Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Subkultury przestępcze (przedmiot realizowany w ramach e-learningu) 1400-Kr24bSP-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Aronson E., 2006, Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2006
Krajniak O., 2011, Zorganizowane grupy przestępcze. Studium kryminalistyczne, Warszawa
Stanik J. M., 2007, Psychospołeczne uwarunkowania i mechanizmy kryminogezy a zachowania paraprzestępcze i przestępcze, Warszawa
Kaliszewska K., 2007, Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna, Poznań
Kurzępa J., 2007, Zagrożona niewinność: zakłócenia rozwoju seksualności współczesnej młodzieży, Kraków
Kurzępa J., 2010, Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich, Kraków
Majchrzak P., 2008, Wybrane aspekty patologicznego użytkowania Internetu, [w:] Współczesne zagrożenia rozwojowe dzieci i młodzieży, A. Chudzik (red.), Łódź
Climati C., 2007, Ekstremalne zabawy młodych, Kielce
Pęczak M., 1992, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa
Prejs B., 2004, Bunt nie przemija: bardzo podręczny słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Literatura:

Hołyst B., 2004, Kryminologia, PWN Warszawa

Siemaszko A., 1993, Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa

Becker H. S., 2009, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji społecznych, Warszawa

Filipiak M., 2001, (red.), Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Tyczyn

Merton R. K., 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa

Pospiszyl I., 2008, Patologie społeczne, Warszawa

Prejs B., 2005, Subkultury młodzieżowe: bunt nie przemija, Katowice

Urban B., 2000, Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków

Piotrowski P., 2003, Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa

Efekty uczenia się:

K_W05 – zna i rozumie istotę i znaczenie subkultur przestępczych w wiedzy kryminologicznej, ich związki i zależności z zakresu prawa, socjologii, psychologii i metodologii badań

K_W10 – zna i rozumie wzajemne zależności pomiędzy uczestnictwem w subkulturach przestępczych a zmianami społeczno-gospodarczymi

K_U03 – potrafi prognozować zmiany społeczne i gospodarcze mające wpływ na poziom i rodzaje działalności subkultur przestępczych

K_U15 – potrafi planować i realizować poznawanie niekorzystnych działań subkultur przestępczych oraz ich wpływ na strukturę przestępczości, identyfikuje przepisy prawne ich dotyczące

K_K02 – jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy (prawnej, socjologicznej i antropologicznej) z zakresu funkcjonowania subkultur przestępczych

K_K05 – jest przygotowany do przedsiębiorczego myślenia oraz działania w zakresie zapobiegania przestępczości i innym niekorzystnym zjawiskom społecznym związanym z subkulturami przestępczymi

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie trzech zadań zaliczeniowych na ocenę. Składowe oceny:

1. Wartość merytoryczna – dobór treści (autorzy, definicje, koncepcje itp.); CO?

2. Wartość komunikacyjna w wymiarze poznawczym – styl i jakość przekazu audio i video; JAK?

3. Wartość komunikacyjna w wymiarze dyskusji (wątpliwości, uzasadnienia) – aktywizacja członków grupy; DLACZEGO?

OCENA końcowa to średnia trzech uzyskanych ocen cząstkowych

Zakres tematów:

1. Kryminologia, socjologia dewiacji, patologia, anomia, norma, przestępstwo, reakcja społeczna, styl życia, norma a dewiacja, subkultura a przestępczość; subkultury w USA [wkład szkoły chicagowskiej w badania nad przestępczością] i Europie, rys historyczny, przyczyny i konsekwencje zaistnienia subkultur

2. Subkultury w Polsce - subkultura a kultura alternatywna. Kto? Po co? Dlaczego? Jak? Dyskusja o subkulturach

3. Paradygmat etiologiczny a paradygmat reaktywny – konsekwencje w podejściu do zagadnienia naruszania norm społecznych. Możliwości i mechanizmy prewencji.

4. Teoretyczne ujęcie subkultur dewiacyjnych (przestępczych) w różnych paradygmatach (strukturalno-funkcjonalny, kulturowy, kontroli społecznej i reakcji społecznej). Aspiracje a możliwości – oksymoroniczność relacji i wynikające z niej napięcia. Modelowanie w koncepcji R. Mertona.

5. Teoria podkultur dewiacyjnych Alberta K. Cohena. Cechy podkultur dewiacyjnych.

6. Koncepcja kultury warstw niższych Waltera B. Millera. Centralne punkty zainteresowania.

7. Teoria zróżnicowanych możliwości Richarada A. Clowarda i Lloyda E. Ohlina. Typologia trzech podkultur dewiacyjnych.

8. Teoria neutralizacji Greshama M. Sykesa i Davida Matzy. Techniki neutralizacji norm.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 12:45 - 14:15, sala 8
Magdalena Joachimowska 30/30 szczegóły
2 co druga środa (parzyste), 14:30 - 16:00, sala 8
Magdalena Joachimowska 30/30 szczegóły
3 co druga środa (parzyste), 16:15 - 17:45, sala 8
Magdalena Joachimowska 22/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy placu Weyssenhoffa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)