikum - zajęć pozaszkolnych np. chór, orkiestra, teatr, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, rytmika, instrument, itp. - działające poza murami szkoły - Dom Kultury, MDK, Dom Harcerza, Ognisko Pracy Pozaszkolnej, Pałac Młodzieży, itp.,(próba analizy obserwowanych zajęć i sytuacji edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela-instruktora (walory organizacyjne, wychowawcze i dydaktyczne) 10 godzin – poznanie dokumentacji nauczyciela-instruktora w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych 5 godzin - przygotowanie scenariuszy i prowadzenie wybranych zajęć pozalekcyjnych (zajęć artystycznych/dodatkowych/muzyczne zajęcia artystyczne) albo pozaszkolnych (chór, orkiestra, teatr, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, rytmika, instrument, itp.) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2_W09 Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi a praktycznymi aspektami studiów K2_W21 Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie K2_W23 Zna podstawy prawne i system organizacyjny funkcjonowania placówek edukacyjnych i oświatowych, posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna K2_W28 Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu specyfiki szkoły lub placówki, w której odbywa praktykę, a w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych i partnerów szkolnej edukacji oraz prowadzonej dokumentacji Umiejętności K2_U12 Wykorzystuje flety proste, instrumenty Orffa, wybrane instrumenty perkusyjne i klawiszowe instrumenty (elektroniczne, akustyczne) w pracy dydaktycznej na III i IV etapie edukacyjnym K2_U20 Ma umiejętności związane z teoretycznym i praktycznym zastosowaniem pedagogiki i psychologii w edukacji muzycznej oraz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji na III i IV etapie edukacyjnym K2_U23 Posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły na III i IV etapie edukacyjnym K2_U24 Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych oraz świadomie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces K2_U25 Posiada ugruntowane umiejętności w zakresie technik informatycznych, oraz potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych K2_U26 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania zróżnicowanych aspektów praktyki, współdziałania z opiekunem praktyk oraz analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych K2_U30 Potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne Kompetencje społeczne K2_K06 Inicjuje i pracuje z innymi osobami w ramach wspólnych projektów oraz działań wynikających z kierunku studiów i specjalności K2_K12 W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania, niezbędne w działaniach związanych z kierunkiem studiów i specjalnościami K2_K15 Posiada praktyczne kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły oraz przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów K2_K17 Jest przygotowany w sposób praktyczny i teoretyczny do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły K2_K18 Na podstawie realizacji praktyk jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień osiągnięcia efektów będzie uwidoczniony poprzez następujące zadania: - Opinia wraz z oceną opiekuna praktyk z placówki gdzie była realizowana praktyka sformułowana na dokumencie dostarczonym przez Studium Praktyk - Ocena dziennika praktyk (w tym protokoły z obserwowanych zajęć i scenariusze prowadzonych zajęć) - Średnia z powyżej wymienionych ocen zostaje wpisana do USOS - Rozmowa studenta z opiekunem praktyki z ramienia Uczelni - WEM na temat zrealizowanej praktyki w formie stacjonarnej - słabe i mocne strony -Całą dokumentację teczki praktyki złożyć u opiekuna praktyki z ramienia Wydziału Edukacji Muzycznej |
Zakres tematów: |
Praktyka realizowana stacjonarnie Praktyka pedagogiczna w zakresie metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych Praktyka może być realizowana w następujący sposób: - zajęcia pozalekcyjne – zajęcia dodatkowe/artystyczne/muzyczne zajęcia artystyczne, np. chór, orkiestra, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, itp. – działające na terenie szkoły (Liceum, Technikum) - zajęcia pozaszkolne – chór, orkiestra, teatr, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, rytmika, instrument, itp. - działające poza murami szkoły (Dom Kultury, MDK, Dom Harcerza, Ognisko Pracy Pozaszkolnej, Pałac Młodzieży, itp. Student odbywa praktykę w charakterze nauczyciela – muzyki, muzycznych zajęć artystycznych oraz zajęć dodatkowych. Treści /zadania praktyki wynikające z efektów kształcenia zapisanych w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela w trakcie 60 godzin praktyki (4 punkty ECTS). 2.3. Kształcenie na studiach przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela obejmuje przygotowanie merytoryczne i przygotowanie pedagogiczne. Przygotowanie pedagogiczne obejmuje przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i przygotowanie dydaktyczne. Praktyka jest integralną częścią procesu kształcenia studentów na Wydziale Edukacji Muzycznej UKW w Bydgoszczy. Celem praktyki jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Jeżeli przedmiot lub rodzaj zajęć jest nauczany zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, praktyki zawodowe odbywają się w obu typach szkół. Praktyki zawodowe są zintegrowane z realizacją zajęć z dydaktyki przedmiotu nauczania lub rodzaju zajęć. Szczegółowa realizacji godzin praktyki: 20 godzin - studiowanie wskazanej i wybranej przez siebie literatury oraz artykułów dotyczących zajęć artystycznych ze szczególnym uwzględnieniem muzycznych zajęć artystycznych, muzyki i wiedzy o kulturze 10 godzin - obserwacja zajęć na odległość z szeroko pojętego bloku humanistycznego (w tym wiedza o kulturze (realizacja dotyczy uczniów po gimnazjum) oraz muzyczne zajęcia artystyczne, ewentualnie muzyka (realizacja dotyczy uczniów po szkole podstawowej) 7 godzin – przygotowanie scenariuszy (wiedza o kulturze bądź muzyczne zajęcia artystyczne, ewentualnie muzyka) i zdalne poprowadzenie lekcji (z wykorzystaniem możliwości placówki) 13 godzin – zrealizowanie niżej wymienionych 10 obszarów tematycznych: I Zapoznanie z podstawowymi aktami prawa oświatowego II Zapoznanie ze szkolnymi dokumentami prawnymi i zasadami ich tworzenia III Zapoznanie z dokumentacją wychowawcy klasy oraz z dokumentacją nauczyciela przedmiotu (wiedza o kulturze albo muzyczne zajęcia artystyczne albo muzyka) IV Czynności dodatkowe nauczyciela V Zespoły przedmiotowe: plan pracy zespołu przedmiotowego; analiza wyników egzaminów wewnętrznych, wnioski do pracy, ewentualne plany naprawcze VI Rada Pedagogiczna: plan Rady Pedagogicznej na dany rok szkolny; harmonogram zebrań z rodzicami i dokumentacja z tym związana np. protokoły zebrań; terminarz szkolny; kalendarz imprez szkolnych; plan obserwacji, zagadnienia priorytetowe na dany rok szkolny, wnioski po-obserwacyjne, arkusze obserwacji; plan nadzoru pedagogicznego (priorytety MEN, priorytety kujawsko-pomorskiego Kuratora Oświaty na dany rok), ewaluacja; wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli (lider WDN, rodzaje szkoleń); szkolenia Rady Pedagogicznej (priorytety w zakresie tematyki szkoleń); protokolarz Rady Pedagogicznej, księga uchwał i wniosków Rady Pedagogicznej; księga zarządzeń; zasady tworzenia planu lekcji VII Opieka pedagogiczno-psychologiczna VIII Pomoc materialna dla uczniów IX Baza dydaktyczna szkoły X Rada Szkoły /Rada Rodziców - uprawnienia 10 godzin - zapoznanie się i przeprowadzenie analizy metodycznej lekcji muzyki prezentowanych w TVP według ustalonego wzoru |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 17:30 - 19:00,
(sala nieznana)
|
Beata Kamińska-Kłos | 16/18 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.