Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część II. Warsztat pracy z rodzicami 1100-POP36WPR-SP
Wykład (WYK) Semestr Letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Kurzępa J. (2002) Kompetencje nauczyciela w diagnozowaniu i profilaktyce zachowań patologicznych. W: red. Krystyna Ferenz, Edward Kozioł Kompetencje nauczyciela – wychowawcy. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 63-77.
Poćwiardowska B. (2010) Rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców z rodzin z problemem alkoholowym wychowujących dzieci w wieku przedszkolnym. W: M. Deptuła (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Działania część II. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, s. 21-38.
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
wykład konwersatoryjny
Literatura:

Corey M. S., Corey G. (2002) Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, rozdz. II, III.11.

Engel – Bernatowicz A. (2005) Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. W: Katarzyna Stemplewska - Żakowicz (red.) Wywiad psychologiczny. Tom II. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Gdańsk: GWP, s. 55 – 130.

Fowler S. (2019). Dlaczego motywowanie ludzi nie działa…i co działa. Najnowsze metody przywództwa, dodawania ludziom energii i ich angażowania. Warszawa: MT Biznes Sp. Z.o.o. rozdz. 1-7.

Giroux (1991) Reprodukcja. Opór i akomodacja W: Zbigniew Kwieciński (red.) Nieobecne dyskursy cz. I. Studia Kulturowe i Edukacyjne. Toruń, s. 13 – 37.

Geller S., Król M. (1987) Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. W: Teresa Szustrowa (red.) Swobodne techniki diagnostyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Hautumm A., Prott R. (1999) 12 zasad efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielkami a rodzicami. http://www.frd.org.pl/strona.php?p=152&t=0&cid=168

Herda M., Odachowska E., Zdankiewicz-Ścigała E. (2018). Dziecko wobec śmierci. Jak dzieci opisują doświadczanie utraty bliskiej osoby? Psychologia Wychowawcza nr 13, s. 25–38 DOI: 10.5604/01.3001.0012.4751

Jarosz E., Wysocka E. (2005) Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwo Akademickie Żak, rozdział II

Korlak-Łukasiewicz A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski Tom 39, cz. 2, s. 122-123.

McLaren P. (1991) Rytualne wymiary oporu – błaznowanie i symboliczna inwersja. W: Zbigniew Kwieciński Nieobecne dyskursy cz. I. Studia Kulturowe i Edukacyjne. Toruń, s. 66 – 79.

Poćwiardowska B. (2010) Przejawy oporu w relacji wychowawca - rodzice. W: D. Zając (red.) O kompetencjach współczesnych wychowawców. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, s. 158-175.

Poćwiardowska B. (2012). Znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wybranych sposobów oddziaływań wychowawczych. W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 6, s. 15-17.

Poćwiardowska B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. VI-X.

Romanowska K. (2005) Opór i praca z oporem. W: red. Katarzyna Stemplewska-Żakowicz, Wywiad psychologiczny. Tom II. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Gdańsk: GWP, s. 188 – 214.

Stewart J., Milt T. (2000). Słuchanie dialogiczne; lepienie wzajemnych znaczeń. (tłum. P. Kostyło) W: John Stewart (red.). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234 – 256.

Ustjan D. (2005). Instrumenty konwersacyjne. Rozróżnienia, klasyfikacje i badania W: red. Katarzyna Stemplewska - Żakowicz Wywiad psychologiczny. Tom II. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Gdańsk: GWP, s. 131 – 151.

Efekty uczenia się:

W01 - student/ka posiada przydatną w codziennej pracy wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, umożliwiającą rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, potrafi ją krytycznie ocenić i twórczo z niej skorzystać w procesie udzielania pomocy rodzicom w wychowywaniu ich dziecka (K_W03)

W02 – student/ka posiada wiedzę na temat procesów komunikowania się w pracy z rodzicami, a także ich prawidłowości i zakłóceń (K_W07)

U01 – student/ka potrafi udzielać osobom prowadzącym zajęcia oraz rodzicom (dzieci od 0 do 15 lat) informacji zwrotnej do stymulowania ich do pracy nad własnym rozwojem K_U09

U02 - student/ka posiada kompetencje interpersonalne, w tym komunikowania się z rodzicami dzieci od 3 do 15 roku życia umożliwiające skuteczne współdziałanie (K_U13)

K01 - student/ka jest świadomy/a własnej postawy wobec fundamentalnych celów pracy wychowawczej podstaw różnych praktyk pedagogicznych w tych obszarach (K_K03)

K02 - student/ka charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy oraz rozwój rodziców i podejmowane działania pedagogiczne (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie zadań zleconych podczas wykładu, znajomość literatury, zaliczenie na co najmniej 50% pkt. zadania dotyczącego postepowania w sytuacji braku motywacji rodziców do współpracy.

Zakres tematów:

1. Rzeczywistość współpracy przedstawicieli placówek z rodzicami dzieci w różnym wieku.

2. Projektowanie wizji pracy z rodzicami.

3. Zasady pracy z rodzicami.

4. Formy współpracy żłobka, przedszkola, szkoły z rodzicami.

5. Tworzenie warunków sprzyjających współpracy z rodzicami na różnych etapach edukacji ich dzieci.

6. Wspieranie rodziców w sytuacjach trudnych np. żałoba, przewlekła choroba.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:15 - 13:30, sala 126
Blanka Poćwiardowska 15/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)