Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy fonetyki i patofonetyki 1100-P-L12PPP-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Czaplewska E. (2012). Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.). Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańsk (s. 65-120).
2. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) (2003). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole.
3. Grabias S., Kurkowski M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki. Lublin.
4. Krajna E. (2008). 100-wyrazowy test artykulacyjny. Gliwice.
5. Łobacz P. (1996). Polska fonologia dziecięca. Warszawa.
6. Pluta-Wojciechowska D. (2005). „Lowely”, „jody” i „safy”, czyli o tzw. substytucjach i deformacjach. „Śląskie Wiadomości Logopedyczne” nr 8 (s. 26—29).
7. Rocławski B. (2001). Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk.
8. Sołtys-Chmielowicz A. (2008). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków.
9. Styczek I. (1978). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa.
10. Szeląg E., Szymaszek A. (2006). Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk.


Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: Prezentacje multimedialne, filmy, analiza nagrań mowy w normie i patologii
Literatura:

1. Dłuska M. (1981). Fonetyka polska. Artykulacje głosek polskich. Warszawa – Kraków.

2. Dyszak A., Laskowska E., Święcicka M. (1997). Fonetyczny i fonologiczny opis współczesnej polszczyzny: skrypt dla studentów filologii polskiej. Bydgoszcz.

3. Ostaszewska D., Tambor J. (2007). Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa.

4. Pluta-Wojciechowska D. (2012). Patofonetyka – nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów? W: S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.). Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk (s. 96-116).

5. Rocławski B. (1976). Zarys fonologii, fonetyki, fonotaktyki i fonostatystyki współczesnego języka polskiego. Wrocław – Warszawa – Kraków.

6. Wierzchowska B. (1980). Fonetyka i fonologia języka polskiego. Wrocław.

7. Wiśniewski M. (2001). Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego. Toruń.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny lub pisemny

Na ocenę bardzo dobrą – student zna podstawy fonetyki i patofonetyki języka polskiego, prawidłowo wykonuje zapis fonetyczny mowy prawidłowej i zaburzonej pacjentów, korzystając z zapisu IPA i SA

Na ocenę dobrą – student zna podstawy fonetyki i patofonetyki języka polskiego, popełnia drobne błędy w zapisie fonetycznym mowy prawidłowej i zaburzonej pacjentów, korzystając z zapisu IPA i SA

Na ocenę dostateczną – student zna podstawy fonetyki i patofonetyki języka polskiego, popełnia błędy w zapisie fonetycznym mowy prawidłowej i zaburzonej pacjentów, korzystając z zapisu IPA i SA

Na ocenę niedostateczną – student nie zna podstaw fonetyki i patofonetyki języka polskiego, student nieprawidłowo wykonuje zapis fonetyczny mowy pacjentów, nie zna zapisu IPA i SA

Zakres tematów:

1. Zapoznanie z pojęciami: fonetyki, fonologii i patofonetyki.

2. Metody badań w fonetyce i patofonetyce.

3. Definicje: sylaby, głoski, litery i fonemu.

4. Podstawowa klasyfikacja głosek polskich i ich charakterystyka.

5. Podstawowe zasady wymowy polskiej.

6. Nauka wybrzmiewania głosek w izolacji.

7. Alfabet międzynarodowy IPA i slawistyczny SA.

8. Zasady transkrypcji fonetycznej i fonologicznej w normie i patologii.

9. Istota słuchu fonemowego i fonetycznego.

10. Sposoby opisu deformacji głosek polskich.

11. Analiza odsłuchowa nagrań zaburzonej mowy pacjentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 9:15 - 10:45, (sala nieznana)
Joanna Jatkowska 6/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)