Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa 1100-Lg11PSR-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Birch, A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.
Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki.2 TOM (ss. 95-292). Gdańsk: GWP.
Łoś, Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka.

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład kursowy
Literatura:

Brzezińska A.(red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

Schaffer, H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała J. (red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka.Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, S. J., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa:WSiP.

Vasta, R, Haith, M.M, Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka.Warszawa: WSiP.

Efekty uczenia się:

W1.Student posiada wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w tym ich psychologicznych podstaw (K_W05).

W3.Student posiada wiedzę psychologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się (K_W20).

U2.Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w przedszkolu i szkole (K_U25).

K1.Student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi wobec problemów drugiego człowieka i jest gotowy do niesienia pomocy osobom z zaburzeniami mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia będą sprawdzane poprzez:

Dyskusje na zajęciach - aktywne uczestnictwo w dyskusjach dotyczących wybranych tematów, odpowiadanie na zadane pytania.

Egzamin pisemny z progiem zaliczenia minimum 50% punktów.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia w psychologii rozwoju: zmiana, dojrzewanie, wzrost, doświadczenia indywidualne, zdarzenia (życiowe i krytyczne), zadania rozwojowe, obszary i rodzaje zmian rozwojowych.

2. Czynniki rozwoju psychicznego; dylemat natura czy wychowanie? Rola wyposażenia genetycznego, środowiska i aktywności własnej jednostki w rozwoju.

3. Wybrane teorie rozwoju osobowości: m.in. humanistyczna teoria rozwoju osobowości Maslowa, teoria rozwoju psychospołecznego Eriksona.

4. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: teoria poznawczo-rozwojowa Piageta i Kohlberga, teoria społecznego uczenia się Bandury i Waltersa.

5. Teoria zadań rozwojowych Havighursta.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:00 - 12:30, sala 129
Paulina Michalska 35/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)